Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Trött på alla misstag från .SE

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-20, 15:28 #11
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003

Tack. Dock verkar det som de stängde för dagen idag klockan 12.00.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-20, 17:48 #12
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Internet Swedens avatar

Terabyte - Jag blev initierad i ditt ärende igår av personer du varit i kontakt med på kundtjänst på .SE.
Jag hade planer på att kontakta dig direkt , men vi kan lika gärna ta det här.

Jag har som du vet gett dig en masterlista på dina domäner och jag vet var dom låg då och hur dina kontakt-IDn såg ut.

Efter att du flyttat dem till den nya registraren ser varken dessa kontakt-IDn eller innehållen ut på samma sätt.
Vem tror du då är ansvarig för det du kallar "tvätt" - den gamla eller nya registraren?

Så här är det:
Du har lämnat auktoriseringskod för domänerna till din nya registrar att hämta hem.
- Det är sedan DE som förändrat registrantdatat när de skapat kontakt-IDt. Som du säkert vet ser även kontakt-IDt helt annorlunda ut mot dina tidigare - även detta sätter den nya registraren struktur för (enligt vissa yttre ramar de måste hålla sig inom)

Men jag har gjort lite efterforskningar rörande vilka "tvättar" som .SE genomfört och det handlade om en "stor" i början av 2007, sen har det skett några små löpande, men detta upphörde under första delen av 2008 - därefter har ingenting skett från .SE´s sida.
Däremot är det registrarernas ansvar iom den nya affärsmodellen att registranten har korrekta uppgifter.
Din förra registrar kan inte göra något åt detta, inte heller .SE Registry, då det är respektive registrars uppgift och ansvar att ändra/uppdatera.

Jag hoppas att det hjälpte dig, men det har alltså ingenting med .SE att göra, utan uppgifterna har förändrats iom de registrartransfers du initierat för domänerna.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-20, 19:14 #13

Tack för svaret här.

Citat:
Jag har som du vet gett dig en masterlista på dina domäner och jag vet var dom låg då och hur dina kontakt-IDn såg ut.
De låg utspridda på Loopia (få), Binero och .SE.

Citat:
Efter att du flyttat dem till den nya registraren ser varken dessa kontakt-IDn eller innehållen ut på samma sätt.
Ja, men även kontakt-IDn för domäner som redan låg hos Binero har ändrats. Förstår inte varför ... men men ...

Dock ser det konstigt ut tycker jag och ingen verkar vilja ta ansvar för detta.

- .SE säger som du att de inte har bytt detta.

- Binero som är ombud säger att de inte har gjort det. Hos Binero står jag som företagskund, så det verkar rimligt. När man kommer till deras CP och klicka på "Redigera ägarinformation", så står företaget som ägaren och inte jag som privatperson, fast hos .SE (whois) står privatpersonen som ägare.

Binero kan inte göra massändringar, verkar det som, och att godkänna (spara) den inforamtion manuellt som finns på Binero än en gång ändrar inte informationen om privatperson eller företag hos .SE - man ändrar telefonnummer mm, men inte ändras det till företag. Dessutom skall jag inte behöva sitta och ändra detta manuellt.

Tycker detta verkar vara en Catch-22 situation, där jag sitter och kan inte få hjälp av någon att göra en massändring eller någon ändring alls. Allt som skall göras är att sätta ägaren till företaget och ändra personnummer till organisationsnummer.
Oläst 2009-05-20, 19:45 #14

Citat:
Originally posted by Kjette@May 20 2009, 19:35
När man gör en domäntransfer från SE-direkt till ett annat ombud, så skickar SE-direkt information till registraren om vem skall stå som ägare.

Om jag gör en domäntransfer från SE-direkt till Binero och vice versa på en domän där en enskild firma står som innehavare så följer all information med såsom företagsnamn, org-nr m.m., precis som vanligt, dvs inga ändringar görs på domänen förutom att den byter registrar.

Ja, trevligt att höra, men i det fallet har Binero rätt uppgifter i sin kontrollpanel (företagsuppgifter), men .SE har på något sätt fått för sig att det är en privatperson.

