Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur bör man värdera en unikbesökare i pengar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-14, 22:00 #1
bassan bassan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 84
bassan bassan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 84
Som rubriken lyder; hur bör man värdera en unik besökare rent pengamässigt?

Jag driver t.ex. en butik som har blivit erbjuden att finnas med i en slags portal och får betala per unik besökare/timme som portalen genererar till "min del" av portalen.

Finns det någon typ av standard man värderar efter?


Tipsa gärna hur ni skulle gjort
bassan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 22:23 #2
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Via Google Analytics kan du se, i efterhand då förstås, intäkt per unik besökare. Om du exempelvis får resultatet 4 kr där, och har betalat mindre än detta till portalen så är det ju lönsamt. Men det vet du ju som sagt inte förrän du har testat en period.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 22:35 #3
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Unik besökare per timma verkar vara en ganska snäv tidsram. Jag tycker unik besökare per dag är absoluta minimum, helst per vecka. Sätter de gränsen per timma spelar det nästan ingen roll att de är unika tycker jag. Om man mäter unika besökare per timma under en dag så skulle det vara väldigt likt antalet besök per dag antar jag.

Jag vet ingen direkt standard för att värdera unika besökare. Men när man statistiskt mäter dem brukar det vara unika/månad, unika/vecka och unika/dygn. En kortare tidsperiod än dygn känns inte speciellt intressant.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 23:03 #4
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
unik besökare per timme är ju helt pajas.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-14, 23:13 #5
bassan bassan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 84
bassan bassan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 84
Ska tillägga att butiken är en fysisk butik, därför svårt det där med googel analytics.

- Fysisk butik som finns med på en typ av portal med många besökare som innebär många potenisiella kunder för mig.
- Okej, unika besökare per vecka är ett bättre alternativ

Om jag sedan får betala t.ex. 50öre per besökare, är det dyrt/billigt? Åsikter och argument tack. Gärna om ni har egna erfarenheter men åsikter är också guld värda
bassan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-15, 02:47 #6
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Ok, så du har en "riktig" butik och det du får av portalen är en info/presentationssida där du kan tipsa om olika produkter och adress till butiken etc? Eller är jag ute och cyklar?

Om det nu är så att jag fattat rätt så tycker jag man borde jämföra priset med andra annonsalternativ. Den som ser annonsen/reklamen måste ju ta sig till din butik. Om butiken bara finns t.ex i Stockholm så är många av de besökare du betalar för "värdelösa". Om de nu inte blir så intresserade av butiken att de kommer ihåg att besöka den vid sitt nästa stockholmsbesök.

Om det nu är så att du har en butik som i mitt exempel ovan så tycker jag inte du ska betala för besökare utanför ditt geografiska område, t.ex Stockholms län. Och i så fall är väl ett pris på 0,5-1 kr per unik träff per dag ett rimligt pris.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-15, 14:32 #7
bassan bassan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 84
bassan bassan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Ok, så du har en riktig butik och det du får av portalen är en info/presentationssida där du kan tipsa om olika produkter och adress till butiken etc? Eller är jag ute och cyklar?
Nej du är helt rätt

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Om det nu är så att jag fattat rätt så tycker jag man borde jämföra priset med andra annonsalternativ. Den som ser annonsen/reklamen måste ju ta sig till din butik. Om butiken bara finns t.ex i Stockholm så är många av de besökare du betalar för värdelösa. Om de nu inte blir så intresserade av butiken att de kommer ihåg att besöka den vid sitt nästa stockholmsbesök.
Om det nu är så att du har en butik som i mitt exempel ovan så tycker jag inte du ska betala för besökare utanför ditt geografiska område, t.ex Stockholms län. Och i så fall är väl ett pris på 0,5-1 kr per unik träff per dag ett rimligt pris.
Okej. Ja precis, portalen är relativt lokal så det kommer säkerligen finnas mest "rätt" besökare på ett lokalt perspektiv. Självklart bör geografin för just MIN besökare kollas upp så att den ligger geografiskt rätt.
0,5 - 1kr per unikträff inom "rätt" geografisktområde, per dag tycker du verkar rimligt. Kan du motivera varför du tycker per dag och inte som de andra, per vecka?.
Hur ska de andra besökarna värderas? gratis?

Jätte tacksam för allas åsikter, behöver hjälp att bilda mig en uppfattning inom området. Tack tack!
bassan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-15, 16:27 #8
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Originally posted by bassan@Jan 15 2009, 15:32
0,5 - 1kr per unikträff inom "rätt" geografisktområde, per dag tycker du verkar rimligt. Kan du motivera varför du tycker per dag och inte som de andra, per vecka?.
Hur ska de andra besökarna värderas? gratis?
Egentligen tycker jag nog som de andra att unik/vecka är det rimligaste alternativet. Det jag tänkte var nog att unik/dag är en lättare kompromiss att göra med portalen i fråga, och ett absolut minimikrav. Det kan ju bli ganska mycket pengar i slutändan. Om samma besökare går in på din sida 2ggr per dag (på olika timmar) varje dag i en vecka så blir det ju 2x7x0,5=7kr, för en besökare som annars skulle kostat dig 0,5 kr. Får du 1000 besökare som i detta extrema exempel så är ju skillnaden: 7000-500=6500kr

Jag vet inte hur statistiken över lokala portaler kan se ut, men jag misstänker att de har ganska många återkommande besökare. Det gör ju att risken att du betalar för samma besökare flera gånger ökar. Portalen är kanske medveten om detta och ser unika/timma som sin enda chans att få in några större annonsintäkter.

På frågan hur övriga besökare ska värderas så tycker jag att de max ska kosta några öre, alternativt vara gratis.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017