FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Enligt mig:
Ett bra antivirusprogram ska man inte märka av, det ska bara finnas där och varna/skydda dig om det behövs. Uppdateringar ska skötas automatiskt utan krångel eller frågor (självklart vill man ha det senaste skyddet hela tiden). Symantec ska man akta sig för framförallt eftersom det drar resurser (processorkraft och minne) samt ofta "låser" datorn vilket gör att det inte går att stänga av den - detta är alltså bl.a. ett vanligt problem på helt nyköpta datorer. Detta märks bl.a. hos exempelvis laptops från HP som levererar sina bärbara med Symantec 3 månaders test-version installerat - bäst är att avinstallera och skaffa sig ett ordentligt virusskydd. Jag har även testat F-Secure som fungerar skapligt, dock uppstår ibland problem med vissa andra programvaror samt att deras webb-protection del inte är helt klockren. NOD32 tar lite resurser från datorn men som en mindre aktör så verkar de inte ha samma tester och kontroller som de stora tillverkarna, det senaste problemet uppmärksammades t.ex. igår som någon annan nämnde tidigare i tråden; där besökarna fick varningsmeddelanden trots att inget egentligt hot förelåg. Sådant får inte hända (inte ens en gång) eftersom det leder till att man inte kan lita på varningarna och ökar risken till att man nästa gång (när hotet kanske är reellt) förbiser varningarna. Norman antivirus fungerar fint men deras brandvägg är inget för den som ogillar att pilla med inställningar och liknande (därför rekommenderas det framförallt till mer erfarna användare). Är man i behov av ett helhetsskydd (antivirus + brandvägg) så fungerar Kaspersky's Internet Security-paket klockrent och är relativt prisvärt (479 SEK). Kaspersky tillhandahåller även svensk support (placerade i Sverige). McAfee antivirus fungerar också mycket bra och även deras heltäckande Internet Security-paket fungerar OK men är dyrare (699 SEK) än Kaspersky och ger inte mer för pengarna. Jag kör - som många andra i den här tråden verkar göra - Kaspersky (Internet Security-paket) och är grymt nöjd.
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Även om dollarn står lågt just nu och man kan få Norton Internet Security 2008 för i princip samma kostnad som Kaspersky så är de historiska problemen något som ligger dem i fatet. Förhoppningsvis har dom bättrat sig och det låter lovande om du är nöjd med det än så länge. Det har väl inte funnits ute så länge som stabil version? Har för mig att det var först juli i år som de släppte betan...
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilket som är bäst beror på OS m.m.
ESET Internet Security 3 (nod32) är helt värdelös på min Vista x64. Alla program är 100% ärliga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||
|
||||
Medlem
|
Installerar Avast på nya datorer och tillåter NOD32 i systemet. Enligt bl.a. ett tyskt test, skall Avast vara bättre än NOD32 när det gäller trojaner.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Har haft Norton, Panda, F-secure osv. men inget slår NOD32. F-secure tyckte jag var behagligt men usch vad det slöade ned datorn. Vissa anti-virusprogram gör ju att det tar en evighet att starta upp datorn vilket inte är acceptabelt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
|||
|
Jag använder inte ens antivirus, folk bör lära sig använda sin dator.
Om folk slutade köra free_p0rno.exe eller slutade besöka alla konstiga sidor eller klickar på alla konstiga länkar på msn så behöver man inget antivirus. För sådana program segar bara ner och ställer till mer problem än nytta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||
|
||||
|
Citat:
Norton, Panda Antivirus, Nod, you name it... segar bara ned datorn, precis som patrikweb skriver. Speciellt Norton på en ny laptop med 512 ram och windows vista :lol: + tiotusen andra program. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|