Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skitsnygg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-10-16, 11:15 #1
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv

Följande text hittade jag i produktbeskrivningen på en webbshop:

"Kepsarna är skitsnygga".

Jag reagerar kanska kraftigt mot detta språkbruk. Vad anser ni andra? Är det okej eller dåligt?

Det gäller ju att hänga med i utvecklingen, så det kan vara bra att veta om jag är konservativ eller inte.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-16, 11:37 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Beror inte detta helt på målgruppen?

Skitsnygg passar i en butik som riktar sig till kids, men kanske inte så bra för åhléns?
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-16, 12:58 #3
Syversens avatar
Syversen Syversen är inte uppkopplad
Medlem

Syversen Syversen är inte uppkopplad
Medlem
Syversens avatar

Generellt inte, men som ovanstående skriver, beror det på målgruppen. Skulle aldrig skriva så åt någon av mina befintliga kunder iaf.
Syversen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-17, 15:03 #4
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Bengts avatar

Det är dåligt språkbruk. Man behöver definitivt inte hänga med ner i så djupa språkliga dalar av rädsla för att vara för konservativ. I någon mån får man ju förstå att man "talar med bönder på bönders vis" men man kan ändå begränsa sig lite och välja någon vettigare synonym.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-17, 15:22 #5
scuby scuby är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
scuby scuby är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
Jag tycker det är helt OK faktiskt. Om målgruppen är likadan som t.ex Lunarstorm inriktar sig mot så är nog ett "skitsnygg keps" rätt så ofarligt.
scuby är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-17, 16:47 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Jag tycker det är ett litet dilemma. Säger själv till barn och ungdomar när de använder svordomar på grund av att det är handikappanden att ha ett dåligt språk. Om jag då riktar mig till ungdomar skall jag då sänka mitt eget språk till en sämre nivå?
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-17, 20:21 #7
Bengts avatar
Supermoderator

Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by guran@Oct 17 2004, 16:47
Jag tycker det är ett litet dilemma. Säger själv till barn och ungdomar när de använder svordomar på grund av att det är handikappanden att ha ett dåligt språk. Om jag då riktar mig till ungdomar skall jag då sänka mitt eget språk till en sämre nivå?
Ja, jo visst kan det väl vara ett dilemma om man vill värna om ett vettigt svenskt språk men samtidigt måste hitta säljande ord till yngre tonåringar. Om du tänker på dagisfröknar, vet inte om det gäller precis alla men, dom brukar kunna uttrycka sig på ett sätt som dagisungarna förstår och lyssnar på, och det UTAN att prata "barnspråk" för det. På samma sätt borde det kunna fungera med exemplets kepsar. Det man vill är ju att målgruppen ska ta till sig budskapet. Det ska gå att nå fram med budskapet utan att använda ett alltför dåligt språk. Man kanske får anstränga sig lite mer bara, det finns säkert synonymer som går fram lika bra men inte är lika illa ur språklig synvinkel. Om du känner att du sänker ditt språk till en för låg nivå, då tror jag att du kan ta den känslan som en varningssignal. I längden borde det löna sig att inte "sälja sig" till allt för dåliga uttryck, även om det kortsiktigt skulle betyda en keps mindre såld.
Sen vad som är för dåligt och vad som är acceptabelt, det får ju var och en känna efter. Ordet "skitsnygg" i exemplet här tillhör en kategori som jag tycker är särskilt dålig. Det handlar om att man sätter ihop ett ord för avföring med ett ord för vackert. Att många uttrycker sig så i talad vardagssvenska är en sak, det kan ändå undvikas i skrift.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017