Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Avdrag för enskild firma hemifrån

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-21, 15:42 #1
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Medlem

Jag jobbar hemifrån med enskildfirma och gör för tillfället inte avdrag för något av det jag nämner nedan. Därför tar jag tacksamt emot goda råd.

Hemtelefon
Jag ringer sällan någon via firman, men det händer då och då och jag måste ständigt ha möjligheten att bli nådd. Att öppna en egen telefonlinje känns därför inte nödvändigt. Kan jag göra avdrag på min hemtelefon trots detta?

Bredband
Mitt privata bredbandsabonnemang används till minst 80% av tiden i företaget, kan jag dra av detta helt och hållet på företaget?

Friskvård
Jag betalar över 3000kr/år för mitt gymkort, kan jag dra av detta som friskvård på företaget?

Kontor
I bostaden har jag ett kontor på 20kvm, kan jag göra avdrag för detta, och hur isåfall?

Ursäkta de novisa frågorna, jag vill göra rätt för mig och framstår hellre som dum än att råka illa ut.
Blabarsappa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-21, 16:06 #2
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Hemtelefon
Jag ringer sällan någon via firman, men det händer då och då och jag måste ständigt ha möjligheten att bli nådd. Att öppna en egen telefonlinje känns därför inte nödvändigt. Kan jag göra avdrag på min hemtelefon trots detta?
Du kan enbart göra avdrag för de samtal du ringer i friman.

Citat:
Bredband
Mitt privata bredbandsabonnemang används till minst 80% av tiden i företaget, kan jag dra av detta helt och hållet på företaget?
Nej

Citat:
Friskvård
Jag betalar över 3000kr/år för mitt gymkort, kan jag dra av detta som friskvård på företaget?
Nej (om det inte har skett någon förändring sista tiden), avdrag för friskvård gäller bara vid anställning (tyvärr). Och som egen företagare är man inte anställd.

Citat:
Kontor
I bostaden har jag ett kontor på 20kvm, kan jag göra avdrag för detta, och hur isåfall?
Den information jag har fått från skatteverket är kontoret ska vara avskilt från lägenheten med egen ingång.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-21, 16:17 #3
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Medlem

Särskilt anpassad lokal i bostaden

Om du använder en del av din bostad till näringsverksamheten
kan du i vissa fall få avdrag för det. En förutsättning
är att det är en särskilt anpassad del av
bostaden. Med hänsyn till läge, inredning eller användning
ska denna del inte alls, eller endast obetydligt,
kunna användas som bostad.
Du kan i så fall få avdrag för skälig del av hyra, värme,
vatten m.m. Räntor och tomträttsavgäld kan du inte
få avdrag för eftersom du får det i inkomstslaget
kapital.
Särskilda kostnader för verksamheten, t.ex.
speciell ventilation, får du också avdrag för. Däremot
kan du inte få avdrag för någon del av allmänna kostnader
för bostaden. Du får t.ex. inte något avdrag om
du målar om eller reparerar hela husfasaden.
Om bostaden ägs av din make ( vilka som räknas
som make i skattesammanhang, se sidan 47 ) har
du samma möjligheter till avdrag som maken skulle
haft om han bedrev verksamheten. Det vill säga du
kan då göra avdrag för skälig del av hyra, värme
vatten
m.m.

Arbetsrum i bostaden

Om du inte har någon särskilt inredd lokal kan du
under vissa förutsättningar göra ett schablonavdrag
för arbetsrum. Du kan då göra avdrag med 2000 kr
om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig
eller din make. Har du arbetsrum i en bostadsrätt
eller i en hyresrätt är avdraget 4 000 kr. I schablonavdraget
ingår samtliga merkostnader för arbetsrum
i bostaden, t.ex. kostnader för värme, vatten, el m.m.
Förutsättningar :
• Du har arbetat minst 800 timmar i din bostad.
• Det får inte vara fråga om arbetsuppgifter som du
lika gärna kunde ha gjort i en särskild lokal som
du har för din verksamhet.
13
Vid tillämpning av 800-timmarsregeln räknas inte
bara din egen tid. Ditt barns tid kan också räknas om
barnet är över 16 år. Din makes tid räknas bara om
ni driver verksamheten gemensamt ( se ”Inkomstfördelning
mellan makar”, sidan 47 ).

