FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur fungerar det och finns det fortfarande?
Jag fick ett spam liknande mail som erbjöd sig att sälja en .com samt en .net adress som är väldigt lik en befintlig som jag har, kollade whois:en och de är registrerade av företaget i fråga precis innan mailet skickades ut. Det jag undrar är om de verkligen har registrerat namnen eller om de bara "tastat" dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Enligt ICANN reglerna har man väl en 5 dagars ångerperiod så om inte du köper det kan de i teorin ångra köpet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Då väntar jag tills en vecka och kanske reggar då om jag känner för det... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
En teori är att tasters har börjat med detta för att Google har ändrat reglerna för deras parkeringsprogram så att domänerna måste ha en viss ålder innan de accepteras in.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Förklaring till tasting:
http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...=0&#entry236659 Företag har under många år gjort precis som du utsatts för dvs reggat-kontaktat-droppat eller sålt. Problemet med tasting är att de flesta av alla miljontals tastade domäner ingår i sk add/drop-sheman dvs precis när du släppt domänerna efter 4,95 dagar och fått tillbaka pengarna så plockar du dem igen. dvs en sorts "kidnappning" av domäner utan att betala för dem - tastade domäner läggs ju också i PPC-program som förutom klick även ger relevant statistik för vilka som ger typeins och annan trafik dvs är värda att regga "på riktigt" Då byts de ut mot nya tastade - kan väl liknas med att "vaska fram guld" MEN ICANN HAR tagit beslut om att döda detta - och utan att kontrollera detta i detalj ang datum, så har jag för mig att det ska ske i 2 steg. 1. fram till det är fullt implementerat ska varje ångrad reggning kosta 20 cent - tror att det kommer att starta nån gång denna höst. 2. Var tionde registrering (oavsett antal dvs det slår lika på stora som små ombud) skall tillåtas full refund - detta förväntas nån gång i början av nästa år. Breven av typen du fått har sista året ökat lavinartat - främst från den asiatiska delen av världen.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|