FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Företaget har ingen rätt att kräva att du tar bort medlemmen, däremot kan de ha fog för att tvinga fram en namnändring.
Det är beroende på om kontohavaren har saklig anknytning till "nicket" och hur starkt företaget har skyddat sitt varumärke resp bolagsnamn. För att vinna tid kan du ju alltid fråga företaget på vilka premisser de grunder sitt yrkande (om du inte redan fått den infon). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Varför inte börja med det enklaste och fråga medlemmen om det är ok att byta nick? Om det är ok för alla parter är det ju inte mycket kvar att diskutera.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om företaget har sitt namn varumärkesskyddat torde de ha fog för att nicket ska tas bort, eller är jag ute och cyklar nu?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
|
Finns gott om forum, speciellt affärs/börsforum, där nick som anspelar på bolagsnamn inte är tillåtna.
Edit: Kom att tänka på att varumärkesinnehavaren ibland kan känna sig tvungen att inskrida i alla möjliga och omäjliga fall där varumärket är på drift, detta för att värda varumärket och förbättra sitt läge i eventuella kommande tvister. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Ett varumarke ar bara skyddat inom den (de) skyddsklass(er) som det ar registrerat under. Det ger dem inte ensamratt pa namnet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Mitt nickname är samma som ett känt paketerings företag, vilket jag upptäckte 2 år efter att jag valt mitt nickname, när jag skulle beställa domänen BoXon.se... Vilket självklart var upptaget.
![]() Men men, ingen har hört av sig och klagat vad jag vet. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har ett liknande problem.
Mitt företagsnamn används av privatperson på en säljsajt (som nick). Jag tänkte kontakta sajten och be dem snällt att fråga X om denne kan tänka sig byta nick. Har inte gjort så ännu, vill ha en lungn och fin framtoning för att inte framstå som ett girigt beskyddande företag. Inte helt lätt område. I mitt fall köper X produkter som jag säljer under samma namn. Och jag har inget stort företag så ett bra ryckte är värt mycket. Kontakta meddlemen och be honom byta så får vi hoppas han förstår! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Citat:
Mina $0,01.... i debatten |
||