Friskvård
Avdrag för kostnader för motion och friskvård gäller
endast för anställd personal. Det gäller däremot inte
för den enskilde näringsidkaren, eftersom denna
inte anses anställd. Utgifter för friskvård som ingår
som ett led i arbetslivsinriktad rehabilitering kan
däremot dras av som sjuk- och hälsovård.

Läs den här broschyren, det gjorde jag en kväll, sen vart allt klart. Det tar någon timme, men det är väl värt det efteråt.
http://www.skatteverket.se/download/...2985/29513.pdf
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-21, 18:09 #4
Medlem

Medlem

Tack för hjälpen. Jag förstår dock inte varför jag inte har rätt dra av mitt bredband när det till 80% används direkt i arbetet, varav resterande 20% är till för raster och 30 minuter före/efter arbetstid? :angry:

EDIT: Det är dessutom riktigt sjukt att man som enskild näringsidkare inte får göra avdrag för friskvård. Sitter man 12 timmar om dagen framför en skärmen och sliter ut både hjärta och skäl för att få mat på bordet så borde man om någon ha rätt till skattefri friskvård.
Blabarsappa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-21, 19:59 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Blabarsappa@Feb 21 2009, 18:09
Tack för hjälpen. Jag förstår dock inte varför jag inte har rätt dra av mitt bredband när det till 80% används direkt i arbetet, varav resterande 20% är till för raster och 30 minuter före/efter arbetstid? :angry:

EDIT: Det är dessutom riktigt sjukt att man som enskild näringsidkare inte får göra avdrag för friskvård. Sitter man 12 timmar om dagen framför en skärmen och sliter ut både hjärta och skäl för att få mat på bordet så borde man om någon ha rätt till skattefri friskvård.
Skatteverket resonerar som så att om du inte drev en firma hemifrån, skulle du ändå ha samma bredband, alltså kan det inte bli avdragsgillt bara för att du skaffar en firma, vilket oftast stämmer. Däremot kanske du har ett snabbare bredband för att det krävs i företaget, då kanske du kan få dra av mellanskillnaden mellan det billigare du hade innan du skaffade företag osv. Det är upp till dig som företagare att kunna motivera dina avdrag.

Jo det är lite synd att man inte kan dra av friskvård, om man driver ett aktiebolag så är det ju avdragsgillt eftersom man då räknas som anställd.
Oläst 2009-02-22, 09:13 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Med reservation för att jag inte använder enskild firma själv utan aktiebolag så skulle ajg göra som så att jag registrerar bredbandet och telefonen för firman, dvs anmäler till telefonbolaget att det ska stå Firmanamnet som ägare i stället för ditt personnamn och att du gör likadant med mobilen, det har ingen betydelse om du har kontantkort eller abbonemang, det blir avdragsgillt om det uteslutande används i företaget.

Friskvård är det däremot tvärobbe som eskild företagare, hade du haft aktiebolag hade det däremot varit fullt ut avdragsgillt. Kepiga regler me så är dem.

Kotorsrum är det och kepiga regler krig eftersom du absolut ite får ha e säg ståede på kotoret och det ska helst vara ege ingång.

Men du ka alltid göra så kallade "öppna avdrag" på chansing, dvs att du redovisar exakt vad du gör och gör avdrag för det, men att det tydligt farmgår vaddu gör för typ av avdrag, då kan det ite bli skattetillägg vid en eventuell revision. Du kan givetvis bli upptaxerad men chansen är stor att det går igenom om du inte gör allt för skumma saker. Viktigt dock att du gör deta avdrag helt öppet och inte försöker dölja vad du gör.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-22, 15:07 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Feb 22 2009, 09:13
Med reservation för att jag inte använder enskild firma själv utan aktiebolag så skulle ajg göra som så att jag registrerar bredbandet och telefonen för firman, dvs anmäler till telefonbolaget att det ska stå Firmanamnet som ägare i stället för ditt personnamn och att du gör likadant med mobilen, det har ingen betydelse om du har kontantkort eller abbonemang, det blir avdragsgillt om det uteslutande används i företaget.
Problemet är ju att man inte kan registrera något på sin firma, för du har ju egentligen ingen firma som enskild företagare. Abonnemanget kommer alltid att stå på dig som privatperson eftersom ditt personnummer också är ditt organisationsnummer. Det enda är väl att på faktureringsadressen kan det stå:
Firmanamn
c/o Privat Namn
Adress
Postort

