FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Efter kontakt med skattemyndigheten så har jag fått reda på att man måste betala in moms på alla intäkter som man tjänat in via affiliatelänkar. För att bli kompenserad för det bortfallet ska man begära att affiliateföretaget ifråga ska lägga på 25% inkomsterna. Sedan får affiliateföretaget tillbaka momsen av skattekontoret i Ludvika. Är det någon som har erfarenhet av detta när det gäller tex. Commission Junction eller Google Adsense?
Kan ju knappast tro att små enskilda företag i USA har lust o betala 25% extra för att sedan vänta in pengarna från skattekontoret. Verkar ju helt vansinningt. Är inte detta ett fruktansvärt byråkratiskt tjafs - Svenska skatteregler i ett nätskal eller? /Danne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Aldrig hört talas om.
Det som finns att läsa om just pengar från affiliate-program på skatteverket.se, är följande: http://skatteverket.se/ung/gottblandat/art...r/internet.html Där står inget om moms. Jag har även tidigare läst att man har reducerad skatt på inkomst från utländska affiliate-program. Hittar dock ingen information om det nu. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Som vanligt är det svårt att få något riktigt svar på det här spörsmålet när det gäller skatteregler för affiliateinkomster intjänade via hemsidor för den amerikanska marknaden. Att man får betala källskatt och egenavgifter är det ju inget snack om men hur är det med momsen? Ibland undrar jag om det är så att de som jobbar med det i Sverige inte redovisar några summor alls i deklarationen eftersom det är upp till en själv att göra det. Så här står det ju på skatteverkets egen sida:
"Eftersom det inte kommer några kontrolluppgifter till Skatteverket i Sverige från t.ex. Internetföretag i USA så måste den som får ersättningarna själv hålla reda på vilka belopp som betalats ut för att ha som underlag till sin deklaration." Är det verkligen inte någon som vet vad som gäller när det gäller momsen och handhavandet med den? Ska verkligen de som betalar ut inkomsterna i USA till mig oxå lägga på 25% som de sedan får tillbaka via skatteverket i Sverige? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nu vet jag inte om det möjligen finns specialregler för affiliateinkomster, men det verkar väldigt osannolikt. Annars är det i alla fall så att pengar som är intjänade utanför EU (om du säljer en tjänst/vara till t.ex. USA) räknas som export och då ska det inte vara någon moms.
Säljer du en tjänst (affiliateinkomster borde vara en tjänst, men det är jag inte helt säker på) inom EU till en privatperson ska du lägga på och redovisa svensk moms i Sverige. Säljer du en tjänst inom EU till ett företag ska moms inte läggas på, utan kunden ska redovisa moms i sitt eget land. En faktura måste skrivas och det är ganska noga hur den ska vara utformad. Däremot om man som företagare KÖPER något från utanför EU ska man själv redovisa moms. Den får man senare tillbaka. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad jag fattar så borde ju detta vara en förmedlingstjänst som jag tillhandahåller genom mina länkar. I "Handledning för mervärdesskatt 2004" står det: "Om den förmedlade varan omsatt utanför EG anses förmedlingstjänsten alltid omsatt utomlands".
Borde ju alltså vara solklart att jag inte ska betala moms. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|