FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag känner att jag har tillräckligt bra koll på hur dirigering av trafik på Internet funkar med avseende på DNS-IP mm. Vad jag däremot ännu inte har lärt mig är hur kopplingen IP-adress mot specifik sajt på servern hänger ihop, dvs när väl rätt server är "hittad". Oftast finns det ju fler än en sajt på en och samma server. Är det webbserverprogramvaran i sig på servern (t ex IIS:en) som tolkar anropet som kommer in och dirigerar till rätt mapp på webbsevrern eller hur styrs det egentligen?
Nu har jag inte någon IIS:en framför mig men vad jag kan minnas behöver man aldrig ange domän-namnet när man konfigurerar upp en sajt i IIS:en, eller minns jag fel? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är webserverprogrammet som tar hand om det.
När du gör ett anrop från din browser mot en adress så ansluter browsern till ip-adressen och gör ett HTTP/1.1-anrop vilket innebär att man sänder med en Host-header som berättar vilken site man vill nå. T.ex. om du anger http://www.webmasternetwork.se/test.html så ansluter din browser till ip-adressen som överensstämmer med domänen och skickar en GET-request typ denna GET /test.html HTTP/1.1 Host: www.webmasternetwork.se IIS, Apache eller vad servern nu kör letar fram rätt virtual host som överensstämmer med Host-headern. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag såg inte sista frågan förrän nu. Om du använder IIS eller vad som helst så behöver du aldrig ange domänen sålänge du bara ska köra 1 site per ip och port. Vill du köra fler siter på samma ip och port så måste du i IIS ange domänen under Host header.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
OK!
Tack för svaret! |