Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Uppskatta värde på webbutik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-14, 16:46 #1
J.Olofsson J.Olofsson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2008
Nykomling

Hej,

Jag har modifierat Prestashops standardtema och skapat en webbbutik med en design som jag är väldigt nöjd med. Har ägnat rätt många timmar åt att få just den här designen på webbutiken samt optimerat den för webbläsarna: Firefox, IE6, IE7, Opera, Safari.

Frågan är om denna webbutiken är värd någonting? Jag har inte tid att driva den och är intresserad av att sälja av webbutiken i ett paket med alla tillhörande PSD-filer samt hjälp med installation.

Vad tycker ni är ett rimligt utgångspris för denna webbutik?

Se bifogad bild
Bifogade bilder
Filtyp: jpg post-10-1242312361.jpg (545.6 KB, 58 visningar)
J.Olofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-14, 16:55 #2
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2006
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar

Reg.datum: Apr 2006
PrestaShop 1.0 eller 1.1?
Är det 1.0 så skulle jag uppskatta värdet till -50 kr (ja, jag är hatisk emot PrestaShop v1.0).

Du har skapat en butik DU vill ha, därför kommer troligen få uppskatta den till samma värde som du.

Jag tycker inte att designen är vidare snygg. Den fokuserar också på fel ska. Headern är alldeles för stor.
Kategorierer/Sök/Information osv ser väldigt game-inriktade och lite 90-tal.

På headern ser det ut som om butiken skulle sälja tapeter, eller kanske inredning. Är det tanken?

Sök, varukorg och ok-knapparna är ganska svåra att läsa. Svart på mörkgrått funkar sällan :-/

Varför bygga en design till en webshop om man inte är intresserad av att driva en butik eller har en kund som begärt designen?

I mina ögon är designen inte värd mkt (sorry).
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-14, 17:05 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by lunarmys@May 14 2009, 16:55
PrestaShop 1.0 eller 1.1?
Är det 1.0 så skulle jag uppskatta värdet till -50 kr (ja, jag är hatisk emot PrestaShop v1.0).

Du har skapat en butik DU vill ha, därför kommer troligen få uppskatta den till samma värde som du.

Jag tycker inte att designen är vidare snygg. Den fokuserar också på fel ska. Headern är alldeles för stor.
Kategorierer/Sök/Information osv ser väldigt game-inriktade och lite 90-tal.

På headern ser det ut som om butiken skulle sälja tapeter, eller kanske inredning. Är det tanken?

Sök, varukorg och ok-knapparna är ganska svåra att läsa. Svart på mörkgrått funkar sällan :-/

Varför bygga en design till en webshop om man inte är intresserad av att driva en butik eller har en kund som begärt designen?

I mina ögon är designen inte värd mkt (sorry).
Den är gjord på prestashop 1.1.

Tack för ditt svar.

I butiken hade att tänkt att sälja belysning och eventuellt andra typer av inredning.

Tanken var självklart att jag skulle driva butiken själv men jag kommer från och med nu inte ha den tid som krävs. Jag spånar just nu på vilka alternativ som finns för att i alla fall få någonting tillbaka för det jobb som jag har lagt ner hittills. Någon krona måste man ju kunna få?

Det är ju inte heller omöjligt att göra vissa justeringar i designen om jag får en liten slant för butiken.
Oläst 2009-05-14, 17:40 #4
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar

Reg.datum: Jan 2006
lämna ut den som en gratis tempelate och lev på trafik eller utnyttja det faktum att om någon vill använda den kan du få lite inlänkar till något, inlänkar är alltid bra
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 09:16 #5
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Citat:
Originally posted by J.Olofsson@May 14 2009, 16:46
Hej,

Jag har modifierat Prestashops standardtema och skapat en webbbutik med en design som jag är väldigt nöjd med. Har ägnat rätt många timmar åt att få just den här designen på webbutiken samt optimerat den för webbläsarna: Firefox, IE6, IE7, Opera, Safari.

Frågan är om denna webbutiken är värd någonting? Jag har inte tid att driva den och är intresserad av att sälja av webbutiken i ett paket med alla tillhörande PSD-filer samt hjälp med installation.

Vad tycker ni är ett rimligt utgångspris för denna webbutik?

Se bifogad bild
Vad säljer webshoppen för idag?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 12:34 #6
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Värdet på en webbutik baseras på omsättning och vinst. Är det bara en mall utan sas fungerande butik med riktiga prylar är värdet det folk är villiga att betala för den. Du får nog helt enkelt sälja till högstbjudande..
Pirate är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 12:57 #7
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Jag tyckte designen var sjukt snygg, fram för fler såna shoppar!
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 14:24 #8
Nykomling

Nykomling

Detta är väl kanske fel tråd för försäljning men om någon är intresserad av att köpa butiken kan ni skicka PM.

Jag kommer troligtvis, precis som Pirate säger, att sälja den till högstbjudande så länge det inte handlar om skambud för då kan jag lika gärna ha kvar den själv.
Oläst 2009-08-01, 22:23 #9
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by htiawe@May 17 2009, 12:57
Jag tyckte designen var sjukt snygg, fram för fler såna shoppar!
Jag har ännu en webbutik som ser ut som på bifogad bild.

Vad tycker ni? Snyggare än den förra? Uppskattat värde?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg post-10-1249158187.jpg (252.1 KB, 37 visningar)
Oläst 2009-08-02, 03:20 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Jag tror inte att e-butiken med kod och design är värd särskilt mycket. E-butiker är gratis, det som kostar är att få dem skräddarsydda efter sina egna önskemål. Din shop är skräddarsydd efter dina önskemål, så det måste till ganska speciella omständigheter för att du ska hitta en köpare som delar din uppfattning om vad som är bra och nödvändigt.

Hur långt hade du kommit i själva affärsidén innan du bestämde dig för att lägga ner projektet? Har du redan etablerat kontakt med grossister/leverantörer, fraktbolag, bank, mm? Jag tror att du har ett värde i e-butiken om du säljer hela affärsidén, så att köparen bara kan tuta och köra.

Själv så arbetar jag redan med e-handel och funderar på att starta upp ytterligare en butik. Det finns många e-handlare som har butiker inom vitt skilda branscher. Det minst jobbiga med att starta en e-butik är e-butiken som sådan. Det är själva idén och genomförandet av den som är det svåra. Kan du visa på sunda marginaler på lampor, vart det finns tillförlitliga leverantörer, vilka emballage som lämpar sig för lampor, vilket fraktbolag som har bäst priser för ändamålet, mm, mm så skulle du däremot kunna sälja hela konceptet. Det är värt en hel del och skulle spara köparen många veckors arbete och planering. Så frågan är om du har en hel affärsplan (i någon form), eller om det bara är e-butiken som du säljer?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017