FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
När jag länkar till en sida på det här viset
delete.php?id=<?php echo $row_boka['id']; ?>[CODE] Och sidan delete.php har behandlat datan ?id=58 t.ex och jag trycker på en submit knapp för att gå tillbaka till första sidan. Hur gör jag så att den tar bort prefixet i URL då? I mitt fall så länkar den tillbaka till sidan boka.php men den ger fortfarande prefixet Boka.php?id=58 hur tar jag bort detta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vet inte om jag fattade dig rätt, men om det är ett formulär så sätter du bara action="boka.php"
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kod:
header('Location: boka.php'); die; |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tips: använd inte länkar för actions som att radera någonting, eller sätt åtminstone alla sådana länkar som nofollow. Annars blir det skoj när Googlebot kommer på besök...
Tumregel är att alla actions som förändrar innehåll på något sätt ska utföras som POSTs. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Kod:
<form action="" method="post"> <p> <input type="hidden" name="ID" value="100234" /> <input type="submit" name="delete" value="Radera" /> </p> </form> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
oki, missuppfattning.. Vad menar du med "och jag trycker på en submit knapp för att gå tillbaka till första sidan" i ditt första inlägg? Helt ärligt förstår jag inte ens vad ditt problem är, byt ut knappen mot en länk tillbaka till boka.php eller ändra knappens kod så att den skickar tillbaka besökaren till boka.php eller så skickar du direkt tillbaka besökaren till boka.php på serversidan som jag beskrev ovan med:
Kod:
header('Location: boka.php'); die; |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Oftast är det bättre och säkrare att använda sessionsvariabler, typ:
På ursprungssidan: $_SESSION['current_id']=58 efter delete.php är klar: $_SESSION['current_id']=0 eller $_SESSION['deleted']=58 eller nått annat... header('Location: boka.php'); Sen bör man ju verifiera sessionen så att inte nån obehöring gör fel saker. Vet ej om detta är bästa lösningen för dig eftersom du förklarat så kortfattat. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|