Enligt Internet Sweden så känns det som om Binero gjorde något fel i och med flytten och vid skapandet av nya kontakt-ID, men allt tyder enligt mig på att något inte står rätt till hos .SE, då jag inte ens kan ändra tillföretag. Visst det kan ju ockå vara Bineros panel ... men inget tyder på att Binero hanterar mig inte som privatperson, utan som ett företag.

Som tillägg vill jag bara säga att jag tänker inte göra så många överlåtelser, har tillräckligt med grått hår , utan någon får ta ansvar här och se över sina system; Binero eller .SE ....
Oläst 2009-05-20, 20:02 #15

Citat:
Originally posted by Kjette@May 20 2009, 19:57
...

tillfälle du gjorde överföringarna, men om några dagar kan du i alla fall rätta till detta för samtliga av dina domäner hos oss, men det vore jo dock bra att få veta hur detta har uppstått.
...
Tack Kjette, för både svar här och i supportärendet.

Som jag nämnde innan, så tror jag inte att ni gjorde fel, så om man tittat på några domäner hos er så står det tydligt ett företagsnamn.

Dock som jag förstår kommer jag inte kunna ändra privatperson --> firma utan att överlåtelse måste ske. Jag kan ju inte hålla på att överlåta så många domäner ... det är bara lite löjligt. Jag skulle ju hinna bli väldigt gammal ..... :blink:
Oläst 2009-05-20, 20:05 #16
SpaceDump SpaceDump är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
SpaceDump SpaceDump är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Eftersom vi pratar om samma organisationsnummer så behöver ingen överlåtelse göras.

Bara ägarobjektet som behöver uppdateras för att återspegla den korrekta informationen.

//Anders
SpaceDump är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-20, 21:06 #17

Citat:
Originally posted by SpaceDump@May 20 2009, 20:05
Eftersom vi pratar om samma organisationsnummer så behöver ingen överlåtelse göras.

Bara ägarobjektet som behöver uppdateras för att återspegla den korrekta informationen.

//Anders
Ja, vi får se i den uppdaterade panelen hos Binero snart ... skall bli spännande. Får väl lite på att det kommer gå. Hittills har ju i alla fall Binero visat att allt går alltid i rätt riktning hos de, alltid förbättringar ....
Oläst 2009-05-20, 21:14 #18
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceDump
//Anders
Ja, vi får se i den uppdaterade panelen hos Binero snart ... skall bli spännande. Får väl lite på att det kommer gå. Hittills har ju i alla fall Binero visat att allt går alltid i rätt riktning hos de, alltid förbättringar ....
Binero måste väl kunna bistå med att uppdatera dina domäner så att det blir rätt?
Eftsom de är din registrar nu så får de ta ansvaret att fixa till felen.
Svårare än så borde det inte vara.
Oläst 2009-05-20, 21:26 #19

Citat:
Originally posted by Nicklas@May 20 2009, 21:14

Binero måste väl kunna bistå med att uppdatera dina domäner så att det blir rätt?
Eftsom de är din registrar nu så får de ta ansvaret att fixa till felen.
Svårare än så borde det inte vara.
Kanske så sant, men jag har svårt att tro att felet uppstod hos de och med nuvarande modell, så "existerar" egentligen inte .SE Registry (då alla kontaktuppgifter hänvisar till .SE Direkt), ingen tar ansvar och ingen där bryr sig nog heller var felet uppstod (även om jag uppskattar Internet Swedens svar här). Man bara står och pekar åt ombuden, men det är väl det de ville; så lite ansvar så möjligt, mer vinster ...
Oläst 2009-05-20, 21:31 #20
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Citat:
Originally posted by Terabyte@May 20 2009, 20:26
Man bara står och pekar åt ombuden, men det är väl det de ville; så lite ansvar så möjligt, mer vinster ...
Ja, med den nya affärsmodellen hos .SE så har ansvaret flyttats till registrarerna snarare än .SE. Det är precis så det fungerar med många andra toppdomäner, som .com, .net, .eu osv och det är helt rätt väg att gå. Även om övergången kanske inte gick helt felfritt (om så vore fallet så hade det snarare överraskat mig) så är den nya affärsmodellen till det bästa för .SE, registrarerna och domäninnehavarna.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017