FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Blev uppringd av en kund för ca 1 månad sedan, han ville beställa en artikel för 28.000:- och den skulle passa till en produkt han redan hade så en särskild adapter behövdes, gick igenom detta under ca 1-2 timmar på nätet, mailade grossist, frågade runt på forum, etc. Fick klart att det skulle passa ihop bra, ringde upp han och meddelade detta 2 dagar senare och bekräftade ordern, kom överens om att han skulle betala in pengarna i samband med leverans från grossist till oss.
Idag fick jag klart att produkten skickats från utlandet till oss, mailar och sms'ar kund enl. tidigare ök att varan är på väg och att han därför (som han uttryckt önskan om tidigare) kan sätta in orderbeloppet på vårt bankgiro. Får till svar på SMS: "Vil INTE handla. Vil se varan först. Tack Ändå. Häls Uffe" svarar på sms att han beställt en produkt från oss och vi har haft en hel del omkostnader för att ta hem den, osv., ber han ringa mig. Provar även ringa han på hemnummer och mobilnummer, inget svar och telesvar, läser in meddelande. Skriver även en mail. Får svar på sms igen: "Vil INTE handla. Tack ändå." Svarar sakligt på detta och får då samma meddelande 3 ggr. i rad, "Vil INTE handla. Tack ändå." "Vil INTE handla. Tack ändå." "Vil INTE handla. Tack ändå." Vad gör man? Skrev att vi skulle fakturera han våra omkostnader i sista sms'et, blir så förb*nnad, men vet ju att det knappast finns något lagstöd för det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag var med om en liknande situation för några år sedan. Kunde inte göra så mycket så fick helt enkelt svälja och gå vidare. Men man lär sig alltid något.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har kunden gjort en beställning där varan anskaffats särskilt för dennas räkning så är han bunden vid köpet – även om han är privatperson. Distansavtalslagen gör vissa undantag från konsumentens rätt att häva ett köp. Jag kan tyvärr inte säga om detta gäller just i ditt fall, men oavsett så har du rätt till ersättning för dina utgifter. Skicka en faktura och ta det därifrån.
Den sista idioten är inte född ännu. Tyvärr så finns det ganska gott om sådana här människor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag blev precis hotad av ett spärrmongo som skulle skicka en present till mig.
Älskar att sälja saker på Internet dagar som den här. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Mmm, sitter här och skriver ihop ett lagomt argt men sakligt brev till kund, men jag frågar mig igen.. är det värt det?? Ger det inte bara sk*t i slutändan ändå. Är det egentligen någon gång värt att ta strid med kund? Är mest bara irriterad över nonchalansen hos den här människan och vill sätta åt han, men det känns mest personligt (som det oftast gör när man har med idioter att göra).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
dannel77 - Det finns många idioter som dessa, men det bästa du kan göra är att spela kall och låta det gå vidare. Skicka en faktura på utg. men ta reda på om du får lov att skicka den först
![]() Danskarnas metod är iallfall att det lugnt och spela kalla - Jag som kund gillar ju inte det och blir rädd ![]() Ha en underbar kväll! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Se och lär från Telia, gäller att ha avtal som håller, telia släpper inte ens 50 öre om du skiter att betala ören, det kommer på nästa faktura. Skriv inga brev och lägg tid på det, du har redan lagt ner tid på denna kund, se till så du har allt som behövs om det skulle gå till rätten. ha ett avtal med känt inkasso bolag och låt de sköta ärendet om kunden inte betalar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag hade nog skickat en faktura på den tid jag lagt ner på kundens beställning.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ja själv blev jag precis uppringd av en tjej som hävdade att fakturan jag skickade inte är en räkning så därför hade hon inte betalat den och nu när den gick till inkasso vägrade hon betala för hon hade inte fått en räkning bara fakturor.....
Hon skällde och domderade i säkert en halvtimme och hotade med diverse saker och vägrade erkänna fakturan som något hon måste betala, det visste minsann varenda jurist. dessutom fanns inget inbetalningskort på fakturan så då behöver man inte betala eftersom det bara är en bekräftelse. Till saken hör att vad jag vet så sitter ett inbetalningskort på alla kreditors fakturor.... Till slut surnade jag till och sa att jag tar bort inkassot om du lovar att aldrig mer återkomam som kund. Hon sa att hon minsann aldrig mer skulle handla av en så oseriös firma och hon skulle tala om det för alla sina vänner. Jag brukar kunna hålla mig, men ibland blir det bara för mycket. I dag är en sådan dag. Verkar som alla tokars högtid eler nåt. Ibland skulle man vilja ha ett ställe dit man kan anmäla alla dessa kunder så att inte fler råkar ut för dem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Märker även jag att fler än vanligt klagar idag
![]() ![]() SweCat, jag skulle aldrig ta bort inkassokostnaden för en kund som inte kan vara trevlig och tillmötesgående, varför ska du betala för att någon är sur och skiter i att betala sina räkningar i tid? Jag brukar bara svra i sådana fall enligt nedan: "Jag kan inget göra här tyvärr, se till att betala i tid nästa gång, var det något annat jag kunde hjälpa dig med?" Håller dem på och fortsätter om kostnaden så upprepar jag mig som en gammal radio, var det något annat jag kunde hjälpa dig med? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|