Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Felskickade mail...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-21, 19:46 #31
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Ställ inte upp på att skicka vidare mailen. Det är bara jobbigt och öppnar för mer krav från dom i fortsättningen.
Om du ändå ska ha catchall så är det bättre att slänga den oläst i så fall, de verkar mer oroade över att du läser deras(?) brev än att breven inte kommer fram.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-21, 20:38 #32
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2005
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av najk
Citat:
Ursprungligen postat av club100
Tycker ni det verkar vettigt?
nej, absolut inte.
Vad skulle du gora da om du har [email protected] och dom har [email protected]?

Sag at dom att du far otroligt mycket spam fran deras kunder och undrar vad dom tanker gora for att losa det?

dom installningarna du har pa din doman ar dina och dom bor folja svensk lag (om det ar dar du bor och har webbhotel)
Dykarn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-22, 00:49 #33
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Deras krav låter ju helt orimliga. Du skulle tex inte kunna använda generella adresser som info@ etc. E-posten är skickad till dig, som icke-jurist kan jag se att det enda lagbrottet du begår är att vidarebefodra mailen till det finska företaget
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-22, 01:32 #34
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag skulle kastat de första breven jag fick som var feladresserade, sedan skulle jag bli irriterad och kontakta den riktiga mottagaren. Om de var lika dryga som det här företaget verkar vara skulle jag förmodligen börja svara på de feladresserade breven =)
Det är kanske lite barnsligt, men breven är ju trots allt adresserade till mig så jag har väl all rätt i världen att läsa och svara?

Bland det roligare jag läst på webben var bloggen donotreply.com som nu verkar vara nedlagd. Där lade innehavaren upp både företagshemligheter och information om bankkunder.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-22, 06:13 #35
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2007
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

Reg.datum: Aug 2007
http://web.archive.org/web/*/http://donotreply.com
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-28, 14:01 #36
club100 club100 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
club100 club100 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
Jag funderar på att svara så här. Nån som har nån åsikt?
Mvh club100

Jag har kontrollerat de du skriver och de är inte mitt fel att era kunder skickar till fel adress.
De är er sak att se till att era kunder skickar till er domän. Genom att inte ge era kunder rätt information om vilken domän ni använder har ni skapat problem för mig som ni sen vill påstå är mina problem och dessutom är olagliga. Vad jag förstår av den svenska lagen är att de är ni som måste få era kunder att skicka mailen till rätt adress. I sverige gäller svensk lag inte finsk. Eftersom jag använder 40-100 mailadresser med @***.se i olika nyhetsbrev i världen så vill jag fortfarande ha catch all funktionen kvar. Jag kommer inte ihåg vilka adresser jag har. Men dom är typ dfg@***.se eller sed@***.se.

Nu till min lösning:
Ni skickar mig en lista på era mail adresser så kan jag redirecta dom till ***.com och ***.fi typ ulla.bella@***.se till ulla.bella@***.fi.
När arbetet är klart skickar jag en faktura på 100kr/mail och år.
club100 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-28, 16:01 #37
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Forslunds Forslunds är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Som sagt, Dom kan inte säga att det är Ditt fel att Deras kunder skickar till fel adress. Tänk om du får ett brev i brevlådan.. ditt namn, din adress.. och först när du öppnar inser du att det inte är till dig.. voila, nu har du plötsligt gjort nå olagligt i finland.. haha.

Säg bara att du fortsättningsvis raderar alla mail som skickas till dig istället för att läsa/vidarebefodra. Något annat kan dom inte begära : )
Forslunds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-28, 16:43 #38
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

Tänk på att du tar på dig ett supportansvar om du tänker ta betalt för något. Samt att du behöver ta fram heltäckande avtal så att du inte för all framtid blir tvungen att upprätthålla dessa vidaresändningar.

Om det viktigaste för dig är att kunna använda domänen för din verksamhet så ska du bara göra det och avstå från att försöka tjäna några pengar på det hela.

Vill du inte ta emot varje felsänt meddelande så ser du ju snart vilka det är som används och då kan du internt sända dem direkt till din spamfolder eller alternativt registrera en autoreplay på dem som säger att meddelandet har sänts fel och därför har kasserats. (Dvs om du vill vara snäll mot den som sänder mailet.)

Om det skulle vara så att ni har några överlappande adresser (som typ info@***.***) så kanske det finna något annat i själva texten som du skulle kunna lägga sorteringen på så att mailen hamnar i spamfoldern eller så får du i sista hand öppna dem manullet och läsa em för att se om det är ett mail till dig eller ett som ska kasseras.
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-28, 23:19 #39
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by club100@Oct 28 2008, 15:01
Jag funderar på att svara så här. Nån som har nån åsikt?
Mvh club100

Jag har kontrollerat de du skriver och de är inte mitt fel att era kunder skickar till fel adress.
De är er sak att se till att era kunder skickar till er domän. Genom att inte ge era kunder rätt information om vilken domän ni använder har ni skapat problem för mig som ni sen vill påstå är mina problem och dessutom är olagliga. Vad jag förstår av den svenska lagen är att de är ni som måste få era kunder att skicka mailen till rätt adress. I sverige gäller svensk lag inte finsk. Eftersom jag använder 40-100 mailadresser med @***.se i olika nyhetsbrev i världen så vill jag fortfarande ha catch all funktionen kvar. Jag kommer inte ihåg vilka adresser jag har. Men dom är typ dfg@***.se eller sed@***.se.

Nu till min lösning:
Ni skickar mig en lista på era mail adresser så kan jag redirecta dom till ***.com och ***.fi typ ulla.bella@***.se till ulla.bella@***.fi.
När arbetet är klart skickar jag en faktura på 100kr/mail och år.
Lägg till en passus om att du förbehåller dig rätten att själv avgöra vilka emailadresser som vidarebefordras (annars kan de ju kräva att exempelvis info@... m.m. vidarebefordras till [email protected]).

Annars så ska du egentligen inte göra affärer alls med denna typ av företag, de kommer enbart att orsaka dig problem och hiuvudry i framtiden ändå....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-28, 23:38 #40
KristianE KristianE är inte uppkopplad

KristianE KristianE är inte uppkopplad

Precis, de kommer klaga över minsta lilla problem.
Allt för att du ska kasta in handduken och lämna
över domänen.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017