Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


CMS och flerspråkig webb

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-19, 13:55 #1
Martin Boström Martin Boström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 21
Martin Boström Martin Boström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 21
Hej!

Sitter här med en webbsite på omkring 1000 sidor som ska översättas till ett antal olika språk. Tonvikten ligger på flerspråkighet snarare än lokal anpassning – dvs samma innehåll men uttryckt på olika språk. Siten är idag helt implementerad med Dreamweaver + en del stödfunktioner i PHP, men jag ser ett kommande behov av att införa ett fullfjädrat CMS för att kunna sprida underhållet på fler personer än kärnan av marknadsfolk som idag sköter underhållet. Vad jag behöver är alltså ett CMS som effektivt stödjer flerspråkiga webbsiter, om systemet självt är flerspråkigt eller ej spelar dock ingen roll (men det måste finnas på engelska).

Jag vill försöka undvika en situation med flera parallella siter eftersom detta blir svårt att underhålla. Struktur och layout, såväl på siten som helhet som inom enskilda dokument, vill jag ha i endast *en* kopia där endast *textinnehållet* skiljer mellan de olika språken - även om den övergripande strukturen på en sida definieras av mallar så innehåller ju varje dokument även en inre struktur. Texten, med semantisk markup för paragrafering etc, bör kunna extraheras i form av exempelvis XLIFF-filer och skickas till översättningsbyrå, för att därefter importeras igen – med ett minimum av manuell justering. För att snabba på flödet av information på siten bör delar som bara finns på ”originalspråket” (engelska) kunna skina igenom där översättning ännu saknas.

Jag har letat runt lite efter översättningsverktyg i allmänhet men de som finns att tillgå är mest lämpade för översättning av applikationer där man bryter ner och organiserar korta textsnuttar. För en webbsite med mer redaktionellt innehåll vill man ju däremot göra copywriter-översättning av hela texter. Översättningsverktygen är ju dessutom filbaserade vilket stämmer dåligt med situationen i ett CMS.

För övrigt finns ju tusen krav man kan ställa på ett CMS, men det här med språkhantering känns som en tung del i det här projektet. Någon som vet något CMS som klarar detta med glans, eller plugins eller liknande som ger denna funktionalitet? Köpesystem eller fri/öppen kod spelar ingen större roll rent ekonomiskt, men öppen kod har ju fördelen att även ha öppen dokumentation och öppna gränssnitt. Viktigt är så klart även att systemet är rimligt framtidssäkert.

Tack för feedback,
/martin
Martin Boström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017