Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Unika annonsvisningar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-14, 17:15 #1
inrega.se inrega.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 95
inrega.se inrega.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 95
Har precis suttit och förhandlat med en annonsör. Kunden frågade hur många exponeringar de skulle få, samt unika visningar.

Jag svarade att de själva bokar annonsvisningar i 100k-tal och att vi inte mäter unika visningar då detta är ett så luddigt begrepp, utan gav bara en uppskattning på unika besökare så de kan räkna själva på ett ungefär.

Då tackade kunden nej och skyllde på att statistiken inte var tillräcklig.

Är jag helt out-dated när jag bara kan leverera statistik på impressions och klick? :blink:
inrega.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 18:24 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
För kunden är det ofta fullkomligt ointressant hur mång visningar eller klick det blir på deras annons.

En kund är intresserad av ökad försäljning. Om du kan visa att 10000 SEK ger en ökad försäljning på 40 000 SEK så har du en betydligt mer relevant statistik att visa upp, det är det som kunden vill ha.

Jag frågar detta till annonsmedia jag själv använder, det är få som kan visa denna relevanta statistik och jag avstår ofta när media inte ens kan visa statistik på detta.

Det hela är något så enkelt som riskhantering. Det är en mycket stor risk att slänga ut exempelvis 100 000 SEK på annonsering där det inte finns relevant statistik.

För att få fram denna statistik måste man som media hitta ett antal kunder somär villiga att lämna ut egen försäljningsstatistik.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 18:35 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Statistiken tillhandahåller du inte för kundens skull, utan för din egen. Som Conny skriver så är det en fråga om riskanalys. Genom att minimera kundens risk med utförlig statistik så kan du ta ut ett mycket högre pris. Har du för lite statistik så kan kunden i värsta fall anse att risken blir så stor att inte ens ett mycket lågt pris motiverar ett annonsköp.

Som köpare så kan jag intyga att det inte är lätt att veta vad man köper alla gånger. Ofta så avstår man hellre än att ta en risk. Köper man mycket annonsplatser så funkar det helt enkelt inte att chansa varje gång. De flesta publicister tillhandahåller inte mer information än vad du själv gör – och det gör att jag som annonsör köper betydligt mindre än vad jag egentligen skulle vilja göra.

Utgå ifrån att kunden räknar själv. Men det betyder inte att kunden inte vill ha svaret på frågan från dig också. Även om det är så simpelt som 1+1 så vill man veta vad säljaren har att säga om saken.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 21:37 #4
inrega.se inrega.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 95
inrega.se inrega.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 95
Håller helt med er om att kunna visa att det faktiskt ger ökad försäljning, men då gäller det också att man har relevant statistik, vilket jag tyvärr inte hade i detta fall. Att säga "Förra kampanjen ökade kundens försäljning si och så mycket" tycker jag inte ger en rättvisande bild om det handlar om plats på en blogg om mode och föregående kund sålde kläder och kommande kund säljer motorsågar.

Jag vet inte, jag känner mig nog mest missnöjd över att inte kunna leverera statistik på unika visningar som de bad om. I dett fall handlade det om annonsplatser på bloggar och kundens produkter och målgruppen matchade varandra som kall öl och solsken. Bloggarna hade dessutom visat intresse att ha just denna annonsör och dess produkter. Känns nästan som om byrån de gick genom inte var riktigt insatt i frågan, utan bara stirrade sig blind på statistik.

Det blev visst en liten "gråta ut-tråd" det här Men till min fråga - ska jag vid samma fråga nästa gång helt enkelt bara uppge unika besökar-antalet som antalet unika visningar?
inrega.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 22:31 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Du kan aldrig med säkerhet veta vad som är relevant för annonsören, så ge denna så mycket statistik som du bara kan. Om motorsågar säljer bra eller dåligt via din modeblogg kan mycket väl vara relevant enligt köparen. Jag har själv en butik som säljer sexleksaker. Får jag veta att annonser för nappflaskor, barnkläder och barnvagnar har gett bra resultat på en webbsida så blir jag eld och lågor. Jag vet av erfarenhet att mina annonser kommer att generera mängder med köp då. Säljaren ser förmodligen inte själv någon koppling mellan min butiks produkter och barnartiklar - men kopplingen finns.

