FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsvejs!
Hoppas jag skriver i rätt kategori, har en liten råga! Kortfattat, vad är en DNS och hur arbetar de? Det finns 13 root-servrar, vad har de för uppgift? Vad händer när jag skriver i www.wn.se? Hur hittar den rätt IP-address? Tittar den först hos min ISP om någon annan kund redan har besökt sidan? Om ingen har besökt den så skickas jag vidare i "nätet" till en root-server. Som sedan ser att det är ett .SE domän och skickar vidare mig till till den DNS-server som är ansvarig för .SE? Är det något sådant? Mycket tacksam för svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
låter som en skoluppgift :-)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du frågar din ISP efter IP-adressen för en domän. Om en annan av ISP:ns kunder ställt sammaf råga nyligen så får du samma svar. Om det inte finns cachat hos ISP:n så börjar deras resolver fråga rot-servrarna efter vilka namnservrar som hanterar se-domäner (om inte detta också cachats redan, vilket det sannolikt har). Den får då som svar från rot-servrarna att det är .SE:s namnservrar. Resolvern frågar .SE:s namnservrar vilken namnserver som hanterar wn.se. Som sista steg frågar den WN:s namnservrar vilken IP-adress www.wn.se har.
Resultatet cachas på resolvern, alltså hos din ISP, under en viss tid. Hur lång tid styrs av det som kallas time-to-live eller TTL som ebstäms av den som äger domänen (namnservern för wn.se). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bifogar en liten bild jag hade liggande sedan tidigare.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Sen finns det betydligt fler än 13 rootservrar. Bara det att en del kör anycast för global lastbalansering.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Haha, det är inte första gången daaaajM försöker få sina skoluppgifter lösta av WN-are och lyckas till en viss del.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|