FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej!
Jag håller på med ett projekt där man genom ett "virtuellt jobb" skall kunna tjäna "virtuella pengar" (som INTE kan omvandlas till riktiga). I detta skulle jag även vilja ge medlemmarna & samarbetspartners "virtuella fakturor". Valutan som är angiven på dessa är SEK för ökad realism. Dock har jag längst ner på varje virtuell faktura skrivit: Citat:
Skall nämnas att den "virtuella fakturan" är mycket väl gjord, och liknar en riktig. (Förutom notisen då) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Räcker det? Antagligen inte eftersom många inte läser all text. Speciellt inte det som står längst ner med liten text (gissar jag). Du behöver antagligen att ett stort "vattenmärke" som anger "låtsasfaktura" eller något i den stilen för att slippa att folk hör av sig.
Om vi skiter i varför du ska skicka låtsasfakturor så är ju en möjlighet att du har en påhittad valuta. Och/eller ser till att vara extremt tydlig på att låtsasfakturor kommer skickas ut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nja, så liten är den väll inte egentligen, den är ju endast 1 storlek mindre än den vanliga texten. Och är belägen så gott som direkt under "Att betala (SEK)".
Vad som egentligen är viktigt för mig är ju det juridiska, att det inte är olagligt. Sedan om folk vill veta vad det är så har jag ingenting emot att dom hör av sig.. Så länge jag eller någon annan inte riskerar böter, skadestånd eller annan rättslig åtgärd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Enligt min erfarenhet läser folk (privatpersoner) ofta fakturor lite hur som helst.
Om man skickar fakturor med momsen tillagd i fakturafoten kan man ge sig sjutton på att de bara betalar beloppet ex. moms på artikelraden. Sedan om det är okunskap eller med beräkning är svårt att bedöma... Detta låter hårt, men ett samarbetsföretag som enbart säljer till privatpersoner har haft stora problem med detta, tills alla belopp på fakturan skrevs ink. moms. Dvs jag tror tyvärr, även om idén är kul, att det kommer att bli mycket missförstånd. Dessutom kan dina realistiska fakturor ge obehagliga känslor tror jag, ska detta betalas eller inte? /Lennart |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vad tror ni om jag lägger in en "vattenstämpel" i bakgrunden med texten, "Påhittad faktura" eller "Betalas EJ" ??
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är inte riktigt med på varför du skickar ut dessa från början, är det reklamsyfte? I så fall kan du ju skriva det på fakturan. Sedan är jag tveksam till om du ska ange virituella pengar i SEK, en påhittad valuta tror jag ökar tydligheten att det är fejk.
och en stor vattenstämpel "reklamutskick" Sen är folk korkade och läser inte sina fakturor mer än ordet faktura och belopp att betala..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Radiotjänst skickar mycket verklighetstrogna låtsasfakturor till mig ibland. Där har de valt att lägga texten som förklarar att det är en låtsasfaktura på baksidan, och de radar upp ett antal skäl till varför jag SKA betala fakturan (inget som stämmer in på mig). Jag föreslår att du använder samma metod.
Om du vill vara mer seriös än Radiotjänst så håller jag med om att du ska skriva ut det mycket tydligt att den inte ska betalas. Texten du skrivit är lång och kommer inte läsas. Använd riktigt korta formuleringar, helst enstaka ord. Typ "Låtsasfaktura" som rubrik, och "inte riktiga pengar" i direkt anslutning till beloppet. Allt får att få läsaren att haja till och kanske leta efter en förklaring. Använd inte heller en verklighetstrogen giroavi, och inte något verkligt gironummer. Om du vill ha en giroliknande funktion så använd i så fall bokstäver i numret också, så att det inte fungerar alls IRL. Det är olagligt att skicka ut bluffakturor så du vill inte råka lura någon att betala på riktigt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har nu lagt in en STOR vatten stämpel i bakgrunden på fakturan, ni kan se själva. Jag bifogar ett exempel.
Jag har inte heller angivit något bankkonto eller liknande. Koden kommer att bestå av både bokstäver och siffror. [Fil raderad enligt önskemål] |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
På en "riktig" faktura ska man även ange orgnr, säte och juridiskt firmanamn. |
||