FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hmmm, finns det något smidigt sätt att replacea text i SQL? Såg att regular expressions inte går att göra i tsql (på ett smidigt sätt). Det jag måste göra är att ersätta alla numeriska förekomster till '' för att få en kolumn där datat är sorterbart enligt mina kriterier. Som jag gör nu så nästlar jag 10st replace satser, men det ser ju inte vackert ut. Finns det andra sätt??
Kod:
SELECT * * *blablabla, * * *blebleble, * * *REPLACE(REPLACE(REPLACE(REPLACE(REPLACE(REPLACE(REPLACE(REPLACE(REPLACE(REPLACE(T.path,'1',''),'2',''),'3',''),'4',''),'5',''),'6',''),'7',''),'8',''),'9',''),'0','') as Sortorder FROM * * *...etc... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Vill du överallt replacea 0-9 till text?
Eller missade jag poängen nu :lol: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Då har jag ingen bra lösning iom att replace är replace(varifrån ska det bytas, vad ska bytas, till) typ.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du kan ju alltid skapa en funktion i databasen för at slippa se den fula koden i din selectsats...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du gör en funktion som först kollar numren och kör din replace utanför då?
replace(fromString,whatString,toString) Sen en funktion som bara tilldelar fromString och whatString hela tiden? Blir väll samma utgång antar jag, att den kollar försig. Hehe. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Hmmm, jo, jag får nog behålla mina 10 nästlade replace satser...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag är ganska ny på det här med t-sql men borde du inte kunna göra en while loop och lägga in replace där istället. Ser väl lite snyggare ut.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
En sak som slog mig dock... varför inte replaca bort 0-9 i PHP (motsvarande)? I det färdiga resultatet? Eller måste du sortera på kolumnen (eftersom den heter SortOrder tänkte jag)? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|