Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hemsida för kommersiellt bruk

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-15, 22:18 #1
Dnk Dnk är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2008
Nykomling

Hej.

Vad jag har förstått så får man inte publicera en hemsida för kommersiellt bruk utan bara en "privat" hemsida när man använder ett privat abbonemang hos en internetleverantör.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Kommer ISPerna på en att man tar betalat för t.ex annonsplats osv?

Jag har tänkt att driva en hemsida som förhoppningsvis kommer ha mycket trafik men känner dock inte för att betala ca 3000-7000 kr för företagsbredband.

Kan man undgå att internetleverantören ser att man driver en hemsida som drar in pengar?

Hur har ni andra gått till väga?

Tacksam för svar.
Dnk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 22:26 #2
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Ditt internetabonemang har väl inget att göra dina hemsidor, kommersiella eller inte.
Finns ju billiga webbhotell för äna neråt 15-20 kr/mån.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 22:33 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ditt internetabonemang har väl inget att göra dina hemsidor, kommersiella eller inte.
Finns ju billiga webbhotell för äna neråt 15-20 kr/mån.
Jo dom har tydligen det. Står så här på dom flesta leverantörernas avtal
"Kunden får endast använda Tjänsten för eget bruk och för
det ändamål som framgår av Avtalet. Kunden får inte
återförsälja eller på motsvarande sätt kommersialisera
Tjänsten."

Jag är inte ute efter något webbhotell, skall köra sidan hemma med 100/100 mbit hade jag tänkt.
Oläst 2008-12-15, 22:51 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Skaffa ett konto på ett webbhotell, för du får helt enkelt inte driva en server i kommerciellt bruk hemifrån.

Det är inte så kul om din ISP stänger ditt konto för både in och útgående trafik.

Ett webbkonto kostar en spottstyver och då kan du driva sidor med kommerciellt syfte.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 23:04 #5
Nykomling

Nykomling

Citat:
Skaffa ett konto på ett webbhotell, för du får helt enkelt inte driva en server i kommerciellt bruk hemifrån.

Det är inte så kul om din ISP stänger ditt konto för både in och útgående trafik.

Ett webbkonto kostar en spottstyver och då kan du driva sidor med kommerciellt syfte.
Okej. Grejen är att min hemsida behöver både ffmpeg och Imagemagick och jag har inte lyckats hitta något som stödjer båda. Jag behöver dessutom stora hårddiskar, åtminstone 1TB. Någon som vet något webbhotell som stödjer detta?
Oläst 2008-12-15, 23:49 #6
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Originally posted by Dnk@Dec 16 2008, 00:04
Grejen är att min hemsida behöver både ffmpeg och Imagemagick och jag har inte lyckats hitta något som stödjer båda. Jag behöver dessutom stora hårddiskar, åtminstone 1TB. Någon som vet något webbhotell som stödjer detta?
Om du ska driva en filmsajt på ditt privatabonnemang kan du räkna med att bli nedstängd innan du hunnit stava till "inkomst". Filmer drar mycket bandbredd och bandbredd kostar pengar, mer pengar än vad du betalar för.

Om du ska lagra 1 TB filmer och bilder låter det dessutom som att du satsar på många användare, vilket förstås också innebär att du måste ha en server som klarar trycket. SATA-diskarna får du alltså lämna bakom dig så fort du börjar få lite användare.

Ska du köra 100 Mbit/s konstant så får du såklart räkna med att betala.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-15, 23:55 #7
Nykomling

Nykomling

Citat:
Om du ska driva en filmsajt på ditt privatabonnemang kan du räkna med att bli nedstängd innan du hunnit stava till "inkomst". Filmer drar mycket bandbredd och bandbredd kostar pengar, mer pengar än vad du betalar för.

Om du ska lagra 1 TB filmer och bilder låter det dessutom som att du satsar på många användare, vilket förstås också innebär att du måste ha en server som klarar trycket. SATA-diskarna får du alltså lämna bakom dig så fort du börjar få lite användare.

