Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

MYC4

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-08, 00:36 #1
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Har WN som tidsfördriv

http://www.myc4.com/

Någon som testat detta? Har varit medlem sedan i sommras men endast följt forumet för att se vad folk tycker. Verkar vara en del problem med tekniken och ibland återbetalningar men alla ordnar upp sig på ett bra sätt.

Den största risken jag kan se är valutarisken, speciellt i dessa ekonomiskt ostabila länder.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 02:35 #2
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar

Reg.datum: Feb 2004
2-3% av företagen går omkull. Vilket tydligen är den största risken.
Valutaförlusten torde nog inte va så farlig, de använder euro .

myc4 är dansk firma enligt e24.se så verkar inte va nån scam.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 07:22 #3
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Den största och förmodligen den enda seriösa aktören inom mikrolån kiva.org har hållit på i snart 4 år och det verkar ha fungerat riktigt bra.
Till skillnad mot MYC4 så lånar man hos kiva.org ut sina pengar helt räntefritt, precis som det ska va.
Hur kan va så synisk att man vill tjäna pengar (ränta) på folks misär? MYC4 känns totalt oseriöst.

Om man är orolig att "förlora" sina pengar i projekt som dessa, är man nog inte rätt man på rätt plats eftersom detta går ut på att hjälpa folk som har det rent för djävligt rent ut sagt.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 12:36 #4
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Norman
Valutaförlusten torde nog inte va så farlig, de använder euro .

Mjo, fast euron har ju ökat runt 25-30% mot kronan sedan i somras, och sker det en återgång framöver är det ju mindre kul att sitta med eurotillgångar. :-) De som placerade i euro i sommras har ju däremot gjort en slant nu...

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Den största och förmodligen den enda seriösa aktören inom mikrolån http://www.kiva.org/ har hållit på i snart 4 år och det verkar ha fungerat riktigt bra.
Till skillnad mot MYC4 så lånar man hos kiva.org ut sina pengar helt räntefritt, precis som det ska va.
Hur kan va så synisk att man vill tjäna pengar (ränta) på folks misär? MYC4 känns totalt oseriöst.
Om man är orolig att förlora sina pengar i projekt som dessa, är man nog inte rätt man på rätt plats eftersom detta går ut på att hjälpa folk som har det rent för djävligt rent ut sagt.
De som söker lån på MYC4 bor inte direkt i flyktingläger och lever på bristningsgränsen. Vissa har årsinkomster på uppemot 25 000 euro, vilket nog är i samma klass som en del här(inkl. mig själv) tjänar.

Dessa småföretagare klarar sig säkert utan lån men kan då inte växa lika snabbt. Jag har sett fall där en företagare har fått ett lån som löper 18 månader men lyckats betala tillbaka hela lånet + ränta på 3 månader(!). Och problemet är ju att trots småföretagen står för 80% av alla arbetstillfällen i regionen så är det en bortglömd i kreditgivningen. Privatpersoner får mikrolån och storföretagen kan vända sig till storbankerna, men när småföretagen ska låna åker de på en extrem ränta som få klarar av.

Läs på lite om MYC4 innan du utalar dig.
Oläst 2009-01-08, 15:42 #5
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
.
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro
http://www.myc4.com/
Någon som testat detta? Har varit medlem sedan i sommras men endast följt forumet för att se vad folk tycker. Verkar vara en del problem med tekniken och ibland återbetalningar men alla ordnar upp sig på ett bra sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Adestro
Läs på lite om MYC4 innan du utalar dig.
Om du inte vill ha den typen av kommentarer, varför ställer du då frågor där du kan få den typen av kommentarer?

Din första fråga är att du undrar ifall någon här testat det. Att sedan Webbot ger sin reaktion av funktionen i sig får du väl acceptera ifall du frågar.
Du har inte testat sidan i sig, men när någon ger sin syn på saken, så tycker du att man ska gå och kolla upp det innan man yttrar sig? En åsikt är personlig och nödvändigtvis inte alltid korrekt.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 15:45 #6
backens avatar
backen backen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
Medlem
backens avatar

Jag har testat.
Lånat ut till 4st olika företagare i olika länder och brancher.

2st betalar tillbaka enligt plan än så länge.
1 är sen 1 månad med första återbetalningen.
1 ska strax börja återbetala.

Om inte snubben som är sen med betalningen sätter igång med återbetalningarna kommer jag givetvis gå back.

Ligger inte valutarisken i att företagaran betalar tillbaka i den egna valutan och inte i euro?
Det är svårt att få en överblick i hur mycket utav räntan som fösvinner till MYC4 osv innan man får pengarna.
backen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 16:47 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av hnn
Om du inte vill ha den typen av kommentarer, varför ställer du då frågor där du kan få den typen av kommentarer?
Din första fråga är att du undrar ifall någon här testat det. Att sedan Webbot ger sin reaktion av funktionen i sig får du väl acceptera ifall du frågar.
Du har inte testat sidan i sig, men när någon ger sin syn på saken, så tycker du att man ska gå och kolla upp det innan man yttrar sig? En åsikt är personlig och nödvändigtvis inte alltid korrekt.

Det står rätt tydligt "Någon som testat detta?" i min första post. Jag har inget intresse av att diskutera vare sig andra aktörer eller MYC4's affärsidé. Det är så typiskt detta forum att alla ska försöka leka politisk korrekt och gå ifrån ämnet, se bara på alla trådar i köp & sälj där hobbyanalytiker ifrågasätter var och varannan försäljning.

Citat:
Ursprungligen postat av backen
Jag har testat.
Lånat ut till 4st olika företagare i olika länder och brancher.
2st betalar tillbaka enligt plan än så länge.
1 är sen 1 månad med första återbetalningen.
1 ska strax börja återbetala.
Om inte snubben som är sen med betalningen sätter igång med återbetalningarna kommer jag givetvis gå back.
Ligger inte valutarisken i att företagaran betalar tillbaka i den egna valutan och inte i euro?
Det är svårt att få en överblick i hur mycket utav räntan som fösvinner till MYC4 osv innan man får pengarna.
Tack, det var sånna svar jag var ute efter. Vad gäller den försenade betalningen, om lånmottagaren har ställt säkerhet så ska du ju få tillbaka investerat belopp + ränta om jag förstått saken rätt?

Vilka branscher är de 4 respektive fallen inom?
Oläst 2009-01-13, 15:06 #8
backens avatar
Medlem

Medlem
backens avatar

Han som var sen har nu även missat sin andra betalning.

Verkamheterna är:
Milk supplier Kenya
Carpentry business Uganda
Rears chicken Kenya
Shelter provider Uganda

Säkerhet skulle jag inte tro att dessa företagare kan lämna. Men jag får erkänna att jag inte läst på så noga jag har bara investerat kaffepengar.
Det är kycklinguppfödaren som inte betalat.
Oläst 2009-02-10, 16:03 #9
backens avatar
Medlem

Medlem
backens avatar

En liten uppföljning.
Pengar har nu kommit in från alla låntagare fast 2st halkar efter med återbetalningarna.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017