FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Störningar finns i alla medier, t.ex. används ju AdBlock allt mer flitigt på nätet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det blir helt enkelt svårt att jämföra TV-marknadsföring USA vs Swe. Det är ju inte bara kontaktkostnaden som skiljer utan hela processen, effekten, genomslaget etc, etc. Jag förstår att det kan verka "inte klokt" att vi får betala 170 000kr för en miljon tittare om man enbart jämför kostnad vs kostnad. Men om man ser den stora bilden över hur hela apparaten faktiskt fungerar så ser man ganska snabbt att det inte är så konstigt att det är betydligt dyrare här. Det blir helt enkelt svårt att jämföra, därav "äpplen och päron". Har man möjlighet att lansera sin produkt i USA med allt vad det innebär och har 400 000 i marknadsbudget så låter det ju helt klart mer attraktivt att lägga de pengarna där istället hehe ![]() Att köpa primetime annonsering på största kanalen i Sverige under bästa sändningstid KAN inte kosta 16 000 spänn då det skulle bli omöjligt för bolagen att sända ens halvt vettiga tv-progam ( om vi nu skall påstå att de gör det ens idag med våra 170 000 ![]() 16 000 spänn i Sverige kostar en jäkla printannons med en upplaga på 100 000 ex. Men någonstans måste ju cashen in eller hur? Det krävs lika stor redaktion i Sverige för att producera en tidning som har 60 sidors innehåll. Där ligger de stora kostnaderna. Denna tidning i Sverige kan kanske "räkna" med en försäljning på 100 000 ex. Hade samma redaktion suttit i USA hade de kanske kunnat kränga av ett par Miljoner ex utan någon behöva ha högre produktionskostnad för själva tidningen. Så jo det är väl klart som tusan det spolar roll hur stor % av befolkningen i ett land du når för pengen. Det är väl ganska självklart att man inte skall kunna lägga företagets årsbudget för kaffemaskinen i cafeterian till en TV-kampanj där du når 10-11% av befolkningen? Ber om ursäkt för eventuella konstigheter, felstavningar eller utsvävningar. Det är sent och lördagsgroggen trivs i magen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Men idag tycker jag att annonseringen/annonsörerna faktiskt hittat sina positioner (även om det självklart är en marknad i ständig förändring) där TV reklam framförallt är varumärkesbyggande, men där internetreklam ju har en självklar fördel med att kunna direktlänka till ett köp av en specifik produkt, eller tjänst.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Emarketer har just släppt statistik och jämförelser mellan TV och andra medier. Finns på http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1007053
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|