Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Färdigt forum vs hemmabygge

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-05, 15:17 #1
FunTrix FunTrix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
FunTrix FunTrix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Tjenare!
Sitter i startgroparna för ett nytt lite större webbprojekt som jag tänkte snickra på. Huvuddelen av projektet kommer att bygga på en egenkodad lösning, jag kommer att använda mig utav swfupload för bilduppladdning, man kommer att kunna kolla i bildgallerier, läsa artiklar m.m. Men det kommer även att finnas ett forum och då är frågan om man ska ta och bygga det helt själv eller använda sig utav ett redan färdigkodat som exempelvis vBulletin. Jag måste bestämma mig för det redan i början eftersom vissa andra delar utav sidan kommer att bygga på medlemskap, så då måste jag bestämma mig för om jag ska använda mig utav deras medlemsystem eller bygga ett helt eget.
Men nu till den riktiga frågan: Vilka fördelar/nackdelar finns det med ett hemmasnickrat och redan färdigt forum? Vilken är den bästa lösningen?
FunTrix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 21:38 #2
Nutte Nutte är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2005
Nutte Nutte är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2005
Har gått igenom de flesta färdiga forumlösningar och den gemensamma nämnaren är oftast att de har för mycket junk som är svårt att modda bort - och som gör forumet mer eller mindre oanvändarvänligt.

Bygger du ett forum från scratch kan du se till att bara hålla dig till de enklaste funktionerna och på så sätt se till att dina användare snabbt fattar galoppen = bra för businessen och konverteringarna!

När behoven efter fler funktioner uppstår kan du sedan bygga ut och då se till att du bara lägger till sådant som faktiskt behövs..!

PS Önskar att jag själv hade följt mitt eget råd för länge sedan.
Nutte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 14:17 #3
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2007
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

Reg.datum: Aug 2007
När du ändå kodar resten själv så... Jag hade kodat det själv. Både roligare och lättare att ändra i eftersom du har kodat det själv.
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 14:33 #4
mcfluff mcfluff är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
mcfluff mcfluff är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Jag är i stort sett emot alla färdiga lösningar. Självkodat ska allt vara. Fånigt, jag vet
mcfluff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 15:12 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Håller faktiskt inte med övriga. Tycker att hemmasnickrade forum alltid brukar hålla mycket lägre kvalité än bra integrerade versioner av de stora färdiga (vbulletin & phpbb), både för användaren och administratören. Att skapa något likvärdigt är både svårt och väldigt tidskrävande. Finns funktioner du inte behöver eller vill ha från start brukar det räcka att bara exkludera dessa på templatenivå (inte 100% men det behöver det sällan vara).
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 16:14 #6
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
Vet man vad man gör (funktionalitet, säkerhet, prestanda etc), samt har tiden så är det klart att det alltid är roligt att bygga eget. Saknar man kunskap eller tid bör man dock titta på något färdigt.

Jag bedömmer att ca 80% av alla PHP-knåpare saknar kunskapen som krävs för att göra forumet säkert och bra.
Indigo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-06, 21:42 #7
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Håller med Clarence, sedan erbjuder oftast majoriteten av forumlösningarna någonform av möjlighet att integrera med sina egna lösningar.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-09, 17:59 #8
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Eget är alltid bäst tycker jag.. OM du har tiden som krävs & kunskapen (säkerheten).

Det dyker alltid upp hinder man inte tänkt på.. hinder som tar mer tid.

Byggde själv eget till en stor spelsida. Laddade ner phpBB och lusläste koden för att se hur det fungerade.. skrev sen eget från 0. Blev riktigt bra.. men sen satt man där.. justja.. redigeringsfunktion.. justja.. spamskydd.. justja säkerhetsluckor.. justja adminpanel.. justja..citatfunktion...justja.. så det tar mer tid än man tror men gu va fint och snabbt forum man får : >

Annars går det relativt enkelt och fort att inplentera ett färdigt forum, ta deras loginsystem och banta utseendet och baka in i sidan. Gjorde det med phpBB3 tror jag, en hel sida av forumet.

I nuläget skulle jag gå via ett färdigt forum om det inte är en seriössida nog värd att vänta på att bygga eget. Om forumet är fokuset på hemsidan så ta en färdig version.

Tid och kunskap..
Forslunds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-10, 04:34 #9
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by FunTrix@Dec 5 2008, 16:17
Tjenare!
Sitter i startgroparna för ett nytt lite större webbprojekt som jag tänkte snickra på. Huvuddelen av projektet kommer att bygga på en egenkodad lösning, jag kommer att använda mig utav swfupload för bilduppladdning, man kommer att kunna kolla i bildgallerier, läsa artiklar m.m. Men det kommer även att finnas ett forum och då är frågan om man ska ta och bygga det helt själv eller använda sig utav ett redan färdigkodat som exempelvis vBulletin. Jag måste bestämma mig för det redan i början eftersom vissa andra delar utav sidan kommer att bygga på medlemskap, så då måste jag bestämma mig för om jag ska använda mig utav deras medlemsystem eller bygga ett helt eget.
Men nu till den riktiga frågan: Vilka fördelar/nackdelar finns det med ett hemmasnickrat och redan färdigt forum? Vilken är den bästa lösningen?
Bero på hur mycket tid du har, det är alltid kul och koda själv. Men jag tro det är svårt och nå samma kvalité som t.ex phpbb3 som jag personligen tycker är ett bra forum.

Det är ändå ganska mycket kod som skall skrivas..Idag är folk vana med en viss standard på forum , du skall kunna länka in youtube, ha en bra editor osv.

Men frågan är ungerfär detsamma som under BBS tiden, skulle man köra hemma kodat eller färdigt. :-)

Min första BBS kördes övrigt på en Atari 520STM med SF354 ( Enkelsidiga 3,5" disketter ) och BBS program skrivet i 1st Basic ( Okompilerad basic på en 8 mhz 68000... ) ... Men det gick.. Kraven var väl kanske lite mindre då... 1200 Baud var max..

Idag är ingen som använder basic, när det finns C/C++... Men allting förändras..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017