FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Nej men jag fann hela upplägget galet ologiskt (och vad jag vet så är jag inte ensam). Fick ett projekt som var obefintlig dokumenterat så jag tänkte i vanlig ordning bara dumpa ut objekten ![]() ![]() Det var mest (det är väl iofs inte så lite) objektorienteringen och strukturen i det som jag tyckte var galet, vilket kanske förklaras av att CI envisas med att göra en PHP4-kompatibel produkt. Ur ren användarsynpunkt känns MVC-implementeringen kisskass också, jag vill ju för bövelen inte exponera applikationen genom URL:en!? Jag vet att där fanns något alternativt sätt men jag orkade aldrig djupdyka vidare i det. Som så mycket annat handlar det om smak och preferenser, dock har jag svårt att se hur någon kan motivera att använda något som inte använder ny teknik för nya projekt (ny och ny, PHP5 är ju ganska gammalt vid det här laget). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag kör enbart Zend Framework...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Citat:
Man exponerar ju inte applikationen när man kör scriptet, inte på något vis mer än någon annanstans. Controller är endast till som en sammanlänk mellan allt, och även om man inte kör det så finns det många sätt att skydda dem mera, inte minst med php5. Men som sagt det är en smaksak. Om man föredrar tyngre saker så rekommenderar jag symfony som framework. Dock kan det vara svårt att använda för nybörjare, och speciellt för helt okunniga. Angående Zend så är jag lite anti där :/ Något med PHP och OpenSource som vi verkar ha olika meningar om. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
![]() Att använda url:en för att specificera vilken del av applikationen som ska köras känns så otroligt löjligt att jag först trodde det var ett skämt, ska man köra SEO-friendly (vilket jag tycker man ska) så måste man namge applikationens delar utifrån sitens olika URL:er, totalt bakvänt. Jag bygger mitt egna framework, jag slipper huvudbry och har implementerat memcache i varje liten individuell del av hela applikationen där det behövs, snabbt som satan blir det och väldigt skalbart ![]() Zend har jag inte sagt något om, men det känns helt för gigantiskt för min smak. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Och CI är väldigt flexibelt så man BEHÖVER inte göra så. Jag har ett CMS där jag kör mina egna urler som exempelvis /om-oss/ istället för att behöva köra /pages/om-oss/. Jag får enligt mig perfekta SEO-urler. Du väljer själv hur du lägger upp det. Men i ett adminsystem och övriga systemet är det givetvis smidigt att köra MVC. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Sorry men jag ser verkligen ingen som helst fördel med CI's approach ![]() |
||