Det har blivit hårdare med avdrag i hemmet, och med all rätt egentligen. Hade man ett bredband och ett telefonabonnemang innan man startade firman är det inte rimligt att man helt plötsligt ska kunna dra av dessa bara för att man även börjar använda dem i tjänsten. Som sagt, skaffar man ett extra abonnemang eller ett bättre bredband så är det en sak, men inte om man använder samma saker som man gjorde som privatperson.
Oläst 2009-02-22, 22:31 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Conny kanske borde investera i ett nytt tangentbord, eller möjligen ta en whiskey mindre innan han sätter sig framför datorn

Citat:
Originally posted by ddaarruuddee@Feb 22 2009, 16:07

Problemet är ju att man inte kan registrera något på sin firma, för du har ju egentligen ingen firma som enskild företagare. Abonnemanget kommer alltid att stå på dig som privatperson eftersom ditt personnummer också är ditt organisationsnummer. Det enda är väl att på faktureringsadressen kan det stå:
Firmanamn
c/o Privat Namn
Adress
Postort
Det har blivit hårdare med avdrag i hemmet, och med all rätt egentligen. Hade man ett bredband och ett telefonabonnemang innan man startade firman är det inte rimligt att man helt plötsligt ska kunna dra av dessa bara för att man även börjar använda dem i tjänsten. Som sagt, skaffar man ett extra abonnemang eller ett bättre bredband så är det en sak, men inte om man använder samma saker som man gjorde som privatperson.
Det går alldeles utmärkt att beställa företagsabonnemang på företaget om det är en enskild firma. Jag hade i många år ett ISDN-abonnemang för företagets telefon och fax i min lägenhet. Jag hade samtidigt ett vanligt abonnemang för privat bruk. Idag har jag ingen fast telefon alls.

I ditt fall verkar det bättre att - om det är värt det - ta upp samtalskostnaden för utförda arbetssamtal. Du kan ju alltid skaffa en operatör till och använda prefix när firman ska betala dina samtal - det är väl främst till mobil eller utland som kan bli värt att redovisa.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-22, 23:50 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by jonny@Feb 22 2009, 22:31
Det går alldeles utmärkt att beställa företagsabonnemang på företaget om det är en enskild firma. Jag hade i många år ett ISDN-abonnemang för företagets telefon och fax i min lägenhet. Jag hade samtidigt ett vanligt abonnemang för privat bruk. Idag har jag ingen fast telefon alls.
Jag menade inte att det inte går att beställa företagsabonnemang, vad jag menade var att med en enskild firma kan man inte registrera något på bolaget som man kan med ett AB, eftersom du är bolaget när du driver en enskild firma. Även om ditt bolag står som ägare av abonnemanget på pappret så är det fortfarande du som privatperson som är ägare av abonnemanget, det är du som privatperson som är skyldig till att det betalas, och det är ditt personnummer det är registrerat på.

Jag har ett abonnemang "på firman" som jag drar av helt och ett privat som jag inte gör avdrag för alls.
Oläst 2009-02-23, 00:44 #10
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by Blabarsappa@Feb 21 2009, 12:09
Tack för hjälpen. Jag förstår dock inte varför jag inte har rätt dra av mitt bredband när det till 80% används direkt i arbetet, varav resterande 20% är till för raster och 30 minuter före/efter arbetstid? *:angry:

Ja, du får helt enkelt flytta hit till amerikat, så du får göra dina avdrag..
Friskvården vet ja inte hur det är med, men bredbandet hade du fått dra av.

Jag utnyttjat t.ex. 55% av alla mina ytor i hemmet till företaget. Garage och källare inkluderat.
Eftersom jag använder 55% till företaget, så får jag dra av 55% på elräkning, värme, vatten, försäkringar, snöslunga, gräsklippare, renoveringar...ja allt som har med hus och tomt att göra.
Inga konstiga regler om ett visst antal timmar eller nåt tak på avdragen.
Precis som det ska va i ett företagsvänligt klimat.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017