Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


.com eller .nu för svenska marknaden?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-22, 23:40 #11
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by pitbull@Jul 22 2009, 21:49
Om man inte har verksamhet på Niue (.nu är landsdomänen).
Haha, men det vetefan. Jag börjar bli religiös på .com och dess värden.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-22, 23:52 #12
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Ursprungligen postat av pitbull
Om man inte har verksamhet på Niue (.nu är landsdomänen).
Haha, men det vetefan. Jag börjar bli religiös på .com och dess värden.
Håller med, fast .se för min del.
Jag försökte bara skapa någon slags illusion av objektivitet (men, det gick väl sådär).

Kastar in en pinne i brasan för debattens skull: Vilken nytta gör .nu efter avregleringen av .se? -Den var tidigare en kompromiss, och är det än mer idag när .se är fri.

Sorry... vill inte trampa på några ömma tår i onödan, men för mig känns .nu som någonting från överskottslagret.
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-23, 01:58 #13
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
SEO kanske inte är samma sak som hur seriöst det ser ut för en besökare. Tror själv att ordet i sig är viktigare än toppdomänen. Då kommer det ner till hur vettigt det låter med en .nu domän? För mig viker .nu i värde dagligen. Känns inte lika seriöst helt enkelt när man har .se, .eu och .com som möjligheter. Rankingen för ett svensk företag eller person idag är för mig:

1. .se
2. .com
3. .eu
4. .nu

Detta oavsett om det nu skulle finnas någon SEO fördel eller nackdel. Som sagt tror det handlar om namnet - inte toppdomänen.

Ska man starta ett företag som man tror man en dag kommer ha utanför Sveriges gränser så måste man ha .com - annars lär man få köpa på sig en .com i ett senare läge.

.eu tror jag kommer växa vidare och bli en självklarthet för alla inom europa.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-23, 01:58 #14
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by pitbull@Jul 22 2009, 23:52
Kastar in en pinne i brasan för debattens skull: Vilken nytta gör .nu efter avregleringen av .se? -Den var tidigare en kompromiss, och är det än mer idag när .se är fri.
Min uppfattning om .nu som domännamn fick sig en allvarlig knäck när jag för en tidigare kollegas räkning för en massa år sedan (långt före andra bråk med Nunames) fick i uppdrag att registrera...

niskriveruppmig.nu

...därför att kollegan verkligen, verkligen, verkligen ville ha emailadressen "[email protected]" för att ta emot anmälningar till ett seminarium om typ framtid och Internet och sånt. Suck. Och ni fattar givetvis det unkna fyrtiotalistskämtet med "at(t)" mitt i meningen. Jag behöver inte berätta om kollegans totala okunnighet om domäner, hur kunders minne fungerar, SEO, vikten av att föra fram det egna bolagets namn och domän och andra frågor som raskt sopades under mattan och inte hade en chans mot den iver och glädje som kollegan uppvisade över att ha kommit på något så klämkäckt som "[email protected]".

Suck. Där någonstans började jag ogilla .nu-domäner.

Men visst, en del fungerar. Jag har själv kvar exempelvis "kunskap . nu" som jag tycker är vacker och användbar (dock ej aktiv).
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-11, 08:16 #15
cyners avatar
cyner cyner är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 74
cyner cyner är inte uppkopplad
Medlem
cyners avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 74
Jag tror att gemene man har en annan syn på vilka toppdomäner som är "bäst" än alla inbitna domänspekulanter. Frågan bör nog ställas till icke-nördar, dvs de som ska besöka din domän.

Min fru (icke-nörd) hävdar att .com är bättre än .se, men jag (nörd) tycker tvärtom.

Varför .nu är så stort i Sverige är ju just för att det har blivit så känt. Det är det som är nyckeln (än så länge). Folk vet hur .se, .com och .nu fungerar. Om du har exempelvis .biz, kommer folk förmodligen skriva in .biz.se bara för att de har lärt sig att alla "internetadresser" slutar med .se, .com eller .nu.

.eu är inte så känd ännu, så den har låg status, tror/tycker jag. Men snart kanske den blir större än .nu?
cyner är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-11, 10:14 #16
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Vad jag har sett tycks de inte ha någon direkt betydelse om du har .net eller .tv osv, som när jag tittar på våra konkurenter, de har alla möjliga domäner. Sen är det en annan femma vad som är snyggast.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-11, 10:22 #17
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Jag skulle säga .nu, det handlar om namnet och hur lätt det är att branda.

Det finns bra exempel som kör både och. Inreda.com, sveriges största inredningsbutik (tills den konkade) körde .com medan TV4 kör recept.nu...

Jag tror dock trenden går mot .nu och att få stora satsningar numera görs på .com
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-11, 10:50 #18
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by ztream@Aug 11 2009, 10:22
Jag tror dock trenden går mot .nu och att få stora satsningar numera görs på .com
Detta överensstämmer med min uppfattning.

Det viktigaste tror jag ändå är nisch, potential och målgrupp för innehållet och därefter välja vilken tld man ska anstränga sig för, men mitt råd är ju naturligtvis att inte byta tld, utan byta namn på tjänsten till något som är registreringsbart under .se.

Vet inte om det här är till någon hjälp då det endast omfattar Svenska företag med 10 eller fler anställda, men det kanske ger en liten bild iaf.
Internetstatistik Annan intressant statistik

Citat:
.eu tror jag kommer växa vidare och bli en självklarthet för alla inom europa.
Nja siffrorna talar ju tråkigt nog inte för att .eu har någon vidare tillväxt bland Svenska registranter - nu iaf..
23-april-2009 80 426 registreringar
11-augusti-2009 74 408 registreringar

Citat:
Tyvärr fick jag inte .se då IIS hade satt sina klor på den
Jag vet naturligtvis inte vilken domän det är tal om, men jag vill för att undvika missförstånd förtydliga att att "Core registry på .SE/IIS" med automatik sätts som innehavare under karantänsperioden innan en domän frisläpps. Detta kan för ett ovant öga se ut som att .SE registrerat tusentals domäner själva, vilket alltså inte är fallet.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-11, 11:27 #19
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Citat:
Originally posted by ztream@Aug 11 2009, 09:22
Jag skulle säga .nu, det handlar om namnet och hur lätt det är att branda.
Det finns bra exempel som kör både och. Inreda.com, sveriges största inredningsbutik (tills den konkade) körde .com medan TV4 kör recept.nu...
Jag tror dock trenden går mot .nu och att få stora satsningar numera görs på .com
Eller inte ;-)
http://www.dan.se/nu-domanen-ar-dod-inom-tva-ar.html
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017