FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har en bra affärsidé, men jag har ingen erfarenhet av att bedriva en verksamhet.
Finns det någon här som kan ge ett bra tips på hur jag startar, hur jag blir insatt i bokföring, vilket bokföringsprogram jag lättast kan använda. //Trygghetsnarkoman |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Gå en kurs eller ett seminarium samt läs någon bok om att starta eget. Det kanske finns någon på komunkontoret som jobbar med företagande (de brukar vilja hjälpa till).
Vilka program och kunskaper beror till stor del på hur omfattande din verksamhet skall vara och vilken företagsform du skall välja. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det enklaste sättet att dra igång en verksamhet (om det är typ "tjänsteverksamhet"), är självanställning. Då kan du köra din verksamhet utan att behöva bekymra dig om bokföring, pappersarbete och redovisningar. Om du sen känner att du är helt flygfärdig får du hjälp med att starta eget "på riktigt".
Läs mer på http://www.noakresurs.se/ Har själv varit med där sedan 2005, och det är helt underbart! PS. Finns även fler sådana företag, bl.a. C-företaget i Uppsala, BolagsBolaget, Bolagskraft, Uppdragshuset m.fl. DS. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Vad gäller ekonomi så skulle jag rekommendera att ta hjälp av en redovisningsfirma som kan stötta dig med den ekonomiska redovisningen. Det är tråkigt enligt mig och tar ofta fokus, kraft och energi från kärnverksamheten. Man ska göra det man är bäst på. Dvs utveckla din idé och lägg tiden på att förfina denna affärsidé. Lämna bort det ekonomiska och betala för den tjänsten istället. Kostar inte så mkt i början, men ökar sedan i takt med din egen omsättning. Men detta bygger ju på att man har lite kapital från början förstås. Mvh CJ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
håller med gson, förutsatt att det inte är massa småfakturor och kontanthantering så skulle jag ha testat att köra min verksamhet genom tex bolagskraft... det är ett billigt och riskfritt sätt att testa på och ger nästan hela upplevelsen av att vara egen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla råd, jag ska verkligen undersöka det med noaksresurs.
Det verkar lovande! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|