Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Utbildning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-12, 23:38 #1
alarajdesigns alarajdesigns är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2008
Nykomling

Hej, jag går nu första året på gymnasiet och Läser naturvetenskap.
Jag kommer att läsa upp till Ma E, Fy B, Ke B och kommer även att läsa Sv C och Eng C (vissa av dessa kurserna kommer att ge meritpoäng enligt det nya betygsystemet som träder i kraft år 2010). Då blir det möjligt att få 22,50 i snitt (idag 20,00 i snitt).

Det jag vill hålla på med efter gymnasiet är webbprogrammering(asp.net/asp, php, java, javascript och databaser: access, mysql t.ex.) samt designa sidor(Photoshop t.ex.) men jag vet inte riktigt vilken utbildning jag skall gå efter gymnasiet. Jag pratade med Studie och Yrkesvägledaren på min skola och hon skulle höra av sig efter jullovet, SYV nämnde dock yrkena systemvetare och datavetare men var osäker om det passade mina önskemål. Att arbeta i någon webbbyrå skulle inte vara fel.

Jag ställer denna fråga här i detta forum för att det är många som har erfarenhet inom webbbranschen.
Jag bor i Göteborg och om det blir datavetenskap så blir det på Chalmers Universitet.

Vore väldigt tacksam för hjälp och råd!
Mvh: Morre
alarajdesigns är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 00:44 #2
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
Utan att forskat vidare (!) i ämnet så är det nog svårt att hitta EN högskoleutbildning som täcker in både programmeringsdelen och designdelen. Troligen pga att det sällan är en o samma människa som sköter dessa delar på större företag. Eftersom du är naturvetare så skulle jag rekommendera dig att satsa på programmeringsbiten och sen behålla den grafiska delen som intresse. eventuellt skulle du kunna läsa nån KY utbildning istället
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 01:14 #3
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Precis som RHDF skriver, det är sällan samma människa som sköter design och kodande. Jag studerar till civilingenjör, inom ett icke data-område, jag har ändå lyckats läsa fyra programmeringskurser samt en databaskurs och kommer läsa en utvecklingskurs till våren. Möjlighet att läsa en extra Photoshopskurs har getts, men det räcker inte för att lära sig designa något, med tanke på allt vad tillgänglighet heter.
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-13, 16:19 #4
Nykomling

Nykomling

Ja, jag har fått samma förslag innan men var inte helt hundra på det Men det får nog bli så att jag fokuserar mer på programmeringsbiten och att jag har designbiten som intresse bara.

Min matte- och fysiklärare sade dock att det finns massa olika utbildningar för olika typer av programmeringsspråk, d.v.s. för att utveckla olika saker(datorprogram, webb, mobil applikationer etc.) Jag vill som sagt inrikta mig på webbprogrammering.
alarajdesigns är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017