FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
http://www.myc4.com/
Någon som testat detta? Har varit medlem sedan i sommras men endast följt forumet för att se vad folk tycker. Verkar vara en del problem med tekniken och ibland återbetalningar men alla ordnar upp sig på ett bra sätt. Den största risken jag kan se är valutarisken, speciellt i dessa ekonomiskt ostabila länder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
2-3% av företagen går omkull. Vilket tydligen är den största risken.
Valutaförlusten torde nog inte va så farlig, de använder euro . myc4 är dansk firma enligt e24.se så verkar inte va nån scam. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Den största och förmodligen den enda seriösa aktören inom mikrolån kiva.org har hållit på i snart 4 år och det verkar ha fungerat riktigt bra.
Till skillnad mot MYC4 så lånar man hos kiva.org ut sina pengar helt räntefritt, precis som det ska va. Hur kan va så synisk att man vill tjäna pengar (ränta) på folks misär? MYC4 känns totalt oseriöst. Om man är orolig att "förlora" sina pengar i projekt som dessa, är man nog inte rätt man på rätt plats eftersom detta går ut på att hjälpa folk som har det rent för djävligt rent ut sagt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Mjo, fast euron har ju ökat runt 25-30% mot kronan sedan i somras, och sker det en återgång framöver är det ju mindre kul att sitta med eurotillgångar. :-) De som placerade i euro i sommras har ju däremot gjort en slant nu... Citat:
Dessa småföretagare klarar sig säkert utan lån men kan då inte växa lika snabbt. Jag har sett fall där en företagare har fått ett lån som löper 18 månader men lyckats betala tillbaka hela lånet + ränta på 3 månader(!). Och problemet är ju att trots småföretagen står för 80% av alla arbetstillfällen i regionen så är det en bortglömd i kreditgivningen. Privatpersoner får mikrolån och storföretagen kan vända sig till storbankerna, men när småföretagen ska låna åker de på en extrem ränta som få klarar av. Läs på lite om MYC4 innan du utalar dig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Banned
|
.
Citat:
Citat:
Din första fråga är att du undrar ifall någon här testat det. Att sedan Webbot ger sin reaktion av funktionen i sig får du väl acceptera ifall du frågar. Du har inte testat sidan i sig, men när någon ger sin syn på saken, så tycker du att man ska gå och kolla upp det innan man yttrar sig? En åsikt är personlig och nödvändigtvis inte alltid korrekt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har testat.
Lånat ut till 4st olika företagare i olika länder och brancher. 2st betalar tillbaka enligt plan än så länge. 1 är sen 1 månad med första återbetalningen. 1 ska strax börja återbetala. Om inte snubben som är sen med betalningen sätter igång med återbetalningarna kommer jag givetvis gå back. Ligger inte valutarisken i att företagaran betalar tillbaka i den egna valutan och inte i euro? Det är svårt att få en överblick i hur mycket utav räntan som fösvinner till MYC4 osv innan man får pengarna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det står rätt tydligt "Någon som testat detta?" i min första post. Jag har inget intresse av att diskutera vare sig andra aktörer eller MYC4's affärsidé. Det är så typiskt detta forum att alla ska försöka leka politisk korrekt och gå ifrån ämnet, se bara på alla trådar i köp & sälj där hobbyanalytiker ifrågasätter var och varannan försäljning. Citat:
Vilka branscher är de 4 respektive fallen inom? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Han som var sen har nu även missat sin andra betalning.
Verkamheterna är: Milk supplier Kenya Carpentry business Uganda Rears chicken Kenya Shelter provider Uganda Säkerhet skulle jag inte tro att dessa företagare kan lämna. Men jag får erkänna att jag inte läst på så noga jag har bara investerat kaffepengar. Det är kycklinguppfödaren som inte betalat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
En liten uppföljning.
Pengar har nu kommit in från alla låntagare fast 2st halkar efter med återbetalningarna. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|