Ska du köra 100 Mbit/s konstant så får du såklart räkna med att betala.
Okej. Jasså, trodde SATA-diskarna klarade en del.

Kan man köra en sån här sajt på mindre än 100 mbit till att börja med? Det kostar ju väldigt mycket om man skall skaffa ett företagsabbonemang med 100mbit.
Oläst 2008-12-16, 00:10 #8
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dnk
Okej. Jasså, trodde SATA-diskarna klarade en del.
SATA klarar inte många samtidiga operationer. Har du flera samtidiga användare segar detta ner rejält. För diskintensiva tjänster som den här bör du titta på SCSI eller helst SAS. En normal konsument-SATA-disk är dessutom bara långsamma 7200 rpm, vilket du växer ur så småningom om du räknar med att växa.
Citat:
Ursprungligen postat av Dnk
Kan man köra en sån här sajt på mindre än 100 mbit till att börja med? Det kostar ju väldigt mycket om man skall skaffa ett företagsabbonemang med 100mbit.
Ja, det kan man. Det är bara att räkna på hur många samtidiga användare du räknar med. Filmerna är ju riktigt lätta då varje film har en viss storlek och en viss tid. Ett räkneexempel:
Speltid: 10 minuter
Filstorlek: 10 MB
Speltid i sekunder: 600 s
Filstorlek i Mbit: 80 Mbit
80 Mbit / 600 s = 0,13 Mbit/s
Antalet samtidigt visade filmer på 10 Mbit/s: 10 / 0,13 = 77

Om du inte ska strömma dem så kommer nog många kräva att det ska gå snabbare än realtid att ladda ner filmerna, så då får du modifiera beräkningarna därefter.

Bilder tar eventuellt mindre bandbredd (beror på hur hårt du packar dem), men kräver å andra sidan betydligt fräsigare disk då filerna är mindre, man "surfar runt" mer och därmed ökar antalet sökningar. Här är det både hårddisk och bandbredd som sätter gränsen.

Eftersom du även verkar skriva till disken (ffmpeg och ImageMagick tyder på det) så kommer diskarna ta stryk av det också.

Vill du kunna skala en sådan här tjänst krävs det kunskaper om systemeringen. Du måste kunna skala till flera maskiner. Du måste även avgöra om du vill köra på väldigt många billiga maskiner (med sämre disk och övrig prestanda) eller om du vill satsa på dundermaskiner. Det är klart att du kan starta tjänsten utan att tänka på sådant här, men så fort du börjar få besökare måste du ha ett hum om vilken väg du ska ta vidare.

Edit: Hittade en snabbjämförelse av SATA och SAS:
http://blog.everycity.co.uk/2008/10/07/mak...mes-to-hosting/
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-16, 00:43 #9
Nykomling

Nykomling

Okej tack.

Jag läste lite på ett annat forum och där sa dem att det hänger mer på uppkopplingen än själva datorn, men du verkar ju kunna detta.

Vad tycker du är smartast att göra, köpa en serverdator för ca 6000kr (Det är ungefär vad jag har råd med) och betala ca 3000kr i månaden för bredband eller hyra en dedikerad server? Eller om du har något annat bra alternativ
Oläst 2008-12-16, 00:55 #10

Citat:
Originally posted by Dnk@Dec 16 2008, 01:43
Okej tack.

Jag läste lite på ett annat forum och där sa dem att det hänger mer på uppkopplingen än själva datorn, men du verkar ju kunna detta.

Vad tycker du är smartast att göra, köpa en serverdator för ca 6000kr (Det är ungefär vad jag har råd med) och betala ca 3000kr i månaden för bredband eller hyra en dedikerad server? Eller om du har något annat bra alternativ
Du kan hyra in dig med CO-location på ett webbhotell/serverhall och installera de program du behöver själv men då ha tillgång till serverhallens överföringshastigheter.

Det finns colocation för några 100-lappar i månaden.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017