FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag sitter precis och går igenom en massa sökord i en av mina AdWords-kampanjer. Jag noterade därför att samtliga annonser har "Kvalitetsresultat: Jättebra".
De flesta av mina sökord är relevanta. Men nästan samtliga annonser pekar mot webbsidans förstasida. Orden är därför relevanta för min butik men inte för själva landningssidan. Det får mig att fundera över hur Google egentligen bedömer kvalitén på en annons? Jag har läst Googles egna riktlinjer och guider, men jag får det inte riktigt att gå ihop med mina kvalitetsresultat. Är det normalt att alla sökord i en kampanj får 8/10, 9/10 och 10/10, eller är det bara jag som har haft tur? Det finns flera annonser som jag skulle vilja ändra (peka till en enligt mig mer relevant landningssida), men jag vet inte riktigt om jag vågar. Hur ser era kvalitetsresultat ut enligt Google? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
På din första fråga: Kvalitetsresultat i AdWords, Är "Jätte bra" standard?
Nej. På din andra fråga: Hur ser era kvalitetsresultat ut enligt Google? Jag har plockat bort de ord som inte rankade som "Jättebra" och endast fokuserat på de som rankar "Jättebra. Google har ju gjort en massa ändringar den senaste tiden. Nu t.ex. så avgörs din kvalitet 'live' vid varje sökning som görs. Om vi förutsätter att din landningssida och annonstext är något så när relevant, så är CTR den viktigaste parametern som avgör din Quality Score. Alla dina annonsers/kampanjers CTR påverkar varandra. Säg att du t.ex. kört kampanjer tidigare till en viss landningssida med en hög CTR. Om du nu skapar en nu kampanj med exakt samma landningssida så kommer du tillgodogöra dig en hel del pluspoäng i Quality Score p.g.a. att du din historik ser bra ut. Det är nog inte så många som tänker på att varje enstaka sökords CTR i hela Adworskontot påverkar framtida annonnsers Quality Score. Det betyder att det inte är direkt bra att ha kampanjer med låg CTR, eftersom det kommer att påverka din Quality Score på kampanjer i framtiden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Håller med om att CTR är den viktigaste faktorn, och jag har även sett att 2 lika www adresser rullar på Adwords så att alla Googles regler funkar jämt är väl att ta med en nypa salt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Det verkar mycket riktigt som om CTR är avgörande. Jag upptäckte att jag har 7/10 på ett fåtal ord. Typiskt nog så är det mina viktigaste ord. Det finns flest annonsörer på dessa ord - vilket medför en något lägre CTR och därmed längre relevans enligt Google.
Jag ska förmodligen ta bort en del annonser med låg CTR och se om det gör någon skillnad för andra sökord. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Om inte, gör det tills du har en text med så hög CTR som det bara är möjligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Mina annonser med bred matchning har även bättre kvalitetsresultat än de med exakt matching. Kan det ha att göra med att annonserna då visas på lite mer udda sökord som inte så många andra köper? Ligger man ensam med en annons så brukar det ge hög CTR. Överlag så vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till Googles rekommendationer. Det ser ut som om mina kampanjer går bra, men när jag börjar trixa och försöker förbättra saker så blir det bara sämre. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Är det också ett välkänt företagsnamn så kan det funka bättre men annars är väl regeln att Google har rätt i sina rekomendationer. Angående att bred matchning hos dig har bättre resultat är lite ovanligt men som du sa så har du inte full koll på vilka sökord du visas på, men det kan du få om du går in i rapportcentret och skapar en rapportmall på "Sökförfrågansrapport". Dock så finns det en sak du kommer att upptäcka som du inte gillar och det är på ca 1/3 av trafiken så talar Google inte om vad ordet var utan det står bar en unik sökfråga typ, men för resten ser du ju. Därefter kan du då ta bort ordkombinationer du inte vill ha som ex varumärkesöverträdelser, kombinationer typ sämst i test ![]() Och de orden du gillar gör du sen en unik annonsgrupp på med unika texter. Lycka till Gustav. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tacksam för svar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Man får helt enkelt testa sig fram själv och se vad som fungerar och inte fungerar. Testa, testa och sen testar du lite till. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|