Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Värde på en ebutik?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-17, 15:03 #1
plucke plucke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 11
plucke plucke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 11
Hejsan,
Innan ni alla börjar med det klassiska "hur långt är ett snöre" snacket, så ska jag säga att jag förstår det är omöjligt att räkna ut ett exakt värde för en ehandel.
Men jag tänkte ändå höra lite med er experter om hur ni skulle räkna fram ett värde. Jag har en webshop just nu som växer ganska kraftigt. All trafik kommer från sökmotorerna och sajten ligger etta på ganska många sökord inom dens område. Idag har vi väl mellan 250-350 unika besökare per dag och jag skulle tippa på 2-3 beställningar per dag.

Har fått en del visat intresse från investerare osv, det är just därför jag undrar hur man ska räkna ut värdet. Många menar på att man borde ta vinsten per år * x. Men detta känns lite fel för min del eftersom jag mest har sajten som en hobby och vinsten inte är jätte stor i dagsläget, men möjligheten att växa finns verkligen och allt beror på mig och om jag är villig att lägga mer tid på det hela.

Alltså, hur tycker ni jag borde räkna ut värdet? T ex om investerarn frågar hur många % han får för x antal kronor osv.

Tacksam för era svar!
plucke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-17, 19:47 #2
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by plucke@Nov 17 2008, 16:03
Hejsan,
Innan ni alla börjar med det klassiska "hur långt är ett snöre" snacket, så ska jag säga att jag förstår det är omöjligt att räkna ut ett exakt värde för en ehandel.
Men jag tänkte ändå höra lite med er experter om hur ni skulle räkna fram ett värde. Jag har en webshop just nu som växer ganska kraftigt. All trafik kommer från sökmotorerna och sajten ligger etta på ganska många sökord inom dens område. Idag har vi väl mellan 250-350 unika besökare per dag och jag skulle tippa på 2-3 beställningar per dag.

Har fått en del visat intresse från investerare osv, det är just därför jag undrar hur man ska räkna ut värdet. Många menar på att man borde ta vinsten per år * x. Men detta känns lite fel för min del eftersom jag mest har sajten som en hobby och vinsten inte är jätte stor i dagsläget, men möjligheten att växa finns verkligen och allt beror på mig och om jag är villig att lägga mer tid på det hela.

Alltså, hur tycker ni jag borde räkna ut värdet? T ex om investerarn frågar hur många % han får för x antal kronor osv.

Tacksam för era svar!
Vad tjänar du för pengar? Vad omsätter du för pengar . Säljer du produkter som kostar 10.000:- / st och har 30% marginal. Eller kränger du datamögg och har 5% marginal? Antal ordrar är ointressant, det är ju pengar som räknas

Att förlita sig på sökmotor trafik, kan vara som som bygga ett hus på en leråker. Det fungera bra ibland, men sedan dansar google..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-17, 20:53 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by plucke@Nov 17 2008, 16:03
Hejsan,
Innan ni alla börjar med det klassiska "hur långt är ett snöre" snacket, så ska jag säga att jag förstår det är omöjligt att räkna ut ett exakt värde för en ehandel.
Men jag tänkte ändå höra lite med er experter om hur ni skulle räkna fram ett värde. Jag har en webshop just nu som *växer ganska kraftigt. All trafik kommer från sökmotorerna och sajten ligger etta på ganska många sökord inom dens område. Idag har vi väl mellan 250-350 unika besökare per dag och jag skulle tippa på 2-3 beställningar per dag.

Har fått en del visat intresse från investerare osv, det är just därför jag undrar hur man ska räkna ut värdet. Många menar på att man borde ta vinsten per år * x. Men detta känns lite fel för min del eftersom jag mest har sajten som en hobby och vinsten inte är jätte stor i dagsläget, men möjligheten att växa finns verkligen och allt beror på mig och om jag är villig att lägga mer tid på det hela.

Alltså, hur tycker ni jag borde räkna ut värdet? T ex om investerarn frågar hur många % han får för x antal kronor osv.

Tacksam för era svar!
Det finns ju flera olika sätt att värdera ett "företag" ()jag tar mig friheten att betrakta din webbsite som ett företag. Är det en försäljning från en privatperson så blir det så mycket mer komplext i och med risken att det betraktas som lön av skattmasen.

Arbetsinsats-principen
Hur många effektiva arbetstimmar har du lagt ned på att utveckla siten och affärskonceptet. Multiplicera antal timmar med ca 700 SEK/tim.

Återuppbyggnadskostnads-principen
Hur många timmar skulle det ta att bygga upp samma lösning för köparen? Multiplicera antal timmar med ca 700 SEK/tim.

Vinstvärderings-principen/ även P/E=> Price/Ernings
En stabil vinst per år multiplicerat med max 3. Ofta så låg som 2 för onoterade bolag.

Omsättnings-principen
Ta omsättningen per år och multiplicera med 0,5-2.

