Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Alla dessa internetkataloger

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-07, 12:06 #1
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
Frågan är enkel:

Är du med i sådana här kataloger?

Jag driver två hemsidor och blir konstant uppringd av så kallade katalogförsäljare, alltså kataloger på internet. Så som 118100, foretagsinfo.se med flera.
Det brukar kosta mellan 2500-10.000kr/år beroende på paket man väljer. Hittills har jag varit med i ett 10-tal stycken, i några år men från med i år har jag valt att säga nej till alla som tar betalt.

Detta efter jag studerat statistiken och ser att trafik från dessa kataloger är nära på obefintlig men visst kanske dem ger lite SEO kraft?!

Faktum att de bästa katalogerna jag är med i är gratis som t.ex gulex. Jag ser t.om direkt avkastning på att vara med i vissa kataloger men ingen som jag betalar för.

Det värsta är också är att många av telefonförsäljarna är så otrevliga, bäst exempel på det är väl näringskatalogen/portalen eller vad den heter, fler än jag som fått höra historier från säljarna om bajs och matvanor med mera?

Så hur gör du:
Är du med?
Vad betalar du?
Prutar du?
Får du trafik?
Får du beställningar?
fenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 12:42 #2
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Alla inlänkar är positivt, men du kan få köpt många blogginlägg för de pengarna.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 13:26 #3
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
Du kommer göra ett bra resultat i år om det var förra året som du var med i ett 10-tal och vardera kostade 2,5-10k / året.

Det man måste göra med all annonsering är att börja med en testtid, utvärdera statistik och sedan ta beslut därefter.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 13:30 #4
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Självklart ska du inte betala för lurendrejeri, för det är vad det är. Alla försöker blåsa dig på ett eller annat sätt, såväl Eniro som mindre nogräknade katalogföretag.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 13:34 #5
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Citat:
Originally posted by DreamLogistics@Apr 7 2009, 13:26
Du kommer göra ett bra resultat i år om det var förra året som du var med i ett 10-tal och vardera kostade 2,5-10k / året.
Det man måste göra med all annonsering är att börja med en testtid, utvärdera statistik och sedan ta beslut därefter.

Det vore drömscenrie skulle även vilja gå på restaurang och äta/dricka och utvärdera om jag vill betala för det sedan bo på hotell på prov och kolla om det var värt att betala för efteråt osv.

Du får ingen annons i någon som helst tidning på prov, man kan dock betala för en kortare period istället för att testa. Jag av erfarenhet vet att länkar, även om dessa inte ger trafik hjälper med annat i längden.

Jag skulle dock aldrig betala en årsavgift för att vara i en katalog likt 118
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 13:42 #6
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
Hej igen

Tack så mycket för snabba och bra svar.

Jag tog även upp frågan på ett annat forum och fick ungefär samma svar där. Så just nu känns det som jag gjort rätt i att tacka nej till dessa kataloger.

Citat:
Originally posted by coredev@Apr 7 2009, 12:42
Alla inlänkar är positivt, men du kan få köpt många blogginlägg för de pengarna.
Var når jag dem?
fenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 13:53 #7
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 148
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 148
De flesta om inte alla av dessa ger inte ens länkkraft för dina pengar. De har Nofollow på alla länkar. Jag har aldrig hört någon som är nöjd med något katalogbolag.

Det vore intressant att se din statistik på hur mycket besökare du fått i från de olika siterna.
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 14:37 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Kataloger behöver inte vara lurendrejeri, men det är absolut bottenskrapet bland annonseringsmöjligheter. Alla verksamheter är unika, så det finns självfallet undantag, men i regel så skulle jag säga att kataloger först blir aktuella om:

1. Du har en lokal anknytning och det är en lokal katalog.
2. Du har redan köpt alla marknadsföring som finns att köpa och vet inte vart du ska göra av resterande pengar.


Överlag så skulle jag säga att kataloger är till mer nytta för frisörsalonger och bilverkstäder, än de är för oss som har en verksamhet på nätet.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-07, 15:02 #9
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
Citat:
Originally posted by Kocken@Apr 7 2009, 13:53
De flesta om inte alla av dessa ger inte ens länkkraft för dina pengar. De har Nofollow på alla länkar. Jag har aldrig hört någon som är nöjd med något katalogbolag.
Det vore intressant att se din statistik på hur mycket besökare du fått i från de olika siterna.
Jag har kikat innan och det har inte varit nofollow, faktiskt hehe.

Statistiken. på 1 år hade jag c:a 25 besökare från 118100-se varav de sista 3st var samma dag som säljaren ringde upp igen. Självklart var det väldigt konstigt eftersom säljaren såg hundratals klick och tusentals visningar varje månad.
fenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017