Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad kan man tjäna egentligen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-06, 00:08 #1
hedblom hedblom är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2007
Nykomling

Hallå...

Jag driver en liten sida med ca 300 besökare per dag, och 10-30 000 sidvisningar (helt lokal i en jätteliten stad med 12000 pers).
Har lite idéer på hur jag ska dra upp besökarantalet, men vad kan man egentligen tjäna på en sida?

Har provat lite affiliate-program, men de annonserna är oftast så fula och usla så att ingen klickar och då får man ju heller inga pengar.

CPM, är väl kostnad per 1000 sidvisningar/besökare? Givetvis är väl det beroende på hur stor målgruppen är. Jag har iaf mestadels ungdomar 18-25 skulle jag tro.

Enormt tacksam om någon vill berätta för mig vad som är realistiskt i kostnadsväg. Kanske till och med är bättre att ta betalt per klick än visningar?

Tack på förhand
hedblom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 00:41 #2
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Just hur mycket du kan tänkas tjäna på ett visst antal besökare är väldigt svårt att säga då det beror helt på typen av sida och dess bransch. Vad gör besökarna och hur benägna är de att gå vidare? Kan du erbjuda relevant annonsmaterial?
Generellt kan man väl säga att juh mer nischad din målgrupp är desto mer "värd" är varje besökare. Om dina besökare har kommit dit av samma anledning, gillar sidan och dessutom har samma intressen (t.ex. hundar) blir det mer värdefullt för en passande annonsör att annonsera (och mindre värdefullt för en icke-passande).

Google Adsense är för många det som ger mest om man har en relativt generell sida som inte är tillräckligt stor för att erhålla andra avtal, det är iaf min uppfattning. De med andra synpunkter är välkomna med sina erfarenheter .
Ska väl erkännas att även Googles textannonser kanske inte är alltför snygga de heller.

Dock om man har orken och chansen är det som brukar vara lönsammast att försöka hitta egna kontakter, eller förmedla leads till försäljning av väldigt passande produkter. Har du en sida om hundar med en specifik avdelning om hundkoppel är det givetvis ett väldigt lämpligt ställe att placera reklam eller länkar till hundkoppelsbutiken.com
Detta kommer i detta fall att ge betydligt fler avslut än reklam för telefonabbonemang och därmed mer till dig i slutändan.

Samtidigt tycker inte jag man skall vara rädd för att ta steget och själv försöka erbjuda de produkter som eventuellt kan passa just din målgrupp. Dock ett större steg att ta som innebär mer jobb och kanske innebär att man tappar fokus ifrån det man eventuellt pysslade med i början. Men tänk tanken iaf.
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 02:51 #3
Nykomling

Nykomling

Ja men så är det ju...

Men har funderat nu lite ikväll och funderar på det här:
Även om jag "bara" har 300 besökare per dag vilket inte är så väldigt mycket egentligen, Men det är trots allt lokala besökare som bor inom en mils radie, vilket borde vara värt ganska mycket?
Är det då dyrt att ta säg 10 kronor för 1000 sidvisningar? Bannern blir då en 250x240.

Statistiken säger per månad:
5500 unika besökare (halva stan)
262 000 sidvisningar (50.05 per besökare)
1.62 besök i snitt per besökare.

Jag tycker det låter som en enormt bra deal.. ?

Hjälp mig att komma på nån bra deal nu så jag kan springa ut och sälja Tack...
Oläst 2009-01-06, 11:45 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Finns det lokala annonsörer då?
Hittar du sådana som passar sidans profil så kan du nog göra en deal, ditt problem blir då att du jobbar på en liten marknad med få köpare av mediautrymme.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 12:51 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by hedblom@Jan 6 2009, 02:51
Ja men så är det ju...

Men har funderat nu lite ikväll och funderar på det här:
Även om jag "bara" har 300 besökare per dag vilket inte är så väldigt mycket egentligen, Men det är trots allt lokala besökare som bor inom en mils radie, vilket borde vara värt ganska mycket?
Är det då dyrt att ta säg 10 kronor för 1000 sidvisningar? Bannern blir då en 250x240.

