FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag jobbar hemifrån med enskildfirma och gör för tillfället inte avdrag för något av det jag nämner nedan. Därför tar jag tacksamt emot goda råd.
Hemtelefon Jag ringer sällan någon via firman, men det händer då och då och jag måste ständigt ha möjligheten att bli nådd. Att öppna en egen telefonlinje känns därför inte nödvändigt. Kan jag göra avdrag på min hemtelefon trots detta? Bredband Mitt privata bredbandsabonnemang används till minst 80% av tiden i företaget, kan jag dra av detta helt och hållet på företaget? Friskvård Jag betalar över 3000kr/år för mitt gymkort, kan jag dra av detta som friskvård på företaget? Kontor I bostaden har jag ett kontor på 20kvm, kan jag göra avdrag för detta, och hur isåfall? Ursäkta de novisa frågorna, jag vill göra rätt för mig och framstår hellre som dum än att råka illa ut. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||||
|
|||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Särskilt anpassad lokal i bostaden
Om du använder en del av din bostad till näringsverksamheten kan du i vissa fall få avdrag för det. En förutsättning är att det är en särskilt anpassad del av bostaden. Med hänsyn till läge, inredning eller användning ska denna del inte alls, eller endast obetydligt, kunna användas som bostad. Du kan i så fall få avdrag för skälig del av hyra, värme, vatten m.m. Räntor och tomträttsavgäld kan du inte få avdrag för eftersom du får det i inkomstslaget kapital. Särskilda kostnader för verksamheten, t.ex. speciell ventilation, får du också avdrag för. Däremot kan du inte få avdrag för någon del av allmänna kostnader för bostaden. Du får t.ex. inte något avdrag om du målar om eller reparerar hela husfasaden. Om bostaden ägs av din make ( vilka som räknas som make i skattesammanhang, se sidan 47 ) har du samma möjligheter till avdrag som maken skulle haft om han bedrev verksamheten. Det vill säga du kan då göra avdrag för skälig del av hyra, värme vatten m.m. Arbetsrum i bostaden Om du inte har någon särskilt inredd lokal kan du under vissa förutsättningar göra ett schablonavdrag för arbetsrum. Du kan då göra avdrag med 2000 kr om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig eller din make. Har du arbetsrum i en bostadsrätt eller i en hyresrätt är avdraget 4 000 kr. I schablonavdraget ingår samtliga merkostnader för arbetsrum i bostaden, t.ex. kostnader för värme, vatten, el m.m. Förutsättningar : • Du har arbetat minst 800 timmar i din bostad. • Det får inte vara fråga om arbetsuppgifter som du lika gärna kunde ha gjort i en särskild lokal som du har för din verksamhet. 13 Vid tillämpning av 800-timmarsregeln räknas inte bara din egen tid. Ditt barns tid kan också räknas om barnet är över 16 år. Din makes tid räknas bara om ni driver verksamheten gemensamt ( se ”Inkomstfördelning mellan makar”, sidan 47 ). Friskvård Avdrag för kostnader för motion och friskvård gäller endast för anställd personal. Det gäller däremot inte för den enskilde näringsidkaren, eftersom denna inte anses anställd. Utgifter för friskvård som ingår som ett led i arbetslivsinriktad rehabilitering kan däremot dras av som sjuk- och hälsovård. Läs den här broschyren, det gjorde jag en kväll, sen vart allt klart. Det tar någon timme, men det är väl värt det efteråt. http://www.skatteverket.se/download/...2985/29513.pdf |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för hjälpen. Jag förstår dock inte varför jag inte har rätt dra av mitt bredband när det till 80% används direkt i arbetet, varav resterande 20% är till för raster och 30 minuter före/efter arbetstid? :angry:
EDIT: Det är dessutom riktigt sjukt att man som enskild näringsidkare inte får göra avdrag för friskvård. Sitter man 12 timmar om dagen framför en skärmen och sliter ut både hjärta och skäl för att få mat på bordet så borde man om någon ha rätt till skattefri friskvård. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jo det är lite synd att man inte kan dra av friskvård, om man driver ett aktiebolag så är det ju avdragsgillt eftersom man då räknas som anställd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Med reservation för att jag inte använder enskild firma själv utan aktiebolag så skulle ajg göra som så att jag registrerar bredbandet och telefonen för firman, dvs anmäler till telefonbolaget att det ska stå Firmanamnet som ägare i stället för ditt personnamn och att du gör likadant med mobilen, det har ingen betydelse om du har kontantkort eller abbonemang, det blir avdragsgillt om det uteslutande används i företaget.
Friskvård är det däremot tvärobbe som eskild företagare, hade du haft aktiebolag hade det däremot varit fullt ut avdragsgillt. Kepiga regler me så är dem. Kotorsrum är det och kepiga regler krig eftersom du absolut ite får ha e säg ståede på kotoret och det ska helst vara ege ingång. Men du ka alltid göra så kallade "öppna avdrag" på chansing, dvs att du redovisar exakt vad du gör och gör avdrag för det, men att det tydligt farmgår vaddu gör för typ av avdrag, då kan det ite bli skattetillägg vid en eventuell revision. Du kan givetvis bli upptaxerad men chansen är stor att det går igenom om du inte gör allt för skumma saker. Viktigt dock att du gör deta avdrag helt öppet och inte försöker dölja vad du gör. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Firmanamn c/o Privat Namn Adress Postort Det har blivit hårdare med avdrag i hemmet, och med all rätt egentligen. Hade man ett bredband och ett telefonabonnemang innan man startade firman är det inte rimligt att man helt plötsligt ska kunna dra av dessa bara för att man även börjar använda dem i tjänsten. Som sagt, skaffar man ett extra abonnemang eller ett bättre bredband så är det en sak, men inte om man använder samma saker som man gjorde som privatperson. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Conny kanske borde investera i ett nytt tangentbord, eller möjligen ta en whiskey mindre innan han sätter sig framför datorn
![]() Citat:
I ditt fall verkar det bättre att - om det är värt det - ta upp samtalskostnaden för utförda arbetssamtal. Du kan ju alltid skaffa en operatör till och använda prefix när firman ska betala dina samtal - det är väl främst till mobil eller utland som kan bli värt att redovisa.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag har ett abonnemang "på firman" som jag drar av helt och ett privat som jag inte gör avdrag för alls. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() Friskvården vet ja inte hur det är med, men bredbandet hade du fått dra av. Jag utnyttjat t.ex. 55% av alla mina ytor i hemmet till företaget. Garage och källare inkluderat. Eftersom jag använder 55% till företaget, så får jag dra av 55% på elräkning, värme, vatten, försäkringar, snöslunga, gräsklippare, renoveringar...ja allt som har med hus och tomt att göra. Inga konstiga regler om ett visst antal timmar eller nåt tak på avdragen. Precis som det ska va i ett företagsvänligt klimat. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|