FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Behöver ni som kund få hjälp så kommer inte LC att hjälpa er, eftersom det inte är deras larm som sitter där. Eftersom LC är de enda som har öppet 24/7 så får du då vänta tills installatören jobbar (kontorstid). Mindre företag har oftast ingen jour, mindre bevakningsbolag får större problem om någon är sjuk (händer på alla arbetsplatser). Och problemet som Fredrik pratar om är om man inte vet vart man ska ringa. Om du inte vet vart du ska ringa så spelar det väl ingen roll vart ditt larm är kopplat, eller hur? Samtliga larmföretag, LC, installatörer, you name it, har dekaler med sitt namn, tjänst och telefonnummer. Eftersom det är viktigt att det syns att företaget är larmet och det är gratis reklam så behöver du bara ringa din LC så skickar de dekaler med posten, gratis förstås. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Däremot om du tar t.ex. Niscayah Retail (f.d Securitas Response) som bara tar emot larm från deras egna anläggningar så är deras larmoperatörer utbildad på systemen och ger support till kunderna nästan var tredje samtal. Samma för Säkerhetscenter, samma för G4S larmoperatörer, OM kunden har deras larmanläggning installerad. Vid större problem som kräver att någon fysiskt åker ut till platsen så måste då självklart tekniker dit. Seriösa larmfirmor som har jour? Kolla i avtalet om du har möjlighet till jour. Sen så ska vi se vilka firmor det är som garanterar att oavsett tid på dygnet så kommer du få en jourtekniker. Niscayah har en rikstäckande jour som kan oavsett tid/dygn/helg komma ut till larmanläggningen. Har man jouravtal så är summan symbolisk, annars så tar de faktiskt betalt. Killen som kliver upp kl 2 på tidigt, tidigt, söndagsmorgon vill självklart ha betalt för restid, arbetstid, sen tillkommer andra avgifter på det. Niscayah Retail har jour i Stor Stockholm, men kan inte lova i resten av Sverige. De flesta mindre larmfirmor har inte jour. De lovar inget. Hos de så är "Nisse" snäll och brukar hjälpa till om det är sent en torsdag kväll. Men om "Nisse" är sjuk så vem ska göra det då? Har G4S en jourtekniker som kommer ut oavsett tid på dygnet där ditt företag finns? Har bevakningstjänst, Rapid eller någon annan det? Ring och fråga de som jobbar i ditt område och se vad de svarar. Och har du inte råkat ut för en larmoperatör som har tillräckligt tekniskt kunnande så visar det bara att du inte har haft ett larm kopplat mot en seriös och stor firma som har råd att utbilda sina larmoperatörer. Eller så har du bara pratat med nya operatörer som inte har vett att koppla dig till en mer erfaren kollega. Varför skulle inte Securitas väktare ha samma prio på Directen larm som andra? De har månadslön, de jobbar inte på ackord. I regel tas larm om hand allt eftersom de kommer in. Sen finns det alltid väktare med konstiga åsikter men det är ändå deras "radio" (ledningscentral) som styr om jobben. Väktaren står inte och väljer olidoledoff vilket jobb de ska ta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jo, du slipper en hel del problem, eftersom problemet stavas större bevakningsföretag, t ex Securitas, G4S. Mindre bevakningsföretag ingen Jour? Nu förstår jag inte hur du menar. Eftersom bevakningen till största del sker nattetid, så räknas väl ändå detta som Jour? Sen vad de gäller vakanser så ligger nog dom större bolagen även här ganska högt i toppen. För att inte prata om personalomsättningen, vilket leder till mindre erfarna väktare... Det jag skrev om att man får ringa hit och dit för att få rätt uppgifter, så menade jag som väktare inte som ägare till ett larm. Securitas har olika larmcentraler, men de är bara en som ringer ut till väktaren, dom andra centralerna ringer då till larmcentralen som samtalar med väktaren. Alltså det blir ett led extra informationen måste färdas. Då man som väktare frågar larmcentralen som ringer till en om diverse information så har dom sällan fullständig sådan. Samt dekaler får man av vilket bolag som helst. Det är inte enbart bra för kunden, utan även för bevakningsbolaget som visar vilka kunder dom då har, vilket dom gärna gör. Som jag sagt tidigare ordna med ett larm, koppla det till ett lokalt mindre bevakningsbolag. Undvik jättarna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Självklart ringer operatören ut väkatren direkt men har han mycket att göra så lär han inte prioritera ett larm från Directen så därför får dessa larm i genomsnitt längre rycktider än dom andra.
Alla larm oberoende vad det är för något prioriteras lika. Bara för du är Directen kund istället för Response så tar vi inte ditt larm mindre seriöst. Åtminstone fungerar det så där jag jobbar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Det extra ledet man har där är att larmoperatören trycker på en knapp så hamnar informationen ute hos ledningscentralen. Då har du operatörer som får ägna sig åt att hantera larm och operatörer som får ägna sig åt att hantera väktare. Att koppla ett larm till ett lokalt bevakningsföretag är inte att det magiskt dyker upp hos den väktaren. Den måste fortfarande till en larmcentral som sen ringer till det bevakningsföretaget du har anlitat. Eftersom larmcentraler är dyra i drift så finns inte det en sån på varje ort. Jag blir fundersam över det du säger om informationen som larmcentralen har. Om de saknar fullständig information så betyder det väl att kunden inte har gett de fullständig information? För det finns väl inget bolag, oavsett hur lokalt det är, som har mer information än vad kunden har gett de? Vi tittar på en sjukdomsvakans och problemet att lösa den. Om lokala bevakningsföretaget har 20 anställda, 5 i tjänst just då, och en blir sjuk, 5 ska jobba dagen därpå, så har de 10 personer att fråga om de kan hjälpa till. Tills vakansen är löst så lider 1/5 av det företagets kunder av försenade ronder, utryckningar etc. Ett stort företag har då möjlighet att snabbt ta in extra personal från närliggande distrikt. Vilket leder till en kortare period då kunder blir lidande. Sen på mindre orter där det inte finns så många företag så spelar det större roll hur långt ifrån dig närmsta kontor ligger än vilket bolag det är. Har du 3mil till Securitas kontoret men 5km till Nisses bevakning så ta då självklart Nisses, det finns en större chans att de är närmare dig än Securitas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Antigen så prioriteras alla larm lika eller så gör man inte det. Jag skulle vilja däremot påstå att man prioriterar efter vilket sorts larm det är. Är det ett Inbrott A-larm (flertal sektioner har löst) eller ett inbrott B-larm (endast en sektion) eller är det ett mindre tekniskt fel? Om ett företag med stöldbegärligt gods larmar på flera detektorer så är det klart man prioriterar den utryckningen framför ett litet kontor som endast en detektor löser ut på. Men vem som har installerat larmet har väl aldrig spelat någon roll? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|