Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Problemlösning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-10-27, 23:17 #1
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
creowebs avatar

Tja!

Har fått förfrågan om att bygga en portal, portalen kommer innehålla olika nyheter, debatter m.m.

På denna portal ska det också finnas en evenemangskalender, som alla besökare har möjlighet att skriva till.
Inläggen ska innan publicering gås igenom så att man antingen neka eller godkänna detta evenemang. Just för att kunna ha koll så att inte sådana budskap eller evenemang som inte har med sajten att göra publiceras.

Saken är den, att portalen vänder sig geografiskt sätt till hela vårt avlånga land Sverige vilket kan vara jäkligt svårt att ha stenkoll på allt. Evenemangskalendern är till för de små föreningarna att komma ut med sina budskap om sina evenemang så det blir väldigt svårt att kolla upp varje evenemnang. Tänk er att ngt händer i en liten by utanför Gällivare..... och sitta ringa upp varande person är ju ingen heller bra lösning. Det ska vara så enkelt som möjligt, både för användaren och de som sitter bakom sajten.

För tänk er senariet.
Att lille Kalle 10 år skriver något i kalendern, evenemanget låter trovärdigt så man godkänner detta. Men igentligen så är det ett påhittat evenemang, så på lördag kl. 13 samlas det en massa folk på den utsatta platsen för att ta del av evenemanget vilket nu uppenbarar sig att det är ett påhittat sådant. Vilket resulterar i att de som står bakom sajten blir Hängda... inte bokstavligt kanske. Men ni förstår dilemmat....

Det enda jag kan göra är att när man ska fylla i evenemanget så måste man skriva in sitt namn och telefonnummer. Men, det är ju lätt att fejka namn och telefonnummer också. Okey, man kan ju vara tvungen att även skriva in fullständiga adressuppgifter också, men samma sak här, lätt att fejka.

Så, antingen så skrotar man idén eller så tar man risken..... Visst, risken är kanske inte så jättestor, men trots allt så finns den att någon fejkar ett evenemang. Att ha ett registreringsformulär där man få skapa sig ett user m.m. är ju ett alternativ, men, tycker man krånglar till det då för användaren bara för att få skriva en enkel sak i en evenemangskalender.

Så, nu skulle jag behöva bolla lite idéer med er och hoppas komma fram till en lämplig lösning. Kanske någon annan här har ställts inför samma problem?

Tack på förhand!
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-28, 02:05 #2
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Be den som postar att bifoga en länk eller telenummer där du/editorn kan bekräfta, eller lägg det på besökaren genom att skriva, "vi kollar så gått det går bla bla, men var noga med att alltid bekräfta att evenemanget inte är inställt osv innan ni åker".

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-29, 08:26 #3
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Ett alternativ är att de som vill skriva in arrangemang måste lämna telefonnummer som du sedan verifierar en gång. Sedan kan de fylla på varefter det händer saker. Använder detta själv på en sajt jag driver och har inte råkat ut för några felaktiga (ännu...).
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-29, 11:54 #4
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag har haft en evenemangskalender i några år och det har såvitt jag vet aldrig varit några problem. Jag modererar alla inlägg och de enda som varit falska är "min födelsedag" och "julafton" och andra intressanta saker folk tycker borde vara med.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-30, 00:23 #5
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Om jag har ett evenemang som jag vill göra folk uppmärksamma på, då har jag inget emot att bli medlem för att kunna skriva in det.

Vet inte om det är en bra idé, men låt varje person som lägger in ett evenemant godkänna ett avtal som reglerar vad som händer när någon anger ett "falskt" evenemang. Skadeståndsavgift kan tänkas.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017