FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Är triggers onda eller goda? | |||
Onda! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1 | 6.25% |
Goda! |
9 | 56.25% |
Triggers? |
6 | 37.50% |
Antal röster: 16. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag slog upp lite mer information, orkar dock inte översätta.
" Triggers can be a very powerful mechanism if used appropriately. The major advantage is that standard functions can be stored within the database and enforced consistently with each update to the database. This can dramatically reduce the complexity of applications. However, there can be some disadvantages: * Complexity When functionality is moved from the application to the database, the database design, implementation, and administration tasks become more complex. * Hidden functionality Moving functionality to the database and storing it as one or more triggers can have the effect of hiding functionality from the user. While this can simplify things for the user, unfortunately it can also have side effects that may be unplanned, and potentially unwanted and erroneous. The user no longer has control over what happens to the database. * Performance overhead When the DBMS is about to execute a statement that modifies the database, it now has to evaluate the trigger condition to check whether a trigger should be fired by the statement. This has a performance implication on the DBMS. Clearly, as the number of triggers increases, this overhead also increases. At peak times, this overhead may create performance problems. " Citat ur: Connolly T., Begg C., Database systems, 2002, sid. 922 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Dvs, för att du ska ha rätt att titta i en vy, måste du ha rätt att titta i tabeller vyn bygger på. Fördelar med vyer är att man slipper göra komplicerade subselects som man annars skulle vara tvungen att göra. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, du kan skapa en vy av order-tabellen som innehåller alla fält utom visakortsnummer-fältet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
/Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag kan förstå att det uppfattas som skryt och det var ju inte meningen. Zorans konstaterande är mer överrensstämmande med verkligheten. Och visst blir min uppfattning präglad av mina erfarenheter. Personligen har jag några fåtal gånger gjort det ödestigra misstaget att ändra för mycket. Då handlade det om en update med korrekta villkor, men eftersom SQLServers queryanalyzer (precis som många andra verktyg) bara exekverar "markerad kod" i ett skript och inte all kod hade jag för en cut-n-paste bara barkerat update-satsen utan att markera villkoret. Således uppdaterades alla poster. Ett misstag man bara gör en gång. Det hade inte med triggers att göra, men det är lätt att göra ett misstag. Däremot har triggers (som jag gjort) som förhindrar att t.ex. mer än en rad ändras/uppdateras hittat åtskilliga fel i en applikation som jag gjort databasen till, men där andra personer gör allt annat. Nu måste jag tyvärr rusa, men jag ska säga ngt snabbt ang views: Som jag skrev tidigare är jag mer inne på subselects och/eller temptabeller istf views, men det är en smaksak. Dessutom föredrar jag att lägga mer komplicerade frågor och/eller frågor som skall kräva viss behörighet i stored procedures. Men hela view och SP-diskussionen kan vi kanske ta i en annan tråd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Citat:
/Zoran |