Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sökformulär

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-12, 17:49 #11
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Originally posted by festiz@Sep 12 2004, 17:41
Förvalt om det är uppenbart var 90% av besökarna är på väg att skriva in text. Till exempel inloggning på ett community, rubrikfält vid inskrivning av nyheter o.s.v.

Att låta ett sökfält på en stor hemsida vara fokuserat per default är kanske inte det bästa eftersom man får ett tabbutgångsläge som är annat än default.
Håller med rätt mycket där, mycket beror på vad folk gör, vilket är rätt svårt att veta innan.

Man kan ju använda kortkommandon, tex. alt+s för att komma till sökformuläret och alt+l för att komma till inloggnings förmuläret etc.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-12, 22:24 #12
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
Citat:
Ursprungligen postat av ric
Citat:
Ursprungligen postat av festiz
Förvalt om det är uppenbart var 90% av besökarna är på väg att skriva in text. Till exempel inloggning på ett community, rubrikfält vid inskrivning av nyheter o.s.v.

Att låta ett sökfält på en stor hemsida vara fokuserat per default är kanske inte det bästa eftersom man får ett tabbutgångsläge som är annat än default.
Håller med rätt mycket där, mycket beror på vad folk gör, vilket är rätt svårt att veta innan.

Man kan ju använda kortkommandon, tex. alt+s för att komma till sökformuläret och alt+l för att komma till inloggnings förmuläret etc.
Kortkommandon är jättebra på forum för att infoga stilar och sånt, men att göra det för att komma till ett sökformulär på en sökmotor så kommer 90% av alla besökare inte märka av funktionen även om den står i storlek 16 fet stil rakt ovanför sökfältet. Man har oftast 1 mål när man kliver in på en sökmotor, hitta något annat så fort som möjligt. Man kan som utvecklare åtminstone på administreringsdelen av en site ganska lätt förutse vart användaren är på väg om man klickat på "redigera nyhet". Där är risken att han ska redigera innehållet i en nyhet större än att han ska redigera rubriken. Dessutom håller jag med att det inte ska göras "OnLoad" utan direkt efter att rutan är skapad:
Kod:
<form name="formen">
<input name="rutanmedfokus"/>
<script>
<!--
	document.formen.rutanmedfokus.focus();
// -->
</script>
...
formuläret fortsätter
...
</form>
Gör man så, så slipper användaren hoppiga sidor, skriva lösenord i klartext och mycket annat men ändock en förenklad surfmiljö.
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-14, 10:28 #13
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Hmmm, det vore en idé att handikappade kunde göra inställningar i browserns som faktiskt skickades med i alla HTTP requests, alltså så att webserverv ser handikappet/vilket handikapp personen har (ja, jag vet: integritet). Skulle vara smidigare att kunna anpassa och göra några specialscenarios för personer med handikapp.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-14, 10:52 #14
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Originally posted by Robert@Sep 14 2004, 10:28
Hmmm, det vore en idé att handikappade kunde göra inställningar i browserns som faktiskt skickades med i alla HTTP requests, alltså så att webserverv ser handikappet/vilket handikapp personen har (ja, jag vet: integritet). Skulle vara smidigare att kunna anpassa och göra några specialscenarios för personer med handikapp.
Bra idé, men problemet med att förstå sig på hur/vad man ska anpassa för varje sorts handikapp kvarstår. Själv är jag ingen expert på handikapp och det finns en hel del olika. Skulle vara intressant att testa en webbläsare som läser upp innehållet för användaren, men antar att de inte finns gratis att ladda hem på nätet.
Skulle vara bra om det fanns någon bok skriven av olika personer som har olika handikapp, där de berättar om vad de anser om hur man gör handikappanpassade webbsiter och vilka problem de stöter på med sitt handikapp, finns det?
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-20, 15:11 #15
Vinklubben Vinklubben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 105
Vinklubben Vinklubben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 105
Ett tips är att använda accesskeys. En webbkonvention som håller på att växa fram (sakta men säkert) för användare med funktionshinder är att använda 4 för sök.

Kod:
<form method="get" action="">
	<fieldset>
 <label for="sok" accesskey="4">Sök</label>
 <input type="text" id="sok" name="q" value="" />
 <input type="submit" value="Sök" />
	</fieldset>
</form>
För maximal tillgänglighet, sätt accesskey på <label> och inte <input>.
Vinklubben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-20, 16:41 #16
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Originally posted by Vinklubben@Oct 20 2004, 15:11
Ett tips är att använda accesskeys. En webbkonvention som håller på att växa fram (sakta men säkert) för användare med funktionshinder är att använda 4 för sök.

Kod:
<form method="get" action="">
	<fieldset>
 *<label for="sok" accesskey="4">Sök</label>
 *<input type="text" id="sok" name="q" value="" />
 *<input type="submit" value="Sök" />
	</fieldset>
</form>
För maximal tillgänglighet, sätt accesskey på <label> och inte <input>.
Tack för tipset on label (accesskey)! Även om jag aldrig direkt gjort någon site avsed för personer med handikapp så anser jag att det är viktigt att i allra största grad försöka få sina alster handikappvänliga: det tar inte så mycket mer tid och kräver inte så mycket speciella ingrepp om man redan har en bra och strukturerad (standardiserad) kod på sin(a) site&reg;. Dessutom är detta, som ni nämner, en fördel att kunna som webutvecklare då kunder blir mer och mer medvetna om dessa krav.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-20, 20:15 #17
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Originally posted by Vinklubben@Oct 20 2004, 15:11
Ett tips är att använda accesskeys. En webbkonvention som håller på att växa fram (sakta men säkert) för användare med funktionshinder är att använda 4 för sök.

Kod:
<form method="get" action="">
	<fieldset>
 *<label for="sok" accesskey="4">Sök</label>
 *<input type="text" id="sok" name="q" value="" />
 *<input type="submit" value="Sök" />
	</fieldset>
</form>
För maximal tillgänglighet, sätt accesskey på <label> och inte <input>.
Även jag tackar för tipset. Jag kommer titta närmare på det när jag får lite tid över, håller på att drunkna i länkregistreringar just nu.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-20, 21:51 #18
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Citat:
Även jag tackar för tipset. Jag kommer titta närmare på det när jag får lite tid över, håller på att drunkna i länkregistreringar just nu.
Man får gratulera till den lilla "artikeln" i CS (Computer Sweden) Den var inte stor men jag såg den.
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-20, 23:28 #19
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Citat:
Originally posted by Lundmark@Oct 20 2004, 21:51
Man får gratulera till den lilla "artikeln" i CS (Computer Sweden) Den var inte stor men jag såg den.
Tack!
Det var kul att den fick uppmärksamhet. Det verkar dessutom gå bra för det mobila gränssnittet vars länkar toppar topp5-listan över populära länkar. Måste konstruera om listan nu så att den inte visar mobilanpassade webbsidor på framsidan (inte kanske så intressant för det vanliga gränssnittet). Hade inte räknat med det.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017