Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kund som inte betalar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-09, 23:31 #1
Toombass Toombass är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 58
Toombass Toombass är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 58
Hej!

Jag driver en liten enskild firma där jag sysslar med att programmera, designa och sälja webbsidor. Det hela har varit i väldigt liten skala då jag har gått i skola tidigare, lite som ett extrajobb skulle man kunna säga.

I våras gjorde jag ett jobb åt en kund. Efter att kunden var nöjd med sidan så laddade jag upp den på nätet och skickade en faktura. Allting var frid och fröjd och jag stack iväg över fem månader och långfärdscyklade efter att jag tagit studenten.

Problemet var dock att det aldrig kom in några pengar för sidan, utan bara ett sms ungefär en gång i månaden där det stod att han hade råkat ut för oväntade utgifter och skulle bli tvungen att betala nästa månad. Jag hade inga större möjligheter att ta tag i ärendet medan jag var ute på cykel, och ville gärna tro honom så jag lät månaderna gå.

När jag kom hem ett par veckor innan jul var fakturan fortfarande inte betald, och jag hörde av mig och frågade vad som hade hänt. Jag fick då en ny förklaring, och ett löfte om att den skulle vara betald senast i slutet på Januari.

Pengarna är nu fortfarande inte betalda, och jag börjar inse att jag nog aldrig kommer att få pengarna om jag inte går vidare i ärendet. Frågan är nu vad jag egentligen kan göra? Jag har sköt allting väldigt personligt, och något skriftligt avtal har inte upprättats. Jag har inte heller skickat någon påminnelse på posten utan vi har haft kontakt mestadels via sms.

Finns det något jag kan göra för att gå vidare i ärendet och få betalt för mitt arbete, eller är det helt enkelt bara att bita i det sura äpplet och släppa det här?

MVH Tomas
Toombass är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-09, 23:55 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Du får skylla dig själv lite grann om du inte har fungerande fakturerings rutiner. Det går inte att vänta på pengarna för länge, du som företagare ger kredit under ett antal dagar och mer ska du inte vänta.

Skaffa ett samarbete med något inkasso så kommer du slippa sådana problem, kanske inte alla med mestadels.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 00:06 #3
Toombass Toombass är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 58
Toombass Toombass är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 58
Jo jag vet, ganska naivt egentligen att räkna med att folk ska betala bara för dom har sagt det. Skulle jag kunna gå tillbaka i tiden hade jag skött allting helt annorlunda, men nu får man väll stå sitt kast. Då är det väll bara att hoppas på att människan har lite samvete i kroppen och betalar för det arbete som jag faktiskt har utfört.
Toombass är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 01:25 #4
yellows avatar
yellow yellow är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 171
yellow yellow är inte uppkopplad
Medlem
yellows avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 171
1. Meddela till kunden att han inte äger rätten till denna design och att han ifall han önskar använda din design måste betala det ni tidigare kommit överens om. Skicka också ut en riktig faktura med 30 dagars betalningsfrist.

2. Vänta 30 dagar

3. Skicka en påminnelse med 10 dagars betalningsfrist

4. Skicka sedan ärendet direkt till kronofogden.

(Det går ju inte direkt snabbt det här, men då gör du i alla fall rätt.) Skulle sen kunden vilja ångra köpet, nej, då kan du inte göra så mycket om du inte har något kontrakt. Däremot har han såklart inte rätt att använda din design utan din tillåtelse.
yellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 01:54 #5
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 358
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 358
Det är nog rätt vanligt att folk blir snuvade på betalningen. Du är inte ensam, om man säger så...

Jag förstår dig och din situation. Man gör ju vad man kan för att göra situationen smidig, särskilt då det gäller en vän , eller i alla fall en vänskaplig kontakt.
Eclipse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 03:05 #6
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Sorry läste för snabbt
Kan bara tillägga att anslökan hos KF är enkel - kolla på deras webbplats
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 06:52 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Håller mest med yellow här,

Gör som yellow skrev. Men lär dig att ALLTID skriva skriftliga avtal, då har du i alla fall bevis på att du har ett uppdrag. Sen ska du se till att kunden skriver på ett skriftligt leveransgodkännande när du levererar. Leverera aldrig källkoden förrän du fått fullt betalt.

Det var några enkla men snabba tips. Det finns många fler....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 22:17 #8
Toombass Toombass är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 58
Toombass Toombass är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 58
Tack för alla tips!

yellow: Jag har redan skickat faktura på 30 dagar, men den förföll ju somsagt för riktigt många månader sen nu. Ska skicka en påminnelse nu iallafall!

Frågan är ju då hur jag ska kunna bevisa för kronofogden att vi verkligen har ett avtal. Helt ärligt så tror jag inte att han ens kommer att hävda något annat dock. Anledningen till att han inte betalat är förmodligen att han sitter i en ekonomiskt svår sist, och har prioriterat alla andra räkningar först eftersom jag har velat "vara schyyst".

Min förhoppning är att han förstår att jag menar allvar om jag går till kronofogden och helt enkelt betalar.

Angående återköp. Kan det vara till min fördel att han faktiskt har använt sidan aktivt i flera månader? Nu har jag plockat ned sida för någon månad sedan, men i nästan ett halvår så användes sidan aktivt. T: ex så fick han många frågor och hälsningar via gästboken som han aktivt svarade på.

Han kan ju knappast hävda att han inte visste om att han inte visste om att han skulle betala eller dylikt eftersom han fått två fakturor som han inte har bestridit. Och ifall han skulle vilja hävda återköp, är det då verkligen okej trots att han faktiskt använt "produkten"?

MVH Tomas
Toombass är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-11, 01:09 #9
yellows avatar
yellow yellow är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 171
yellow yellow är inte uppkopplad
Medlem
yellows avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 171
Om sidan inte är aktiv längre så kan det nog tyvärr vara betydligt svårare. Gör ett försök i alla fall, han måste ju i alla fall bestrida din faktura och ge ett skäl till att han bestrider den.
yellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017