FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hur stora är chanserna att vinna en tvist om några domäner med generiska tld (typ abcd.com) som reggades, uppenbarligen i syfte att snylta på vår sida som ligger på .se (typ abcd.se)?
Det är inte en jättestor sida, men vi har en stadig trafik och den är hyfsat etablerad i sin nisch. Någon som vet hur sådant bedöms? Är det bara registrerade varumärken som kan hävda rätt till domännamn? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tror du har liten (läs ingen) chans utifrån att ni bara har .se domänen, det man ser till är ju mer faktiska registrerade varumärken. Dessutom, vad är det värt för dig ? Jag har precis förlorat en .com domän (säkerligen ett korrekt beslut av WIPO) och gissningsvis så har det ansökande företaget lagt >200k SEK i den här konflikten (av "fri vilja" och helt i onödan eftersom jag gärna kommit till en överenskommelse) så även om man gör allt själv, så är det avgifter, och egen tid är också pengar, så jag tror det är bättre att gå vidare i övertygelsen att den bättre (din?) tjänsten vinner.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag håller med, det finns nog väldigt liten chans (ingen) att du kan vinna den tvisten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om ditt företag heter Microsoft så kan du ha en liten chans.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du måste väl ha ett registrerat eller inarbetat varumärke till att börja med, gäller det .com så borde det vara inregistrerat i USA.
Observera att Ipred kan ge varumärkesinnehavare liknande möjligheter som upphovsrättshavare när det gäller möjlighet att begära ut uppgifter från internetleverantör (webbhotell) samt att kräva avskräckande skadestånd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Vad företaget heter är dock mindre intressant. Du har en chans att vinna tvisten om det handlar om ett registrerat, inarbetat varumärke eller om det dyker upp en sida som inkräktar på er egen verksamhet.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Telia fick i dagarna loss wwwtelia.com från ett Holländskt företag.
http://www.wipo.int/amc/en/domains/decisio...d2009-0617.html Så har du på fötterna så är det ingen omöjlighet. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|