Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ombildning till HB

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-02, 13:07 #1
macwiz macwiz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2008
Medlem

Har funderingar på att ombilda min enskilda firma till ett HB och dela ägarskapet med frugan. Är det någon som kan ha synpunkter på hur vi avtalar om att fördela vinsten? Låt oss säga att jag jobbar 95% och tar 5% av vinsten, är det okej?
macwiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-02, 13:24 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Vad är meningen med att jobba 95% och få 5% av vinsten? Låter inte vettigt, dessutom är HB det sämsta bolagsform som finns. Ska ni äga bolaget ihop starta ett AB istället.

Skulle ni gå isär och bolaget kursar, får skulder. Kommer ni vara solidariskt ansvariga vilket oftast resulterar i att ena part betalar alla skulder och den andre slipper.

Avråder att starta HB, avråder även att fördela vinsten på det sättet du beskriver. Kan uppfattas som skattesmittning.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-02, 14:57 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Vad vill du uppnå?

Om det är som jag misstänker att frukan tjänar betydligt mindre pengar så kan du ge ge henne lön i stället.

Men som Davve skriver så är HB riskfyllt därför alla delägarna är solidariskt skyldiga att betala bolagets alla skulder, har man teckningsrätt var för sig så är det maximalt riskabelt. Den andre kan ju ta stora lån och sen tjappa landet, då är det som är kvar skyldig att betala rubbet.... Men det är ditt val....

Kommanditbolag är ett annat alternativ då kan en person vara ansvarig och en anann kan få vinsten enligt den fördelning du väljer.

AB är ett mycket bra alternativ som Davve skriver. Det är normalt det bättre alternativet för de flesta verksamheter av kommerciell natur. Ägarna är mer oberoende av bolaget och tvärtom. Kräver en del startkapital men har man en normal verksamhet så borde det inte vara något problem.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-02, 15:51 #4
Medlem

Medlem

Det jag vill uppnå är att dra ner min inkomst och samtidigt öka hennes. Frågan var då om någon kan ha synpunkter på fördelningen av vinsten. Skattemässigt spelar det väl ingen roll om jag eller hon skattar för merparten av vinsten?
Oläst 2009-03-02, 16:53 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Ett aktiebolag är helt klart att föredra om möjligt. Annars låter det som ett KB vore en bättre lösning.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-02, 17:24 #6
Medlem

Medlem

Okej, låt oss för enkelhetens skull säga att jag väljer ett KB i stället, kan någon ställa krav på hur vinsten fördelas?
Oläst 2009-03-05, 12:57 #7

Om du vill fördela lönen så ni har samma lön så vinner ni skattefördelar, det blir högre total skatt om en person tar ut hela lönen och ni delar på nettopengarna än om ni tar ut lika lön.

tar ni ut lika lön så får ni individuella pensionstillgodohavanden oxo.

Sjuklön och föräldrapenning är påverkas oxo så ur skattesynpunkt så är det bätter för er familjs totalekonomi att dela upp lönen lika. Har ni barn så borde de oxo få lön så minskar skatten ytterligare (om de inte hitat på nya regler kring det, de hade ju tidigare en regel att barns förmögenhet skulle läggas hs den förälder som tjänade mest).

Hur ni jobbar eller fördelar lönen är helt och hållet en avtalsfråga mellan dig och du käresta, det kan ingen annan ha några synpunkter på, inte ens skattmasen. Om du inte väler att berätta det för dom förstås.

Skattmasen vill att en person ska ta ut all lön för då får de mer i skatt än om ni fördelar lönen lika mellan er.

Om ni skriver ett internt avtal mellan er (du och frugan alltså) då att ni har lika lön så länge ni är gifta och sammanbor så att avtalet upphör om ni separaerar eller skiljer er. Sen får ni fördela jobbet lite som ni behagar.

Det beror till väldigt stor del hur mycket ni litar på varandra och vad ni vill uppnå. Ska frugan ta hand om hemmet och du jobbar i bolaget så är det väl mer upp till er som jag ser det. Men skattmasen vill inte ha det så om de får som de vill.

Om man ser till hur skattmasen resonerar så försöker de få ut så mycket satt som möjligt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-05, 13:17 #8
Medlem

Medlem

Tack för utförligt svar
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017