Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur löser man SEO på 2 olika språk på samma .com?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-31, 15:05 #1
frankws avatar
frankw frankw är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 202
frankw frankw är inte uppkopplad
Medlem
frankws avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 202
Det här är nog en riktig nybörjar fråga men jag är enbart van med att optimera en startsida på ett språk .

En e handels sajt som jag arbetar för ska expandera till ett spansktalande land sedan även till england,
Vår logo är (xxx.com )och huvud domänen ligger på .com
där sajtens språk automatiskt ändras beroende på besökarens land ,detta för att slippa ett onödigt klick där besökaren ska välja sitt språk.

Min fråga är då hur löser man SEO på bästa sätt för .com domänen eftersom tex svenska "erbjudande" inte är ett särskilt sökt ord på spanska och samma sak med engelskan.

jag skulle vilja hamna så högt upp som möjligt i alla 3 länder och behöver då SEO optimera på alla 3 olika språken.
Skulle vara tacksam om ni hade något bra svar på hur man gör det?

:blink:
frankw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-01, 21:00 #2
tjalloj tjalloj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 54
tjalloj tjalloj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 54
Ett alternativ är att du har tre olika domännamn och att besökaren redirectas till respektive land. t.ex. sv.dinsida.com en.dinsida.com sp.dinsida.com eller dinsida.com/sv dinsida.com/en dinsida.com/sp
tjalloj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-02, 12:23 #3
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Se till att ha länkar där man kan klicka sig vidare till rätt språk (google kommer följa länkarna och presentera rätt språk beroende på sökarens inställningar). Det är dessutom alltid viktigt att man kan klicka sig vidare till valfritt språk hursomheltst - exempelvis om man har engelskt system (som jag) men ändå vill handla "svenskt".

I övrigt måste du förstås anpassa meta:t (title/description/keywords) till rätt språk - men det säger ju sig självt.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-02, 13:39 #4
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
I princip spelar det ingen roll hur du gör. Det som dock är förbjudet är att lägga status om valt språk som någon form av sessionsvariabel.

Google hatar sidor med samma URL men som ena gången är på Spanska och nästa gång på Turkiska.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-03, 11:28 #5
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by coredev@Jan 2 2009, 14:39
I princip spelar det ingen roll hur du gör. Det som dock är förbjudet är att lägga status om valt språk som någon form av sessionsvariabel.

Google hatar sidor med samma URL men som ena gången är på Spanska och nästa gång på Turkiska.
Jag kan inte föreställa mig att det skulle finnas någon nackdel med att komma ihåg vilket språk någon tidigare valt i någon kaka eller liknande. Jag förutsätter att Googlebot kommer som en ny besökare varje gång utan att ta med sig gamla kakor.

För övrigt så levererar varken Googlebot eller Yahoo Slurp någon information om vilket språk de vill ha (kollade just i loggarna). Vilket betyder att frankw måste ha någon form av lösning för vad som händer om inget språk visas (eller för den delen om besökaren har ett språk som inte erbjuds) - eventuellt en "Välkommen, välj språk först"-sida. Menar du att Google skulle bli arg på en sådan lösning? Google skulle väl rimligtvis följa upp alla tre länkarna för språken även om en kaka sätts.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-03, 14:23 #6
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 358
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 358
Men har ni *samma* varor i båda länder?

Kolla på de som är duktiga på e-handel. Alla Boråsföretag, som Haléns med flera. H&M... med flera.

Dom har en domän för en marknad. En för Sverige, Norge, Finland med mera. Jag vet inte hur dom har gjort, men man kan tänka sig att dom har ett gemensamt CRM för alla marknaderna!? Jag vet inte, men något gemensamt finns det.

Ur ett rent SEO perspektiv skulle jag rekommendera en domän för varje språk. Domän eller subdomän. Det går bra det med.

Men visst, för all del! Har du ett mindre antal varor och du inte ser några juridiska hinder att köra båda språk på samma sida, var så god!
Eclipse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-03, 16:14 #7
frankws avatar
frankw frankw är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 202
frankw frankw är inte uppkopplad
Medlem
frankws avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 202
tack alla för bra tips! ovärdeligt forum för oss som sakta men säkert börjar komma in i det här

om jag nu förstått det rätt så

känns det som om att subdomäner med xxx.com/es, xxx.com/sv
osv passar mig ,

ifall besökaren skriver in xxx.com så skickas han till rätt subdomän automatiskt beroende på sina språk inställningar utan att det ska göra mamma google arg.

och ifall någon spanjor av ren vana skriver in xxx.es så äger jag den och besökaren redirectas till xxx.com/es helt enkelt..

men då dök en sista fråga upp precis, har en xxx.es ett starkare SEO värde än en xxx.com för spanska google om bägge sajterna är lika optimerade på spanska?






frankw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-03, 17:29 #8
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by frankw@Jan 3 2009, 17:14
fall besökaren skriver in xxx.com så skickas han till rätt subdomän automatiskt beroende på sina språk inställningar utan att det ska göra mamma google arg.
Det verkar fortfarande inte klart hur du leder Google vidare. Google har inga språkinställningar utan är globalt. Vad händer med folk som har andra språkinställningar än de tre som erbjuds. Känns lite som det här inte är helt genomtänkt.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017