Citat:
Originally posted by StefanBergfeldt@Dec 2 2008, 17:14
Men i det här fallet är det ju absolut ingen slump, utan den som lägger högsta budet vinner, precis som på tradera.
Skillnaden är att man får betala för att lägga bud, precis som i folkrace
[edit]
Fast i folkrace är ju priset fast, och det lottas vem som vinner, så det borde ju vara lotteri iallafall
[/edit]
|
I praktiken är detta lotteri också. Vi säger att det är en auktion som flera sitter och bevakar, auktionen förlängs med 1 minut för varje nytt bud. Jag tror att det är en hel del folk som sitter och avvaktar på att någon annan ska bjuda under denna minuten. Och rätt som det är så händer inte det.
Dvs jag tror inte att det är den som vinner som har tänkt att lägga det högsta budet. Utan jag tror att många avvaktar för att dom tror att någon annan ska lägga bud och rätt som det är så inträffar inte det och någon annan vinner.
Så jag tycker de är lika mycket lotteri som lägsta bud auktioner.
Men det fiffiga är att dom klarar sig ifrån lotteriinspektioner osv pgr av att dom kör med öppna bud och allt är synligt, har inget med något unikt "gömt" bud att göra.
EDIT: Om man inte kan lägga ett högsta bud direkt? Går detta, dvs mitt maxbud är X antal kr. Finns det sån funktion?