Substansvärde-principen
Enligt traditionell värdering av tillgångar-skulder enligt bokföringen. En typisk mycket koncervativ värderingsprincip.

Konkurrent-principen
Man tittar på hur konkurenter med ungefär samma nyckeltal värderas vid företagsöverlåtelser.

Marknadsvärde-principen/även auktions-principen
Man begär bud från eventuela köpare och ser vem som bjuder mest.

Marknadsvärde-potential-principen/Känd som Niklas Zennström-principen
Man uppskattar den potential företaget har för den potentielle köparen ett antal år framåt i tiden. Detta är en mycket osäker metod så den brukar kombineras med att en stor del av köpeskillingen bestäms av mål som man bestämmer vid köpet men som ska uppfyllas i framtiden för att beloppet ska utbetalas. Kan vara en kombination av många villkor och framtida mål. Men detta kan ge säljaren en rejäl hacka om köapren är kapitalstark och satsar seriöst på det köpta företaget. Givet att affärsidén har stor marknadspotential.

Framtida marknads-principen
Man bedömer den potentiella framtida marknaden och vilken omsättning och vinst den kan generera under ett stort antal år framåt. En ofta använd värderingsprincip av forskningsbolag och läkemedelsföretag som har mycket långa produktcykler, men samtidigt mycket intressanta produkter som kostar hiskeligt mycket pengar att utveckla.

Givetvis kan man själv försöka uppskatta ett marknadsvärde genom att ta fram värden enligt alla olika principer och räkna fram en typ av genomsnitt.

Alla värderingsprinciper måste kombineras med en grundlig riskanalys och värdering av vad riskerna innebär för värderingen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-17, 20:58 #4
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Det är vinst per år gånger några år. Är det en butik som ökade sakta i vinst under längre tid så kanske någon vill betala för 1-2 år. Har du en butik som ökar 100% i vinst varje månad kan du nog få för uppåt 6-8 år.

Sedan kan det finns investerare som själv starkt tror på den och kan betala ännu mer.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 12:44 #5
plucke plucke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 11
plucke plucke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 11
Tack för alla svaren! Verkligen bussigt av er. Ska räkna lite mer på det hela nu
plucke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 17:00 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag glömde en viktig aspekt som en köpare sätter vårde på och det är att det är en stor skillnad på att ha en färdig lösning som är i drift NU, jämfört med att bygga upp en ny lösning som kan produktionssättas om ett halvår och det kanske tar ytterligare ett halvår innan omsättningen kommer upp i samma nivå som din lösning har idag.

Det är mer komplex att göra en sån värdering men jag skulle ta ett excelark och estimera ett antal kapitalflöden och addera egen(köparens) arbetsinsats i kronor och använda excels inbyggda funktionalitet för NPV (Net present Value) Nuvärdesprincipen.

Ett gammalt talessätt som illustrerar detta är "Det är bättre med en fågel i handen är 10 i skogen".
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 18:03 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
E-butiker brukar normalt vara lågt värderade och svårsålda. Jag driver själv e-butik och det är tyvärr en sanning som vi tvingas leva med. Orsaken är att risken bedöms som hög, samtidigt som e-butiker kan betraktas som kunskapsberoende företag med en eller ett fåtal nyckelpersoner. Ofta är det en person som gör tio personers jobb inom e-handel. Personen som startade butiken måste normalt ha koll på allt ifrån logistik, till marknadsföring och tekniken. Eftersom det inte finns några universitetsutbildningar inom e-handel så kan det bli extremt svårt för en ny ägare att hitta ny nyckelkompens om den gamla entreprenören hoppar av. Det är helt enkelt få människor som har grundläggande koll på alla moment.

Som jag förstår det så vill dina intressenter inte köpa din butik. Utan de vill investera i dig och butiken. Det innebär att du kommer att fortsätta arbeta, men att du tar emot riskkapital från passiva (?) ägare. Det gör butiken mer lättsåld, men samtidigt så blir det ännu svårare att beräkna ett pris. Din arbetstid måste ju tas i beaktning.

Behöver du verkligen kapitalet? Vad rör det sig som om för summor och vad kommer investerarna att bidra med förutom pengar? Rör det sig om mindre summor så kan det mycket väl vara billigare för dig att ta ett vanligt banklån. Särskilt om investerarna har tänkt vara passiva. Själv hade jag aldrig tagit in passiva ägare i mitt företag. De skulle bedöma risken som mycket högre än vad jag gör och det skulle därför vara omöjligt att enas om ett pris.

Det här var allt annat än ett svar. Men det var lite tankegångar som kanske hjälper dig att räkna ut ett pris. En annan sak som spelar in är vem som får första tjing på framtida vinsten. Riskkapitalister brukar gilla om man kan garantera att de får tillbaks sina pengar innan man själv tar ut någon vinst från företaget.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017