Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

ISO-8859-1 eller UTF-8

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-18, 15:22 #1
tw_yans avatar
tw_yan tw_yan är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2008
Nykomling
tw_yans avatar

Har sett flera olika trådar om charset i webb sidor. Tänkte ge lite info av vad jag kommit fram till + lite info vad som kan kollas!

1. om man kör apache som jag gör kan man i apache2.conf sätta default charset till det man vill.
även i virtual host filen för en domän så man kan ha olika för varje domän om man vill.

2. Man kan ju sätta detta i html som vanligt.

3. Sen om man använder MySql så kan man sätta hela databasen till ett charset samt även sätta olika fält.

4 Sen har det betydelse vilket charset själva filen är sparad i om man använder Ubuntu som jag gör är
default UTF-8 men om man använder Windows sparas filen i någon egen windows format. Man kan använda
t.ex. notepad för att spara i annat format. Just detta har ställt till det mycke för mej innan jag hittade
orsaken.

Har testat att köra UTF-8 unicod rakt igenom för Php json till en Ajax funkis bara ville ha detta. Php har en
funktion för att ställa om variabel till eller från UTF-8 (string utf8_encode ( string $data )) jag antar att
även andra språk har det. Har inte gått djupare men kan någon tillägga vilket som har prioritet så kan vi
fortsätta tråden och komma fram till nån howto tillsammans.

tw_yan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-18, 17:57 #2
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Det är väl inte mer att säga om saken än att utf-8 är bättre och att iso-teckenkodningarna sakta men säkert fasas ut. Kort och gott ska utf-8 allid användas såvida man inte jobbar med äldre system där det kan var svårt eller omständigt att använda utf-8.

Känns lite som den här frågan var aktuell för ett par år sedan - nu finns det ingen som helst anledning att rekommendera något annat än utf-8.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-18, 18:00 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Originally posted by martine@Dec 18 2008, 18:57

Det är väl inte mer att säga om saken än att utf-8 är bättre och att iso-teckenkodningarna sakta men säkert fasas ut. Kort och gott ska utf-8 allid användas såvida man inte jobbar med äldre system där det kan var svårt eller omständigt att använda utf-8.
Känns lite som den här frågan var aktuell för ett par år sedan - nu finns det ingen som helst anledning att rekommendera något annat än utf-8.
Word. Med tillägget att det kanske inte alltid är värt besväret att ställa om äldre system.
Oläst 2008-12-18, 22:35 #4
tw_yans avatar
Nykomling

Nykomling
tw_yans avatar

Detta var vad jag menade försöker att använda UTF-8 unicode eller swedish där det går, det kändes bara så att när jag läste andra postningar där det blandades hittade dom inte felet. Tänkte bara visa dom ställen som jag vet att ställa in charset även om jag inte riktigt har luskat ut vilken som har prio...

tw_yan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-18, 22:39 #5
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by tw_yan@Dec 18 2008, 23:35
Detta var vad jag menade försöker att använda UTF-8 unicode eller swedish där det går, det kändes bara så att när jag läste andra postningar där det blandades hittade dom inte felet. Tänkte bara visa dom ställen som jag vet att ställa in charset även om jag inte riktigt har luskat ut vilken som har prio...
Det går i princip ALLTID att använda utf-8. Problemen uppstår när man blandar teckenkodningar vilket man givetvis inte bör göra.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017