FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det finns ett antal olika typer av visning/beteende: 1. block-element (beter sig som en div) 2. inline-element (beter sig som span) 3. ersatta (replaced) element, t.ex. img och input 4. positionerade element 5. flytande (floated) element 6. inline-block-element (beter sig som inline-element men har en "box" som block-element) 7. tabell-element Alla dessa typer beter sig i alla fall i någon mån annorlunda och vill man få verklig kontroll sin html/css så kan det löna sig att lära sig skillnaderna. För positionerade element gäller det framförallt att tänka på i vilken kontext den befinner sig, dvs i förhållande (relativt) till vilket element (med hjälp av position: relative) sätts koordinaterna (top/left/right/bottom). En positionerad div "flyter" inte på något utan bildar en ny positioneringskontext som är lösgjord/avlägsnad från sin urspungliga plats. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok tack för tipsen, lyckades lösa det MEN inte helt
![]() Jag gjorde "write an online review and..." till en relativ div och satte in popup rutan in i den och satte left till 0 och top till 25. Men varför skapas det nu ett mellanrum mellan de 2 divarna "See all.." och "write an..."? ![]() Kod:
<div class="grayback" id="reviewsdiv8"> <p class="lh20"><a href="#">See all 56 customer reviews...</a></p> </div> <div class="grayback" id="reviewsdiv9"> <p class="lh20"><a href="#">Write an online review and share your thoughts with other customers.</a></p> <!-- Hidden div --> -- #reviewsdiv7, #reviewsdiv8, #reviewsdiv9{ border-right:#7F7F7F 1px solid; border-left:#7F7F7F 1px solid; border-bottom:#7F7F7F 1px solid; } #reviewsdiv9{ position:relative; } Edit: Jag löste det genom att definiera höjden på diven. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
![]() Det är helt enkelt så att IE "alignar" bilden till baslinjen på texten, dvs det görs plats för g,j,p,q,y osv. (Texten är ju i detta fall obefintlig, men som jag förstår det så tycker Explorer ofta om att skapa textnoder av blanksteg.) En annan lösning utöver display:block är således att bottenjustera bilden: Kod:
img { vertical-align: bottom; } |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|