Undanhåll aldrig statistik som du tror är ofördelaktig för dig. Utgå ifrån att om du inte kan presentera en siffra så utgår köparen ifrån den sämsta tänkbara. Frågar köparen hur många unika sidvisningar du har och du inte kan svara så kan du utgå ifrån att köparen skriver en rund och fin nolla i sina anteckningar. Riktigt så illa är det kanske inte . Men tänk på att dina siffror aldrig kan vara sämre än de kan bli i köparens fantasi.

Förövrigt så är det inte ovanligt att publicister inte kan tillhandahålla önskad statistik. Jag försöker alltså inte peka finger och säga att du borde kunna det. Men du kan skaffa dig fina konkurrensfördelar om du jobbar på att samla in bra statistik.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-15, 07:37 #6
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Om du inte kan visa unika annonsvisningar, men du KAN visa unika besökare, antalet impressions per besökare, och hur många annonsörer som delar på annonsutrymmet så kan man få sig en uppfattning ändå.

Har du inte exakt den statistik som efterfrågas så kanske du kan erbjuda något liknande.
Antalet unika annonsvisningar kan aldrig vara fler än antalet unika besökare.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-15, 12:28 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
När det gller riskhantering så kan man ta lärdom av McDonalds!

När en kund besöker McDonalds så är det inte för att de kan leverera den absolut bästa produkten, utan kunden vet vad de får på McDonalds (liten risk för negativ överraskning). Detta lever McDonalds gott på.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-16, 06:45 #8
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Kan jag som köpare av reklam får statistik på impressions och klick så säger det mig nog mer än antalet unika besökare. Som köpare måste jag på antalet unika besökare få veta hur många det är per dag, per vecka, per månad.

Om jag annonser på ett forum (eller community) så vet jag att det i stort sett är samma personer som besöker detta forum. Antalet unika besökare är då inte så intressant utan då mer antalet klick per visning av annonser.

Som köpare av annonser är det viktigast att veta att mina annonser ligger på rätt hemsidor, att jag träffar rätt målgrupp.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-16, 09:41 #9
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Oct 15 2008, 12:28
När det gller riskhantering så kan man ta lärdom av McDonalds!

När en kund besöker McDonalds så är det inte för att de kan leverera den absolut bästa produkten, utan kunden vet vad de får på McDonalds (liten risk för negativ överraskning). Detta lever McDonalds gott på.
Skön du är

Så sant, man vet ju att burgarna är platta som pannkakor, flottiga och inte speciellt tillfredsställande.
Trotts allt så drar man ju förbi donken ibland.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-16, 11:21 #10
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
När jag köper reklam på jobbet så gör jag det på olika sätt beroende på vad jag vill göra reklam för. Vill man bygga varumärke så är CPM oftast ett mycket bra sätt. Har jag en produkt jag vill sälja så är lead / sale / klick ett bättre sätt. Skall jag göra en specifik lansering så köper jag ofta en kanpanj - dvs alla visningar under en veckas tid.

När man säljer visningar, som du erbjuder, är det viktigt att leverera vissa nyckeltal till kunden, t.ex. hur många sidvisningar som varje unik besökare i genomsnitt gör. Dessa nyckeltal bör du ha stenkoll på, t.ex. genom ditt statistikprogram (e.g. Google Analytics).

Begreppet "unika visningar" är mist sagt luddigt.. men jag antar att du menar visningar för unika besökare.

Min erfarenhet är att du oftast "vinner" sådana kunder som du beskriver genom att med enkla argument förklara varför just en sådan lösning är bra för honom. Om den inte är bra för honom så bör du erbjuda en annan lösning. Lyssna på kunden och hans behov.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017