Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Annonser till sajter med hasard-spel?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-19, 19:26 #1
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Hej,

Har fått en förfrågan från en kund om vi tillåter annonser till sajter med hasard-spel typ poker-rum. Om jag minns rätt så fick expressen elr aftonbladet en läxa och fick böter pga att dom gjorde reklam för något spelföretag spm låg utomlands (?).

jag använder b-ones webbhotel och dom ligger i danmnark men själv bor man i sverige. Finns det några juridiska hinder om att tillåta annonser till hasardspel typ poker-rum?
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-19, 19:57 #2
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 164
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 164
Jag tror inte det spelar någon roll vart servern är placerad, frågan är var verksamheten finns.

Vi fick i alla fall liknande klagomål och jag har aldrig haft en server i Sverige. Jag tror deras förklaring mer exakt var att så länge sidan riktar sig mot en svensk publik är det olagligt, annars lär ingen bry sig.
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-19, 20:44 #3
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Tackar för svaret johan men vem var det som framförde klagomålet?
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 00:17 #4
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 164
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 164
Citat:
Originally posted by Saint@Dec 19 2004, 21:44
Tackar för svaret johan men vem var det som framförde klagomålet?
Det var lotteriinspektionen som hotade med stämning, som de drog tillbaka så fort vi tog bort annonserna i fråga. Vem som tipsade lotteriinspektionen har jag ingen aning om, men troligtvis nån otacksam besökare

Är sidan på engelska tror jag inte det är någon fara och det här var nog runt ett år sedan, så reglerna kan ha ändrats sedan dess.
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 07:36 #5
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
tack igen. nu var det lättare att hitta infomration om det... på deras sida står en notis:

Citat:
Dom i regeringsrätten: Lotterilagen gäller


Regeringsrätten har idag (2004-10-26) i två domar slagit fast att den svenska lotterilagen (1994:1000) är i överensstämmelse med EG-rätten.

Bakgrund
Bakgrunden till målen är följande. Enligt lotterilagen är det förbjudet att främja lotterier som är anordnade utanför Sverige. Med stöd av den bestämmelsen utfärdade Lotteriinspektionen två förbudsförelägganden. Det ena mot en restaurang som överträdde lotterilagen genom att ställa ut en ombudsterminal för ett utländskt spelbolag. Det andra mot en person som överträdde lotterilagen genom att på sin webbplats annonsera med en länk – så kallad banner – till ett utländskt spelbolags spelsida. Lotteriinspektionens föreläggande överklagades till Länsrätten i Södermanlands län och till Kammarrätten i Stockholm med motiveringen att föreläggandena skulle upphävas då motparterna ansåg att den svenska lotterilagen stod i strid med EG-rätten. Länsrätten och Kammarrätten konstaterade att Lotteriinspektionens förelägganden var riktiga. Länsrätten och Kammarrätten fann alltså att den svenska lotterilagen var i överensstämmelse med EG-rätten. Domarna överklagades till Regeringsrätten.

Beslut
I Regeringsrättens domar som meddelats idag fastslås nu att den svenska lotterilagen är i överensstämmelse med EG-rätten. Regeringsrätten slår vidare fast att utställande av ombudsterminaler för utländska spelbolag i Sverige är i strid mot den svenska lagen. Slutligen slår Regeringsrätten fast att annonser med länkar – så kallade banners – på utländska spelbolags webbplatser är i strid med den svenska lagen.

Domarna från Regeringsrätten är vägledande för andra domstolars handläggning av liknande mål och domarna kan inte överklagas. Domarna kan heller inte överklagas till någon internationell domstol.

Lotteriinspektionens generaldirektör, Lena Jönsson, kommenterar domen:
- Naturligtvis är det bra med det klarläggande som idag har kommit från Regeringsrätten.
Domarna innebär att den svenska lotterilagens överensstämmelse med EG-rätten har fått sin slutliga prövning. Lotterilagens förbud mot marknadsföring av utländska spel och spelbolag gäller. Det är alltså förbjudet för exempelvis dagspressen att ta in annonser för utländska spelbolag.
Lotteriinspektionen kommer nu med kraft att fortsätta med att vidta rättsliga åtgärder mot alla former av överträdelser mot lotterilagen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Nyrén, chefsjurist, tel. 0152-461 62, 070-345 46 01
Lena Jönsson, generaldirektör, tel. 070-621 85 20
My Hamrén, informatör, tel. 0152-461 74, 070-345 46 09
Får nog maila till dom om kolla om dom kan hjälpa mig att komma runt det
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017