Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nytt bredband hemma

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-24, 00:51 #21
oddholst oddholst är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
oddholst oddholst är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Originally posted by digiArt@Jan 11 2007, 17:50
Glöm inte att kolla upp vilka portar som är låsta om du har speciella portbehov. Jag bytte från Bredband2 pga just den anledningen till en leverantör som var mer än dubbelt så dyr.

Det var 1433 som det gällde (sqlserver), men de spärrar även andra portar.

Kan vara ngt att tänka på vid leverantörsval.
Tar upp tråden igen.

Jag har precis beställt bredband2 och harfått fram följande info om begränsningar:
Citat:
Vi har inga strypningar eller begränsningar alls av trafiken, och det utgår inga extra avgifter för mängd överförd data. Du kan alltså använda ditt Bredband2-abonnemang hur mycket du vill.

Enligt god sed i branschen spärrar vi dock vissa portar för ingående och utgående trafik. Anledningen är att dessa portar annars kan användas för virusattacker och dataintrång i Windows. Detta påverkar normalt inte funktionaliteten för ditt bredband.

* TCP 135 + TCP/UDP 137-139: Netbios
* TCP+UDP 445: Microsoft-DS - kan orsaka Denial of Service på din Windowsmaskin
* TCP+UDP 1433: Används av olika maskar för att sprida virus via SQL-servrar.

Följande portar spärras endast för utgående trafik:

* TCP 25: SMTP, utgående standardport för mailprogram. Förhindrar att våra kunder medvetet eller omedvetet (virus) skickar ut spam-mail. Relaya via vår SMTP-server för att skicka mail.
Knappast något som stör med andra ord.

SJälv håller jag på att konvertera min gamla bärbara till en tyst och strömsnål hemmaserver med dyndns-adress...
oddholst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 00:59 #22
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av oddholst
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Glöm inte att kolla upp vilka portar som är låsta om du har speciella portbehov. Jag bytte från Bredband2 pga just den anledningen till en leverantör som var mer än dubbelt så dyr.
Det var 1433 som det gällde (sqlserver), men de spärrar även andra portar.
Kan vara ngt att tänka på vid leverantörsval.
Tar upp tråden igen.
Jag har precis beställt bredband2 och harfått fram följande info om begränsningar:
Citat:
Vi har inga strypningar eller begränsningar alls av trafiken, och det utgår inga extra avgifter för mängd överförd data. Du kan alltså använda ditt Bredband2-abonnemang hur mycket du vill.
Enligt god sed i branschen spärrar vi dock vissa portar för ingående och utgående trafik. Anledningen är att dessa portar annars kan användas för virusattacker och dataintrång i Windows. Detta påverkar normalt inte funktionaliteten för ditt bredband.
* TCP 135 + TCP/UDP 137-139: Netbios
* TCP+UDP 445: Microsoft-DS - kan orsaka Denial of Service på din Windowsmaskin
* TCP+UDP 1433: Används av olika maskar för att sprida virus via SQL-servrar.
Följande portar spärras endast för utgående trafik:
* TCP 25: SMTP, utgående standardport för mailprogram. Förhindrar att våra kunder medvetet eller omedvetet (virus) skickar ut spam-mail. Relaya via vår SMTP-server för att skicka mail.

Knappast något som stör med andra ord.
SJälv håller jag på att konvertera min gamla bärbara till en tyst och strömsnål hemmaserver med dyndns-adress...
Det är dock inte sant, dom stryper visst hastighet.

Har en polare som har Bredband2, gjorde lite tester på hans anslutning.

Du klarar max 25-50Mbit per varje anslutning eller liknande (kommer inte ihåg exakt väde) på http/ftp. Var dom 2 jag testade. Funkar dock att skapa flera nedladdningar av samma fil för få full speed.

Så visst kör dom en viss strypning, sedan har dom garanterad QoS för priroitera ner torrent och liknande.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 08:12 #23
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Själv bor jag i Lund och hade 100/100 Bredband2 innan. Jag blev j-vligt förbannad på dem när Internet slöade sig eller gick ner en gång i veckan, med tanke på att jag kör server hemma.

Sedan 6 månader tillbaka har jag bytt till Bahnhof 100/100 och är NÖJD. Inga downtimes, slöar sig aldrig, det fungerar helt enkelt perfekt.
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 15:41 #24
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Jag har haft Bahnhof 30mbit (~500kr/mån, tyvärr) i snart 2 år, och är riktigt nöjd... Det har i princip aldrig strulat, utan när det har blivit problem så har det oftast berott på MKB Net.

Dock har jag funderat på att byta till Bredband2, då man får fler IP-adresser (kör en liten hemmaserver där hemma, som jag gärna vill ge ett eget externt IP-nummer av olika anledningar). Man får nämligen endast 1 IP-nummer hos Bahnhof.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 15:46 #25

Citat:
Originally posted by jgabor@Sep 24 2008, 15:41
Jag har haft Bahnhof 30mbit (~500kr/mån, tyvärr) i snart 2 år, och är riktigt nöjd... Det har i princip aldrig strulat, utan när det har blivit problem så har det oftast berott på MKB Net.
Dock har jag funderat på att byta till Bredband2, då man får fler IP-adresser (kör en liten hemmaserver där hemma, som jag gärna vill ge ett eget externt IP-nummer av olika anledningar). Man får nämligen endast 1 IP-nummer hos Bahnhof.
Lite OT men hur många hus/lgh har MKB Net? Bara funderar om det ens är värt börja leverera i sådana nät.

Men vilka priser, undra vem som håller uppe dom priserna. 100-150 är normalt annars för 100/100 i öppna nät.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 16:58 #26
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Som uppföljning kan jag säga att jag tog Bahnhof från början och med en hel del strul, seg lina från och till bytte jag till Bredband2. Hittills har det fungerat mycket väl!!
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 17:15 #27
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Det är sant att B2 började strypa hastigheten för mig iallafall, det hände någon gång i våras och jag bytte snabbt till Blixtvik och är jättenöjd med dem!
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017