Statistiken säger per månad:
5500 unika besökare (halva stan)
262 000 sidvisningar (50.05 per besökare)
1.62 besök i snitt per besökare.

Jag tycker det låter som en enormt bra deal.. ?

Hjälp mig att komma på nån bra deal nu så jag kan springa ut och sälja Tack...
Om man använder min vanliga tumregel om 0,50-2,00 SEK/unik månadsbesökare så borde du kunna få 2 750-11 000 SEK/månad i totala intäkter. Detta är givetvis en mycket grov uppskattning då intäkterna är helt beroende på målgrupp, annonsören och innehållet på din sida. Men det är siffror så du har något att jämföra med.

Själv betalar jag ca 0,49 SEK per unik månadsbesökare på Google AdWords. 85% går väl vidare till sajtägaren dvs ca 0,41-0,42 SEK.

Ungdomar är ju inte en så resursstark målgrupp. Men det beror helt på innehållet, konsertbiljetter till ungdomsidoler kan jag tänka mig säljer som smör på ungdomssiter.

Den deal du föreslog på CPM 10 SEK ger dig 2620 SEK/månad. Det betyder 0,476 SEK/unik månadsbesökare. Det ligger i paritet med annonsering via Google.

Du kan ju erbjuda ett fast pris för att annonsera på webbplatsen så blir det inte så knepigt att sälja in.

Den site jag hjälper min kund med är inriktad på försäljning av en programvara för att skicka SMS via mobiltelefonen men att programmet installeras på datorn och kommunicerar med telefonen via kabel eller Bluetooth. Prisnivån på de två produkterna det gäller är $39,95 resp $9,95, annonskampanjen är inriktad på hela välden och använder engelska som språk.

Jag använder ett flertal annonsgrupper med olika målgrupper och sökordsinriktningar. Annonteexterna är så nischade jag kan göra dem, med inriktning på olika yrkesgrupper som tandläkare, sportklubbar m.m. Målet är att ha ca 20 sökord per annonsgrupp och att sökorden är utvalda med omsorg.

Vore kul om någon mer kunde avslöja vad man betalar för annonser och gärna vilken branch och vilken inriktning siten har.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 14:31 #6
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Bara ett inlägg till!

Telia hade en annons för ett år sedan där de annonserade att man kunde byta operatör och behålla sitt nummer.. Vi körde den annonsen genom tradedoubler och fick in nästan 7000 kr.. Tyvärr så tar de arbetsgivaravg och skatt så mer än 50% försvann.. Men det var en riktigt givande och snygg annons..
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 14:33 #7
Nykomling

Nykomling

Citat:
Om man använder min vanliga tumregel om 0,50-2,00 SEK/unik månadsbesökare så borde du kunna få 2 750-11 000 SEK/månad i totala intäkter.
Det är ju bättre än att ta 10 kronor per 1000 visningar...
Eftersom att sidan är ganska lik en tidning så har jag ju ganska många annonsplatser.
I den här stan finns det faktiskt enormt många företag som faktiskt annonserar ganska flitigt.
Lokaltidningen får in väldigt många annonser. Och jag skulle klara mig på säg 5 stycken i månaden. Inte alls omöjligt.
Däremot vill jag ha ett bra upplägg som jag får in pengar på, för jag lägger ner ganska mycket tid på en tjänst som många uppskattar som heller inte kostar något

Dansbandsdax.se GRATTIS! Jag har kört en 980x120 lovefilm-banner och jag tror jag har tjänat 100 kronor :lol:
Oläst 2009-01-06, 14:49 #8
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

[quote]Originally posted by hedblom@Jan 6 2009, 15:33
Citat:
Dansbandsdax.se GRATTIS! Jag har kört en 980x120 lovefilm-banner och jag tror jag har tjänat 100 kronor :lol:
Haha... det är ju alltid ngt
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017