Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Asus eeepc, Acer Aspire One och andra UPPC

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-14, 16:24 #21
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Hjalle@Sep 14 2008, 15:03
Asus N10 verkar rätt cool men kommer väl dröja 15 år innan den kommer till Sverige, som allt annat.. Hopplöst att det tar sån tiiid!
Jag tro på konceptet! Och att dom innehåller Linux är bara positivt...Får bara nischen utvecklas lite, man stoppar in 3G modem och sånt.. Fördelen är man inte köper någon dyr mobil telefon längre... Jag antar att det är fler än jag som hatar att åka kommunalt och läsa dåliga gratis tidningar, särskilt när dom numera har minskat i antal.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-14, 17:11 #22
oloflolofs avatar
oloflolof oloflolof är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
oloflolof oloflolof är inte uppkopplad
Medlem
oloflolofs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Originally posted by Hjalle@Sep 14 2008, 15:03
Asus N10 verkar rätt cool men kommer väl dröja 15 år innan den kommer till Sverige, som allt annat.. Hopplöst att det tar sån tiiid!
Jag håller med om att den verkar riktigt bra. Men vad tror ni prisklassen kommer bli runt i Sverige?

Varför ska alltid Sverige få allt sist? :angry:
oloflolof är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-16, 01:08 #23
oddholst oddholst är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Medlem

8-( ...upptäckte att netonnet har flyttat fram lagerdatumet till sista september på 901:an... Jag som hade tänkt å köpa en och ha till helgens resa...
oddholst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-16, 03:11 #24
Timofey Timofey är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Timofey Timofey är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Om någon är intresserad så har jag en (av 5) Eeepc 1000H kvar.
Finns i Stockholm.
Mer info: http://www.blocket.se/vi/17749005.htm?ca=11_s
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-16, 07:26 #25
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Jag kör en Acer Aspire One och är helt klart imponerad av att den. Jag köpte Linux varianten och måste säga att den funkar riktigt bra, ska nu bara försöka kicka igång mitt mobila bredband på den om det nu är möjligt utan att byta till win xp.

Pris för den med 1gb extra ram: 3265kr

Se bild:
Oläst 2008-09-22, 08:56 #26
beeimages beeimages är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
beeimages beeimages är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Hur funkar dessa datorer till webbdesign? Funderar att köpa en 10" UMPC att ha med på en långresa och vill kunna jobba lite under tiden.
Suktar mest efter Aspire one..
MVH Billy
beeimages är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-26, 09:49 #27
Medlem

Medlem

Nu har jag fått datorn och är inne på tredje dagen...

Jag kan konstatera att batteritiden är alldeles utmärkt. Efter 2,5 timmar visade "batteritidsförutsägningen" att det är drygt 4,5 timmar kvar. Inte illa...

Skärmens upplösning och storlek gör att bildpunkterna blir rätt små men det har jag inte några problem med än på några år. Har man dock redan nu behov av läsglasögon så kan det nog vara lite lurigare.

Tangentbordet är i minsta laget men det var ju inte oväntat. Styrplattan fungerar men tryckknapparna på densamma är något för små och det är lätt att missa att trycka på exakt rätt ställe.

Efter leveransinstallationen av Windows XP konstaterade jag att det fanns ca 1,5 Gb ledigt utrymme kvar på C-disken. Efter borttagande av windowsapplikationer man kan vara utan men installation av .net framework 2.0 så är det bara knappt 500 mb kvar. Tyvärr visade det sig att C-disken ligger på ett fastlött chip på moderkortet och endast är på just 4Gb. D-disken är på 8Gb och ligger på ett PCI-e-anslutet minnskort.

När man lyfter på luckan under datorn, vilket jag naturligtvis gjorde på en gång, så hittar man den kombinerade WLAN och Bluetooth-modulen med antennanslutningar, en minnesmodul på 1Gb (PC 5300/DDR2) SODIMM samt ovan nämnda PCI-e-anslutna flashdisk. Utrymme finns, om man plockar bort flashdisken, för att stoppa i en 5mm 1,8" hårddisk. Tyvärr visade det sig att den på moderkortet utrustade platsen för denna typ av hårddisk saknar en vital del, nämligen själva ZIF-kontakten till IDE-gränssnittet. Det är bara en tom plats utan kontakt. Så om det skall bli en hårddisk där så lär det bli lite eget lödande. Lödöarna är inte särskilt små så den händige kan nog löda dit den själv. Dock är den ganska dyr, upp till ca 300 spänn på ELFA om nu den modellen passar.

Det lär dock vara PCI-e-baserade flashdiskar på gång i storlekar på både 32 och 64Gb, även om priset för dessa blir högt.

I övrigt verkar allt fungera som förväntat. Detta kan nog bli en dator jag kommer att trivas med ett tag.

Jag återkommer med rapport senare.
oddholst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-06, 21:49 #28
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar

Reg.datum: Dec 2004
konstaterade precis att onoff har lagt upp acer one 3g med releasedatum 2008-10-27, verkar dock bara gå att förboka i blått.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017