FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har för första gången fått ett paket tillbaka skickat som vi skickat till kund utan att denna hämtat ut detta (vilket får anses vara imponerande).
Frågan är, hur går jag nu tillväga för att få in den avgift på 200 kr som han enligt avtalet är skyldig att betala. Jag har försökt mejla honom och så utan svar och tror därför han kommer bli ovillig att betala detta. Hur går jag tillväga? Först en faktura, sen påminnelse och sen inkassokrav och till slut skattemyndigheten? Vill inte blanda in något annat företag. Vilka pålägg får man göra? mvh Andreas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om påminelseavgift är avtalad kan du ta ut den.
Ränta 8 % Över gällande referensränta from 31 dagen. 160 kr i inkassokostnad. Ränta & inkassokostnad behöver ej vara avtalat, sedan ev kostnad för betalningsföreläggande och ev process beroende på belopp vad gäller processkostnad under ½ basbelopp avgift + motsvarande 1 timmes juridisk rådgivning, över ½ basbelopp = faktisk kostnad. Tyvärr kan småmål kosta mer att få in än vad du får ut, vid processande. Ansökan görs inte till skattemyndigheten utan KFM Kronofogdemyndigheten i betalningsskyldiges hemkommun (lokala skattekontor) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej.
Men det första brev man skickar ut efter ett outlöst paket, är det en "räkning" eller inkassokrav? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|