Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Virtuella pengar och fakturor ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-19, 20:43 #1
BoXon BoXon är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Flitig postare

Hej!

Jag håller på med ett projekt där man genom ett "virtuellt jobb" skall kunna tjäna "virtuella pengar" (som INTE kan omvandlas till riktiga). I detta skulle jag även vilja ge medlemmarna & samarbetspartners "virtuella fakturor". Valutan
som är angiven på dessa är SEK för ökad realism. Dock har jag längst ner på varje virtuell faktura skrivit:

Citat:
Vänligen notera att denna faktura ej avser ett krav på betalning, utan istället endast avser att simulera en del av XXXXXX XXXXXX. Du är således inte betalningsansvarig, och kan om du vill ignorera denna faktura utan påföljder.
Räcker det för att folk skall förstå, och är det tillåtet att göra på detta vis?

Skall nämnas att den "virtuella fakturan" är mycket väl gjord, och liknar en riktig. (Förutom notisen då)
BoXon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 21:15 #2
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Räcker det? Antagligen inte eftersom många inte läser all text. Speciellt inte det som står längst ner med liten text (gissar jag). Du behöver antagligen att ett stort "vattenmärke" som anger "låtsasfaktura" eller något i den stilen för att slippa att folk hör av sig.

Om vi skiter i varför du ska skicka låtsasfakturor så är ju en möjlighet att du har en påhittad valuta. Och/eller ser till att vara extremt tydlig på att låtsasfakturor kommer skickas ut.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 21:34 #3
Flitig postare

Flitig postare

Nja, så liten är den väll inte egentligen, den är ju endast 1 storlek mindre än den vanliga texten. Och är belägen så gott som direkt under "Att betala (SEK)".

Vad som egentligen är viktigt för mig är ju det juridiska, att det inte är olagligt. Sedan om folk vill veta vad det är så har jag
ingenting emot att dom hör av sig.. Så länge jag eller någon annan inte riskerar böter, skadestånd eller annan rättslig åtgärd.
Oläst 2008-11-19, 22:00 #4
Specter-Lennart Specter-Lennart är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
Specter-Lennart Specter-Lennart är inte uppkopplad
Nykomling

Enligt min erfarenhet läser folk (privatpersoner) ofta fakturor lite hur som helst.

Om man skickar fakturor med momsen tillagd i fakturafoten kan man ge sig sjutton på att de bara betalar beloppet ex. moms på artikelraden. Sedan om det är okunskap eller med beräkning är svårt att bedöma...

Detta låter hårt, men ett samarbetsföretag som enbart säljer till privatpersoner har haft stora problem med detta, tills alla belopp på fakturan skrevs ink. moms.

Dvs jag tror tyvärr, även om idén är kul, att det kommer att bli mycket missförstånd.

Dessutom kan dina realistiska fakturor ge obehagliga känslor tror jag, ska detta betalas eller inte?

/Lennart
Specter-Lennart är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 22:16 #5
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by Specter-Lennart@Nov 19 2008, 22:00
Enligt min erfarenhet läser folk (privatpersoner) ofta fakturor lite hur som helst.
Om man skickar fakturor med momsen tillagd i fakturafoten kan man ge sig sjutton på att de bara betalar beloppet ex. moms på artikelraden. Sedan om det är okunskap eller med beräkning är svårt att bedöma...
Detta låter hårt, men ett samarbetsföretag som enbart säljer till privatpersoner har haft stora problem med detta, tills alla belopp på fakturan skrevs ink. moms.
Kan bero på att priser SKALL anges inkl moms om de riktas till privatpersoner. Driver man en sida riktad mot privatpersoner och anger priser exkl. moms så får man ju skylla sig själv om man får för lite betalt...
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 22:34 #6
Flitig postare

Flitig postare

Vad tror ni om jag lägger in en "vattenstämpel" i bakgrunden med texten, "Påhittad faktura" eller "Betalas EJ" ??
Oläst 2008-11-20, 10:45 #7
CarroA CarroA är inte uppkopplad
Nykomling

CarroA CarroA är inte uppkopplad
Nykomling

Jag är inte riktigt med på varför du skickar ut dessa från början, är det reklamsyfte? I så fall kan du ju skriva det på fakturan. Sedan är jag tveksam till om du ska ange virituella pengar i SEK, en påhittad valuta tror jag ökar tydligheten att det är fejk.

och en stor vattenstämpel "reklamutskick"

Sen är folk korkade och läser inte sina fakturor mer än ordet faktura och belopp att betala.....
CarroA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 12:52 #8
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Radiotjänst skickar mycket verklighetstrogna låtsasfakturor till mig ibland. Där har de valt att lägga texten som förklarar att det är en låtsasfaktura på baksidan, och de radar upp ett antal skäl till varför jag SKA betala fakturan (inget som stämmer in på mig). Jag föreslår att du använder samma metod.

Om du vill vara mer seriös än Radiotjänst så håller jag med om att du ska skriva ut det mycket tydligt att den inte ska betalas. Texten du skrivit är lång och kommer inte läsas. Använd riktigt korta formuleringar, helst enstaka ord. Typ "Låtsasfaktura" som rubrik, och "inte riktiga pengar" i direkt anslutning till beloppet. Allt får att få läsaren att haja till och kanske leta efter en förklaring.

Använd inte heller en verklighetstrogen giroavi, och inte något verkligt gironummer. Om du vill ha en giroliknande funktion så använd i så fall bokstäver i numret också, så att det inte fungerar alls IRL.

Det är olagligt att skicka ut bluffakturor så du vill inte råka lura någon att betala på riktigt.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-20, 15:58 #9
Flitig postare

Flitig postare

Jag har nu lagt in en STOR vatten stämpel i bakgrunden på fakturan, ni kan se själva. Jag bifogar ett exempel.

Jag har inte heller angivit något bankkonto eller liknande. Koden kommer att bestå av både bokstäver och siffror.

[Fil raderad enligt önskemål]
Oläst 2008-11-20, 16:15 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by BoXon@Nov 20 2008, 16:58
Jag har nu lagt in en STOR vatten stämpel i bakgrunden på fakturan, ni kan se själva. Jag bifogar ett exempel.

Jag har inte heller angivit något bankkonto eller liknande. Koden kommer att bestå av både bokstäver och siffror.
Jag rekommenderar att du byter texten "Faktura" till "Exempelfaktura". Begreppet "Faktura" har en mycket specifik juridisk betydelse och kan i värsta fall tolkas som ett försök till bedrägeri (luftfaktura), om bolagsnamnet är verkligt.

På en "riktig" faktura ska man även ange orgnr, säte och juridiskt firmanamn.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017