FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Har sett flera olika trådar om charset i webb sidor. Tänkte ge lite info av vad jag kommit fram till + lite info vad som kan kollas!
1. om man kör apache som jag gör kan man i apache2.conf sätta default charset till det man vill. även i virtual host filen för en domän så man kan ha olika för varje domän om man vill. 2. Man kan ju sätta detta i html som vanligt. 3. Sen om man använder MySql så kan man sätta hela databasen till ett charset samt även sätta olika fält. 4 Sen har det betydelse vilket charset själva filen är sparad i om man använder Ubuntu som jag gör är default UTF-8 men om man använder Windows sparas filen i någon egen windows format. Man kan använda t.ex. notepad för att spara i annat format. Just detta har ställt till det mycke för mej innan jag hittade orsaken. Har testat att köra UTF-8 unicod rakt igenom för Php json till en Ajax funkis bara ville ha detta. Php har en funktion för att ställa om variabel till eller från UTF-8 (string utf8_encode ( string $data )) jag antar att även andra språk har det. Har inte gått djupare men kan någon tillägga vilket som har prioritet så kan vi fortsätta tråden och komma fram till nån howto tillsammans. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är väl inte mer att säga om saken än att utf-8 är bättre och att iso-teckenkodningarna sakta men säkert fasas ut. Kort och gott ska utf-8 allid användas såvida man inte jobbar med äldre system där det kan var svårt eller omständigt att använda utf-8.
Känns lite som den här frågan var aktuell för ett par år sedan - nu finns det ingen som helst anledning att rekommendera något annat än utf-8. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
Detta var vad jag menade försöker att använda UTF-8 unicode eller swedish där det går, det kändes bara så att när jag läste andra postningar där det blandades hittade dom inte felet. Tänkte bara visa dom ställen som jag vet att ställa in charset även om jag inte riktigt har luskat ut vilken som har prio...
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |