Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bild på text, hur vet google det?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-10, 13:07 #11
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Jan 10 2009, 03:44
Google kan ju precis som spam-agenter göra en vanlig OCR-tolkning av en bild, det är idag standardteknik och absolut inga konstigheter.

En OCR-tolning (OCR Optical Character Recognition) är ett sätt att tolka grafiska data och översätta till bokstäver, siffror och specialtecken i en vanlig teckentabell, med större eller mindre framgång, idag finns det dock ganska bra system för detta i synnerget om det gäller enkla tecken i digitala bilder.
Och på vilket sätt skulle det hjälpa Google? Det är knappast som att webbplats ägaren skriver "bakom den här bilden har jag gömt lite text"

Sen tror jag att vi kommer att få vänta ett par år innan Google börjar indexera bilder på det sättet, lär vara väldigt resurskrävande. Men det vet nog någon tekniskt lagd mycket bättre än vad jag gör.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-11, 14:50 #12
Magnus500s avatar
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
Magnus500s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 83
Om det handlar om att beskriva vad som finns på bilden ähar jag svårt att säga om det kan räknas som fult eller inte. Om det är en banner kan den ju gärna innehålla flera meningar med text som tex växlar. Det rätta sättet däremot är att göra det med alt.

För övrigt vill jag hålla med de andra och säga att det är riskabelt att dölja text på en sida. Jag säger till mina kunder att även om det är helt klockren whitehat som de vill göra så ska de ändå lösa det på något annat sätt. Det är helt enkelt allt för riskabelt och man kan mycket väl hamna i filter även med helt riktiga noscript och liknande.
Magnus500 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-12, 14:49 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av oskarg
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Google kan ju precis som spam-agenter göra en vanlig OCR-tolkning av en bild, det är idag standardteknik och absolut inga konstigheter.
En OCR-tolning (OCR Optical Character Recognition) är ett sätt att tolka grafiska data och översätta till bokstäver, siffror och specialtecken i en vanlig teckentabell, med större eller mindre framgång, idag finns det dock ganska bra system för detta i synnerget om det gäller enkla tecken i digitala bilder.
Och på vilket sätt skulle det hjälpa Google? Det är knappast som att webbplats ägaren skriver bakom den här bilden har jag gömt lite text
Sen tror jag att vi kommer att få vänta ett par år innan Google börjar indexera bilder på det sättet, lär vara väldigt resurskrävande. Men det vet nog någon tekniskt lagd mycket bättre än vad jag gör.
Förutom att det är resurskrävande så är det dessutom svårt att få det att fungera 100-procentigt vilket gör det ganska oattraktivt till just detta syfte skulle jag tro. De scannar nog hellre böcker =)

Annars håller jag med de flesta, fuska inte så vinner du i längden. Gäller inte bara internet och Google givetvis.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017