Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vinner vi något på detta?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-15, 08:08 #11
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Om det bara rör sig om en domän så är seo-värdet ganska litet, oavsett om du gör en 301 eller länkar. Men värdet är så klart större för dig, än för den som bara hade tänkt att parkera domänen.

En 301 eller länk kommer som sagt att ge dig lite länkkraft, men kommer förmodligen inte att göra någon jätte stor inverkan på din ranking. Samtidigt så rör du dig i gråzonen för vad Google accepterar. Men följer du Googles riktlinjer i övrigt så kommer du inte att bli bestraffad för en sådan här liten sak.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-15, 21:35 #12
Magnus500s avatar
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
Magnus500s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
För att reda ut lite saker.

Att 301:a en ny domän ger inget annat än om det kommer type-ins på den. Det är länkarna som slussas vidare i en 301 och om den inga har blir det inga poäng.

Jag har sett många köpa domäner på det här sättet och redirecta till sin site och aldrig sett någon bli bannad för det. Jag kan heller inte se hur det kan vara black hat.

Att redirecta efter ett litet tag med t ex meta refresh är direkt livsfarligt, det kan bara skada dig, det är 301 det ska vara.

Att sätta en satellit-sida på siten är förmodligen långsiktigt lönsamt men kortsiktigt tjänar du mer på att göra en 301.
Magnus500 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-16, 09:00 #13
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Magnus500@Jan 15 2009, 22:35

Jag har sett många köpa domäner på det här sättet och redirecta till sin site och aldrig sett någon bli bannad för det. Jag kan heller inte se hur det kan vara black hat.
Du kan bli bannad. Jag har dock bara sett det hända gång. I det här fallet så besvarade Google mailen och angav detta uttryckligen som anledning. När domänens ägare plockade bort alla redirects så fick de komma in i värmen igen. Dock med ordentligt sämre ranking, så deras trust fick sig en törn.

Om du tänker efter så är det inte så svårt att förstå. Google gillar inte när du försöker "trixa" till dig bättre ranking. Det finns inga lagar skrivna i sten, men svårare än så är det inte. Så självklart är det black hat. Risken att åka dit kanske inte är så stor, men man bör vara medveten om att det kan hända.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-16, 09:56 #14
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Gustav@Jan 16 2009, 10:00

Du kan bli bannad. Jag har dock bara sett det hända gång.
Jag har dock bara sett det hända en gång.

Skulle det naturligtvis stå.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-16, 10:14 #15
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus500
Jag har sett många köpa domäner på det här sättet och redirecta till sin site och aldrig sett någon bli bannad för det. Jag kan heller inte se hur det kan vara black hat.
Du kan bli bannad. Jag har dock bara sett det hända gång. I det här fallet så besvarade Google mailen och angav detta uttryckligen som anledning. När domänens ägare plockade bort alla redirects så fick de komma in i värmen igen. Dock med ordentligt sämre ranking, så deras trust fick sig en törn.

Om du tänker efter så är det inte så svårt att förstå. Google gillar inte när du försöker "trixa" till dig bättre ranking. Det finns inga lagar skrivna i sten, men svårare än så är det inte. Så självklart är det black hat. Risken att åka dit kanske inte är så stor, men man bör vara medveten om att det kan hända.
Fast nu pratar du om ett fall där någon systematiskt köpt upp flera domännamn med inlänkar och kört 301or mot sin sida, eller hur?

I conths fall skulle jag inte säga att det är black hat. "Företaget" xxxgodis köper upp resterna av nedlagda "företaget" godis, xxxgodis är ett starkare varumärke så därför låter de godis redirecta till xxxgodis.

Ett annat scenario, Saab köper Volvo. Saab väljer sen att dumpa varumärket Volvo, givetvis bör de redirecta volvo.se till saab.se.

Jag skulle säga att det är fullt tillåtna metoder om du har en rimlig motivering till det. När Google straffar sidor handlar det om att man utnyttjat svagheter i deras system för att öka sin ranking.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-16, 12:19 #16
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by oskarg@Jan 16 2009, 11:14

Fast nu pratar du om ett fall där någon systematiskt köpt upp flera domännamn med inlänkar och kört 301or mot sin sida, eller hur?

I conths fall skulle jag inte säga att det är black hat. "Företaget" xxxgodis köper upp resterna av nedlagda "företaget" godis, xxxgodis är ett starkare varumärke så därför låter de godis redirecta till xxxgodis.

Ett annat scenario, Saab köper Volvo. Saab väljer sen att dumpa varumärket Volvo, givetvis bör de redirecta volvo.se till saab.se.

Jag skulle säga att det är fullt tillåtna metoder om du har en rimlig motivering till det. När Google straffar sidor handlar det om att man utnyttjat svagheter i deras system för att öka sin ranking.
Ja. Mitt första svar var allmänt, eftersom Conths fråga var rent allmän. När Conth specificerade sin fråga så specificerade även jag mitt svar. Den ursprungliga frågan var förövrigt om man kan dra nytta av länkkraften. Jag använde riskerna som bevis på att det kan leda länkkraft. Google hade aldrig bannat en sida om det inte hade påverkat sidans ranking.

Jag menade precis det jag skrev. Dvs att det är ok om man gör på det här viset en gång, men att det finns risk att man blir straffad om man sätter det i system.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-16, 13:18 #17
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Ok Gustav, då missförstod jag väl dig.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017