FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag installerade relativt nyligen Google Analytics på en webbplats efter att jag misstänkt att något kan ha varit fel. Sidan visade sig ha hög avvisningsfrekvens (70% - 75%). Jag vet visserligen inte vad det borde vara, men det är en sida som får den mesta av sin trafik från sökmotorer på relevanta sökord så mitt intryck är att det borde vara lägre.
Något jag reagerade på var siffrorna under fliken webbläsare: Firefox 59,08 % Internet Explorer 20,97 % Safari 8,70 % Chrome 5,88 % NetFront 5,12 % Siffror från ett annat Analytics konto visar Internet Explorer ~75% Firefox ~15% .... Under fliken Intenernet Explorer på konto 1 visar det sig att samtliga besökare kommer från en enda version av Internet Explorer, version 6.0. Under konto 2 utgör Internet Explorer version 6.0 endast ~18% medans 8.0 utgör ~29% och 7.0 ~52% (bland totalt ca 7 versioner totalt). Jag börjar självklart fundera på om det är något fel på webbplatsen när man besöker den via 7.0 eller 8.0, men åtminstone i 7.0 är det inga fel. En annan intressant sak är hur mycket siffrorna skiljer mellan Analytics och Statcounter. Statcounter visar 3,14 gånger fler besökare för samma period mot Google Analytics. Jag har testat att räkna av avvsiningsfrekvensen från Analytics mot Statcounter men siffrorna stämmer ändå dåligt. Vill helst inte skriva ut URL, någon som har några teorier? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|