FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Fick nyligen ett svar från ett norskt företag.
"Vi har betalt din faktura, men denne er inkl. moms. Vi får ikke trukket fra moms i Norge, så vi må be deg sende oss en kreditnota på total beløpet SEK X.XXX,- og en ny faktura uten svensk mva." Tror det betyder ungefär: Vi har betalat din faktura, men den är inkl. moms. Vi får inte dra av moms i Norge, så vi ber er skicka oss en kreditfaktura på totala beloppet SEK X.XXX, - och en ny faktura utan svensk mva. Tror att de menar ungefär (rätta mig om jag har fel) att betalningen kommer vara utan moms och att de sedan betalar momsen i norge? Hur ska jag redovisa? MVH Marcus |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Norge fakturerar du ex moms helt enkelt, pga att det ligger utanför EU.
Redovisningen löser du som vilken kreditfaktura som helst. Eventuellt har jag missuppfattat din fråga eftersom svaret var så lätt.. ![]()
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hehe, tänkte inte på att norge inte var med i EU
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Men redovisningen hade blivit lite annorlunda på din månatliga skattedeklaration.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det ska inte stå något om moms på fakturan, i SPCS kan jag t.ex välja att det är export i inställningar på en kund och då tas inte moms upp alls. Så har jag gjort när jag fakturerade till Norge.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
På fakturan skall det stå varför det inte är någon moms,
http://skatteverket.se/skatter/moms/...regler.html#12 Bitbull: Fixar spcs fakturering detta? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|